Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht starten BMW R 51/3
#1
Mijn R 51/3 wil helaas slecht starten. Ik vermoedt een carburateur probleem.
Volgende is gemonteerd en ingesteld:

- Vape electronische ontsteking
- Bing 1/24/145 en 1/24/146 carburateurs (R50/2)
- Stationair sproeier 40
- Hoofdsproeier 105
- Luchtschroef 1 1/2 uitgedraaid
- Naald 3e positie
- Bougies Champion L82C (goede vonk)
- 600 cc cylinders
- Kleppen gesteld
- Goede carburateur pakking

Kickstarter slaat regelmatig terug bij aantrappen. Ontsteking gecontroleerd met stroboscoop. Staat goed.
Bij starten laat ik beide carburateurs eerst overlopen. Maar zoals gezegd, hij start heel slecht. Eenmaal lopend geen probleem.
Bougies zijn echter na een tijdje statonair lopend wel roet zwart. (Heb nog geen mogelijkheid om hem op toeren te rijden).

Wie heeft er een idee hoe ik hem beter startend kan krijgen?
Reply
#2
Ik zeg: utrasoon reinigen van de carburateurs.
Reply
#3
Ultrasoon heb ik niet gedaan. Wel carburateurreiniger en kleine borstels gebruikt.
Reply
#4
Ik vind het een effectieve manier van schoonmaken. 10 minuten in de US en dan alle gaatjes door blazen met lucht. Zeker de kleine gaatjes voor de luchtcorrectie en stationair regeling.
Reply
#5
Ik weet dat de R51 net als de R50 die ik had heel gevoelig is voor verzuipen, zeker bij kouder weer. Probeer eens wat minder te vlotteren, je hoort wel wanneer de vlotterkamers zich gaan vullen. Dan met het kontakt af een paar keer trappen met half gas. Dan aantrappen met kontakt aan, (luchtschuif dicht). Geen gas geven of een heel klein beetje.

Het terugslaan bij starten gebeurt meestal als de ontsteking te vroeg staat. Weet je zeker dat het instellen met de spät/fruh tekens goed is gegaan? Wat is de kleur van de bougie isolatie is je direct vanuit rijden de motor afzet?

Groet,

Paul (BMW R12)
BMW R12 1940
Reply
#6
Dag Paul,
De ontsteking die ik gemonteerd heb is een Vape Powerdynamo. Deze dient afgesteld te worden op het bovenste dode punt, dus niet op Sz of Fz. Kan maar op 1 manier dus. Bovenste dode punt markering klopt. Bougies vonken ook goed.
Ik kan de kleur van de bougie vanuit rijden niet controleren, omdat ik hem nog niet rijdend heb.
Zoals gezegd zijn de bougies op dit moment echt roet zwart. Loopt dus te rijk? Kan dit van invloed zijn op het starten? Moet ik nu theoretisch de beide luchtschroeven verder uitdraaien?
Staan nu 1 1/2 slag uitgedraaid.

Groet, Frits
Reply
#7
Je hebt best kans dat je bougies nu te nat zijn. Maak ze even schoon en droog. Trap even de motor rond zodat het teveel aan benzine weg is en probeer weer te starten.
Reply
#8
Check zoals opgemerkt of je bougies niet kletsnat zijn. Dan kan je het starten wel vergeten. Eerst alles laten drogen. De luchtschroeven staan op zich niet verkeerd. Check verder of de lucht toevoer naar de carburateurs wel vrij is.
BMW R12 1940
Reply
#9
Heb nu ontdekt dat beide schroefdraden van de stationair sproeier kap afdichting slecht zijn. Schroefdraad is versleten en dichten niet goed meer af en lekken benzine.
Zou hier de oorzaak kunnen liggen?
Bougies zijn trouwens niet nat.
Reply
#10
Stationair sproeier kap? Wat bedoel je daarmee? Er hoort uiteraard niets te lekken. alleen bij vlotteren of als je de machine schuin zat dan kan een vlotterkamer lekken. Wat is je locatie?
BMW R12 1940
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)