Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
04-07-2024, 02:14 PM
(This post was last modified: 04-08-2024, 11:20 AM by jaap43.)
Zaterdag 6 april 's-avonds bij het starten geen licht, ook geen instrumentverlichting. Gedimd en grootlicht beide dood, ook achterlicht brandde niet. Alleen de seinstand gaf groot licht en ook de instrumentverlichting deed het weer. Kan de fout liggen in het relais dat de verlichting uit zet tijdens het starten omdat de seinstand dat relais overbrugd.
Gisteravond had tijdens het rijden ook de spanning een dip, kwam niet boven de 13 V uit. Nu vanmiddag kwam bij controle de spanning wel weer op de normale 14,2 V.
Wie weet raad.
aanv: dat relais vervangen voor een ander van hetzelfde type maar het bleef donker. Dus een fout relais kan uitgesloten worden.
Posts: 293
Threads: 10
Joined: Jul 2016
Reputation:
5
04-09-2024, 05:35 PM
(This post was last modified: 04-09-2024, 06:49 PM by BMWconversion.)
Misschien een draad waar zowel de verlichting op zit als ook het acculaadlampje. Als het acculaadlampje geen spanning krijgt doet de dynamo het niet. Heb je een schema?
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Ik heb een bedradingsschema. Het laadcontrolelampje doet waar het voor gemaakt is. Bij 3000 t/min heb ik 14,2 V.
Ik zoek het in de buurt van het verlichtingrelais dat de verlichting uit schakelt als je start. Verder heb ik op de connector onder de tank een doorverbinding die de aan/uit verlichting knop moet simuleren. Amerikaanse motoren moeten altijd licht aan hebben, dus geen lichtschaklelaar.
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Ik ben aan het meten gegaan en 1 van de 2 diodes in het lichtrelais geeft in de diodestand in beide richtingen een OL, dus een onderbreking aan. Ga een nieuwe bestelling en hoop dan dat het probleem opgelost is, anders wordt het een een gebed zonder ende.
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Een nieuw relais besteld en vandaag omgewisseld. De verlichting doet het weer volgens het boekje. Ik blij.
Verder had ik bij het goed gangbaar maken van de voorremcilinder de gehelel rechterhandel uit elkaar gehaald bij het in elkaar zetten kreeg ik in eerste instantie de gaskabels niet met voldoende speling gemonteerd.
Dat vandaag wel voor elkaar gekregen en met mijn nieuwe speeltje (carbtune pro) de bol mooi kunnen synchroniseren. Hij loopt weer mooi stationair en heeft weer voldoende speling op het gashendel en de buitenkabels.
Posts: 293
Threads: 10
Joined: Jul 2016
Reputation:
5
Mooi, dat het weer gelukt is.
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
05-27-2024, 05:48 PM
(This post was last modified: 05-29-2024, 10:58 AM by jaap43.)
Vandaag na het starten weer 14,3 V op de Voltmeter. Dat houdt in dat in het nieuwe verlichtingsrelais de diode weer de geest gegeven heeft. Dat wordt nu puzzelen wat de kortsluiting kan veroorzaken. Tot die tijd vervang ik even niets. Van iets meer dan 35 Euro per keer is me iets te gortig.
Posts: 293
Threads: 10
Joined: Jul 2016
Reputation:
5
05-30-2024, 10:34 PM
(This post was last modified: 05-30-2024, 11:14 PM by BMWconversion.)
Kun je de diode niet los solderen er er een instoppen die een hogere sperspanning heeft? De tegen EMK van de startmotor kan hem slopen.
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Ik ga eerst het bedradingsschema nalopen vanaf die diode. Kijken wat en waar kan zorgen dat diode de geest geeft. Dat een tegen-emk van de startmotor pas na 38 jaar de diode laat klappen kan ik niet geloven.
Ik heb voor het weer soepel laten bewegen van de hoofdremcilinder de hele rechterstuurkant uit elkaar gehad. Als uit het schema blijkt dat de fout evt. daar kan zitten gaat het schakelaargedeelte nog een keer uit elkaar. Maar ik kan normaal rijden, remlicht en knipperlichten doen ht gewoon. Ik kan met de seinstand groot licht zelfs het grootlicht en achterlicht laten branden. Dus in een tunnel die knop maar een tijdje omlaag drukken.