04-23-2004, 09:49 PM
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:
OK Arnold, hier is de toelichting (ik doe het heel utgebreid):
De gouden tip;
Kleppen SYNCHROON stellen !!
Benodigd:
- Platte schroevendraaier
- Voelermaat 0,15 en 0,30 mm (liefst 2 setjes !!)
- Ring of steeksleutel 17 mm (of dopsleutel)
- steeksleutel 9 of 10 mm
- inbus sleutel 3 mm (dacht ik)
LET OP: kleppen stellen met KOUDE motor.
Waar het om GAAT, is dat de voelermaat er bij alle (2) x 4 kleppen, er EXACT op dezelfde manier (stroefheid) door heen schuift.
M.a.w. de voelermaten moeten zowel bij de inlaat klepspeling als bij de uitlaat (dus ook onderling, bij alle 2 x kleppen) er EVEN STROEF door heen schuiven.
Hoe zwaar moet een voelermaat er dan doorheen gaan (de weerstand)??? Dat maakt op zich niet uit, als het maar bij elke klep even zwaar (stroef) gaat.
Als leidraad, kun je een DIK telefoonboek nemen (of 2 dunne op elkaar) en dan steek je een voelermaat aan de onderkant er tussen (tussen kaft en voorlaatste blad).
Nu schuif je de voelermaat een paar keer heen en weer. Dit is ongeveer de goede weerstand.
OK, dat is nog vrij lastig, dus even stap voor stap:
* verwijder klepdeksel (of beiden) [denk om uitdruipende olie, dus lekbak o.i.d. eronder]
* verwijder inspectiedop voor distibutieafstelling (ca 1,5 cm groot) aan achterzijde van rechter cylinder, zodat je in het inspectiegat (IG) kunt kijken.
* verwijder (kunststof) motor voordeksel.
* met sleutel (of dop) 17 mm, draai je vervolgens (alleen RECHTSOM) de motor rond, tot je in het IG het OT teken (streepje OT) in het midden van het IG staat. LET OP:
Je voelt de compressie terwijl je de motor met de sleutel ronddraait. Als het OT teken (van beneden uit IG) verschijnt, VOORZICHTIG in het MIDDEN van het IG draaien. De zuiger van 1 van de cylinders staat dan in BDP (bovenste dode punt). Het goede punt om de klepspeling te kunnen meten.
Schiet jer er voorbij, dan NOOIT terugdraaien. Je moet dan weer helemaal rechtsom draien tot het OT teken weer verschijnt (nu voor de andere cylinder).
* met voelermaten controleren of de klepspeling van de inlaatkleppen op 0,15 mm en uitlaatklepspeling (aan kant van de uitlaat) op 0,30 mm staat.
* Vergelijk dus of de voelermaten, bij de juiste waarden er EVEN STROEF door heen gaan [DIT is de TRUC !!].
* Evt. de borgschroef (met voorgeschreven moment) vastzetten (dus zet niet te veel kracht). LET OP:
Belangrijk is bij het weer vastzetten van de borgschroeven, dat het niet weer verloopt, dus met inbus sleutel de klepstelschroef fixeren en dan vastzetten.
Dus controleren na het vastzetten.
Vergeet niet het IG dopje er weer terug op te drukken (kom je lastig bij).
Na dit afstellen, moet wel weer de synchronisatie weer worden uitgevoerd.
Dit werkt bij voor mij 100 %, zo goed als geen KFR meer en beter nog als met nieuwe Brisk en goede synchronisatie.
PS: En gewoon met de goedkoopste NGK bougies van nog geen 1,5 pleuro's!!!
Simpel, doeltreffend en goedkoop en nog leuk om te doen ook. Persoonlijk heb ik een Carbtune II aangeschaft. De kosten daarvan heb je binnen een seizoen terugverdiend.
Sterkte ermee. Ik ben trouwens benieuwd naar jullie resultaat. Lukt het direct, dan zul je verbluft zijn van het resultaat, als je tenminste last hebt van KFR (= schokken).
Laat me even weten of het inderdaad lukt, anders kan ik misschien nog advies geven.
PS; liefst met een direct mailtje, want ik heb per abuis het forum mail notificatie uitgeschakeld.
