Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draaiend geluid in versnellingsbak in z'n vrij, R100RT 30.000km
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds een paar dagen komt er een draaiend geluid uit de versnellingsbak als ie stationair lopend in z'n vrij staat.
Voorheen was dit niet en hoorde ik daar geen geluid. Het geluid is weg wanneer ik de koppelingshandel intrek. Wanneer ik hem weer loslaat gaat de boel weer meedraaien.
Het meedraaien gebeurt natuurlijk altijd, maar voorheen hoorde ik het niet. Nu geeft het een 'draaiend' geluid.
Voor de rest rijdt ie goed en schakeld ook rustig.
Weet iemand of dit erg is en wat het kan zijn?
Alvast bedankt voor je reactie,
groet, Marc.
Reply
Reactie van bezoeker 'andre', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,

Klinkt bekend, doet mijn r100rs (45000km); schijnt een normaal verschijnsel te zijn bij de boxers.
Ik zou me hier niet teveel zorgen over maken.

andre
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marc,

Toch is dit niet goed, al zal het niet gelijk uit de klauwen lopen. Volgens mij is dit slijtage van de lagers (van de ingaande as). Op termijn zal dit alleen maar erger worden.
Als de bak toch open moet vervang je natuurlijk gelijk alle lagers. Is bij mij ook gedaan bij een R100RT '80, was daarna weer perfect stil.

Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Heb nog nooit anders gehoord dan een beetje rammelende versnellingsbak bij de wat oudere boxers.
Geen reden tot zorg, mijne loopt al 120.000 met dat geluidje. En er zijn er velen met nog veel meer KM's Zolang de boel goed schakeld en niet uit de versnellingen schiet geen zorgen maken.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik ben gisteren even bij een BMW dealer geweest. De monteur daar vertelde dat het gewoon de koppelingsplaat was (of de schotelveer) en niets om me zorgen over te maken.
Dus... ik laat het hier maar bij en ga tegen de 100.000 km eens kijken hoe ie erbij staat (als alles goed blijft lopen natuurlijk). :-)
en tot die tijd heerlijk rijden....
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marc,

de monteur zal best gelijk hebben, heeft een goede monteur altijd...
Ik bedenk me nu dat ie van mij ook in ÈÈn of meer versnellingen geluid gaf. Sorry is al weer een paar jaar terug.
Het wordt al bijna weer te warm om te rijden!
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marc
Een bak van een boxer gaat zelden of nooit stuk en een revisie per 300.000 of 350.000 is pas normaal, ook alle bakken van R45 tot R100 zijn hetzefde dus eventueel uitwisselen kan ook nog !
Groetjes Willem
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)