Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R51/3 onsteking afstellen
#1
Ik heb even een vraag over het afstellen van de magneet onsteking van mijn R51/3.
Heb hierover al veel gelezen (en gepost) in het verleden, maar ik heb een vraag over de vliegwiel markeringen, omdat ik een nieuw vliegwiel gemonteerd heb. Op het oude vliegwiel verschijnt bij draaiing eerst het -F merkteken en daarna het -S merkteken.
Op het nieuwe vliegwiel verschijnt echter eerst een -Sz merkteken en daarne een -Ot teken. Moet ik nu de kerf van de magneet afstellen op het -Ot teken en ook de opening van de punten op dit teken? Lijkt mij het meest logisch om dezelfde volgorde aan te houden. Of kan het zijn dat het F teken op dit nieuwe vliegwiel ontbreekt en ik dus op het -Sz teken moet afstellen?

Gr. Frits
Reply
#2
Ik denk dat het Sz teken overeenkomt met F (Fruh) en Ot met S (spät). Je zou dan het Ot teken moeten gebruiken voor het openen van de puntjes. Wanneer de motor op toeren draait verdraait de centrifugaal vervroeger het ontstekings tijdstip wat met een stroboscoop te checken is: het merkteken moet naar Sz verschuiven.
BMW R12 1940
Reply
#3
Ik heb inmiddels vernomen dat Sz met Spatzundung overeenkomt en Ot met Oberer Totpunkt. Vermoed dus dat het F (Fruhpunkt) niet op dit vliegwiel voorkomt.
Reply
#4
kijk hier: https://www.bmwclassicmotorcycles.com/pa...-tools.pdf

Pagina 32 en 33. De krukas moet ongeveer 9 graden voor het Ot staan voor de afstelling. Dat zal dus wel de Sz zijn.
BMW R12 1940
Reply
#5
Wat ik weet van mijn R67/2 is dat als je met een stroboscooplamp afstelt met merkteken S zichtbaar moet zijn bij stationair en bij het gas opendraaien uiteindelijk F te zien is bij flink toeren draaien. Volgens mij is O het punt waar je de kleppen op stelt. Wat ik me herinner is dat S op 6 graden na O staat. Mijn suggestie is om het met een stipje Tippex op ongeveer 6 graden naontsteking het te proberen.
Reply
#6
Vraag hier eens: https://www.classicbikegarage.nl/. Ik weet dat ze een R51/3 complete revisie hebben gedaan. Hele vriendelijke mensen, ze hebben mij al eens geholpen met een vast zittende moer die ik met geen mogelijkheid los kon krijgen.
BMW R12 1940
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)