Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage cilindervoet
#1
Reactie van bezoeker 'Tako', geïmporteerd van het oude forum:

Nadat ik aan een kant een tuimlaar in cilinderkop heb vervangen, kan ik het olieverlies bij de cilindervoet aan die kant geen zweten meer noemen, druppels overal waar even stilsta. Zou het zinvol kunnen zijn de cilinder iets op lichten en daar met vloeibare pakking in de weer te gaan of is dat bij voorbaat een verloren zaak?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Tako,

Welk type motor is het en welk bouwjaar?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tako', geïmporteerd van het oude forum:

Heel suf van mij, vergeten het type motor te vermelden.
het een R90S uit 1974.....
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

IK zou alle cylinderkop-bouten eens losdraaien en daarna weer in de voorgeschreven volgorde met het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten. Daarna evt. met een nieuwe pakking aan de slag.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Tako,

Enkele malen in mijn leven met klanten mee gemaakt, dat de "cilinderkopbouten" los zijn gekomen in het blok, dit komt dat de draad in het Aluminium is gaan breken.
Aluminium is een dood materiaal en kan maar zeer beperkt buigingen weestaan. Ook het schroefdraad in het blok is inwendig aan trillingen veroorzaakt door de constante druk verandering in de verbrandingskamer. Remedie:
verbussen, een motorzaak heeft bussen of helicoils die in het blok worden getapt, wat vet aan de tap en regematig terugdraaien en nieuw vet, dan is het veel beter dan origneel. in de racerij deden wij dat altijd.
Succes, Marco
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tako', geïmporteerd van het oude forum:

Dank zover, ik heb toen de tuimaar verving in de voorgeschreven volgorde en stukje bij beetje alle 6 bouten losgedraaid en later in de omgekeerde volgorde. Ik had alleen geen momentsleutel, die kan ik ondertussen lenen, nieuwe poging wagen... (het voelt niet of er ergens draad stuk is)
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

gewoon een voetpakking monteren en het probleem is opgelost heb ik zelf ook gedaan bij een R100RT 78
verkrijgbaar bij de hobbyist
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Lekt hij bij de cilindervoet, of bij de stoterstang bussen. Die van de stoterstang kan je nl. vervangen zonder je hele cilinder te demonteren. Scheelt weer gepruts met je zuigerveren. Bij mij (r60/7) heb ik de rubber bussen van de stoterstangen vervangen. Zeker als je in de winter door rijd willen die nog wel eens slijten door de kou, pekel en een dan opwarmende motor. De cilindervoet pakking heb ik gemonteerd met een dun laagje vloeibare pakking. Dat werkt ook erg goed.

Suc6 Jesper.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Lekt hij bij de cilindervoet, of bij de stoterstang bussen. Die van de stoterstang kan je nl. vervangen zonder je hele cilinder te demonteren. Scheelt weer gepruts met je zuigerveren. Bij mij (r60/7) heb ik de rubber bussen van de stoterstangen vervangen. Zeker als je in de winter door rijd willen die nog wel eens slijten door de kou, pekel en een dan opwarmende motor. De cilindervoet pakking heb ik gemonteerd met een dun laagje vloeibare pakking. Dat werkt ook erg goed.

Suc6 Jesper.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'chris', geïmporteerd van het oude forum:

als de stoterstang pijpjes lekken,kun je deze nastellen door ze iets het blok inteslaan hier is een speciaal pijpje voor soms is ook het ringetje op het pijpje los dan doet een slangeng klem wonderen dit is net zo efectief als simpel en je ziet er niets van succes
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)