Afgelopen zondag een ritje gemaakt en het probleem is weer terug.
Het rijden gaat perfect maar als ik stop en het contact uit zet dan blijft de motor gewoon lopen. Als ik het licht uitzet stopt de motor en doven de contact lampjes groen en rood. Het blijft gissen naar de oorzaak.
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Er zit dus ergens een overbrugging van het contactslot. Dat kan liggen aan een contact wat blijft kleven in het lichtrelais of een sluiting in de lichtschakelaar op het stuur. Wat ik vreemd vindt is dat jij het licht aan kan zetten terwijl het contact uit staat, dus bij stilstaande motor.
Een kwaad willend iemand kan je lichtschakelaar aan zetten en je accu is binnen een paar uur leeg.
(02-13-2025, 12:48 PM)jaap43 Wrote: Er zit dus ergens een overbrugging van het contactslot. Dat kan liggen aan een contact wat blijft kleven in het lichtrelais of een sluiting in de lichtschakelaar op het stuur. Wat ik vreemd vindt is dat jij het licht aan kan zetten terwijl het contact uit staat, dus bij stilstaande motor.
Een kwaad willend iemand kan je lichtschakelaar aan zetten en je accu is binnen een paar uur leeg.
Het is iets anders. ik kom thuis rijdend en draai het contact uit met brandend licht: de motor blijft lopen en het licht blijft branden.
Als ik dan het groot- of dimlicht uitschakel dan stopt de motor en gaan de brandende controle lampjes uit (het groene en blauwe van resp vrijstand en grootlicht).
Ik concludeer dat er niets verandert als ik het contactslot uitdraai bij brandende verlichting.
Of het licht aan of uitgeschakeld is bij het starten heb nog niet onderzocht (een beetje te koud in mijn garage).
Groeten Reyer
De seinstand van het grootlicht overbrugt een deel van het elektrische schema. Als hier een verbinding gemaakt wordt met iets van bedrading na het contactslot krijg je jouw verschijnsel van niet willen stoppen met lopen.
(02-14-2025, 02:33 PM)jaap43 Wrote: De seinstand van het grootlicht overbrugt een deel van het elektrische schema. Als hier een verbinding gemaakt wordt met iets van bedrading na het contactslot krijg je jouw verschijnsel van niet willen stoppen met lopen.
Ha jaap43,
Dank voor de tip. Ik laat je een dezer dagen weten hoe het gaat.
Groeten,
Groeten Reyer