Groet,
Rob
OK Arnold, hier is de toelichting (ik doe het heel utgebreid):
De gouden tip;
Kleppen SYNCHROON stellen !!
Benodigd:
- Platte schroevendraaier
- Voelermaat 0,15 en 0,30 mm (liefst 2 setjes !!)
- Ring of steeksleutel 17 mm (of dopsleutel)
- steeksleutel 9 of 10 mm
- inbus sleutel 3 mm (dacht ik)
LET OP: kleppen stellen met KOUDE motor.
Waar het om GAAT, is dat de voelermaat er bij alle (2) x 4 kleppen, er EXACT op dezelfde manier (stroefheid) door heen schuift.
M.a.w. de voelermaten moeten zowel bij de inlaat klepspeling als bij de uitlaat (dus ook onderling, bij alle 2 x kleppen) er EVEN STROEF door heen schuiven.
Hoe zwaar moet een voelermaat er dan doorheen gaan (de weerstand)??? Dat maakt op zich niet uit, als het maar bij elke klep even zwaar (stroef) gaat.
Als leidraad, kun je een DIK telefoonboek nemen (of 2 dunne op elkaar) en dan steek je een voelermaat aan de onderkant er tussen (tussen kaft en voorlaatste blad).
Nu schuif je de voelermaat een paar keer heen en weer. Dit is ongeveer de goede weerstand.
OK, dat is nog vrij lastig, dus even stap voor stap:
* verwijder klepdeksel (of beiden) [denk om uitdruipende olie, dus lekbak o.i.d. eronder]
* verwijder inspectiedop voor distibutieafstelling (ca 1,5 cm groot) aan achterzijde van rechter cylinder, zodat je in het inspectiegat (IG) kunt kijken.
* verwijder (kunststof) motor voordeksel.
* met sleutel (of dop) 17 mm, draai je vervolgens (alleen RECHTSOM) de motor rond, tot je in het IG het OT teken (streepje OT) in het midden van het IG staat. LET OP:
Je voelt de compressie terwijl je de motor met de sleutel ronddraait. Als het OT teken (van beneden uit IG) verschijnt, VOORZICHTIG in het MIDDEN van het IG draaien. De zuiger van 1 van de cylinders staat dan in BDP (bovenste dode punt). Het goede punt om de klepspeling te kunnen meten.
Schiet jer er voorbij, dan NOOIT terugdraaien. Je moet dan weer helemaal rechtsom draien tot het OT teken weer verschijnt (nu voor de andere cylinder).
* met voelermaten controleren of de klepspeling van de inlaatkleppen op 0,15 mm en uitlaatklepspeling (aan kant van de uitlaat) op 0,30 mm staat.
* Vergelijk dus of de voelermaten, bij de juiste waarden er EVEN STROEF door heen gaan [DIT is de TRUC !!].
* Evt. de borgschroef (met voorgeschreven moment) vastzetten (dus zet niet te veel kracht). LET OP:
Belangrijk is bij het weer vastzetten van de borgschroeven, dat het niet weer verloopt, dus met inbus sleutel de klepstelschroef fixeren en dan vastzetten.
Dus controleren na het vastzetten.
Vergeet niet het IG dopje er weer terug op te drukken (kom je lastig bij).
Na dit afstellen, moet wel weer de synchronisatie weer worden uitgevoerd.
Dit werkt bij voor mij 100 %, zo goed als geen KFR meer en beter nog als met nieuwe Brisk en goede synchronisatie.
PS: En gewoon met de goedkoopste NGK bougies van nog geen 1,5 pleuro's!!!
Simpel, doeltreffend en goedkoop en nog leuk om te doen ook. Persoonlijk heb ik een Carbtune II aangeschaft. De kosten daarvan heb je binnen een seizoen terugverdiend.
Sterkte ermee. Ik ben trouwens benieuwd naar jullie resultaat. Lukt het direct, dan zul je verbluft zijn van het resultaat, als je tenminste last hebt van KFR (= schokken).
Laat me even weten of het inderdaad lukt, anders kan ik misschien nog advies geven.
PS; liefst met een direct mailtje, want ik heb per abuis het forum mail notificatie uitgeschakeld.
Groet,
Rob