Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brisk bougie's
#1
Reactie van bezoeker 'G van der Endt', geïmporteerd van het oude forum:

Een vraag, ik heb een BMW R 1100 RT uit 1997 heeft het zin om er brisk bougie's in te monteren? Heeft iemand hier ervaring mee, en wat is het resultaat. En waar kan ik dat laten doen? Graag hoor ik enkele ervaringen, bij voorbaat dank
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien een simpele vraag, maar "brisk" is dat een merk of een model en heb je die ook voor oudere modellen. Wat is precies de werking ervan.

gr. Jesper
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien een simpele vraag, maar "brisk" is dat een merk of een model en heb je die ook voor oudere modellen. Wat is precies de werking ervan.

gr. Jesper
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Theo Boonen', geïmporteerd van het oude forum:

Brisk is inderdaad een merk en deze bougies zijn een goede remedie tegen het stotend lopen bij deellast ±3oootoeren.
Te koop bij de Hobbyist.
m.vr.gr. Theo.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

wat verandert er dan aan. De energie die de bougie afgeeft blijft toch gelijk. Aan de ontsteking zelf doe je toch ook niks. Zijn het van die bougies zoals je vroeger spitfire's had? (met zo'n gevorkt topje)
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk bij Brisk:
http://www.team.brisk.de/index1.htm

Heb ze er zelf ook in gehad!
Dus ze werken wel, maar toen ik de klepafstelling zelf geperfectioneerd had, maakte het niet meer uit of ik er vrij dure Brisks, of de goedkoopste NGK's in doe!
Ik rijdt nu (bijna) perfect. (*)

(*) Bijna, omdat alleen de nieuwe 1200 GS met dubbele pluggen en balans-as, (zo goed als) schokvrij is (ik heb er zelf mee proefgereden).

groet,

Rob
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb 3 weken geleden briskbougie's geplaatst op mijn r 1100rs. Fantastisch, rijd rustiger, minder trilling en iets vlotter. Komt o.a. door betere verbranding. Ze zijn wel duur 15 euro per stuk, en door hogere verbranding moet je ze ook na 10.000 km vernieuwen. Neem effe contact op met van Harte motoren (BWW dealer) te Amersfoort. Overweeg ook om je luchtfilter te veranderen in een KN filter super!

gr. Frank Marchelinus
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Kijk bij Brisk:
http://www.team.brisk.de/index1.htm

Heb ze er zelf ook in gehad!
Dus ze werken wel, maar toen ik de klepafstelling zelf geperfectioneerd had, maakte het niet meer uit of ik er vrij dure Brisks, of de goedkoopste NGK's in doe!
Ik rijdt nu (bijna) perfect. (*)

(*) Bijna, omdat alleen de nieuwe 1200 GS met dubbele pluggen en balans-as, (zo goed als) schokvrij is (ik heb er zelf mee proefgereden).

groet,

Rob


Rob, mag ik eens vragen wat je geperfectioneerd hebt aan je klep afstelling.

Groeten Arnold
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Theo Boonen', geïmporteerd van het oude forum:

Ä 15,- vind ik wel erg duur bij de Hobbyist kosten ze Ä 11,65.
Kleppen zuiver afstellen en de injectie synchroniseren doet ook al heel veel.
m.vr.gr. Theo
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

OK Arnold, hier is de toelichting (ik doe het heel utgebreid):

De gouden tip;

Kleppen SYNCHROON stellen !!

Benodigd:
- Platte schroevendraaier
- Voelermaat 0,15 en 0,30 mm (liefst 2 setjes !!)
- Ring of steeksleutel 17 mm (of dopsleutel)
- steeksleutel 9 of 10 mm
- inbus sleutel 3 mm (dacht ik)
LET OP: kleppen stellen met KOUDE motor.

Waar het om GAAT, is dat de voelermaat er bij alle (2) x 4 kleppen, er EXACT op dezelfde manier (stroefheid) door heen schuift.
M.a.w. de voelermaten moeten zowel bij de inlaat klepspeling als bij de uitlaat (dus ook onderling, bij alle 2 x kleppen) er EVEN STROEF door heen schuiven.

Hoe zwaar moet een voelermaat er dan doorheen gaan (de weerstand)??? Dat maakt op zich niet uit, als het maar bij elke klep even zwaar (stroef) gaat.

Als leidraad, kun je een DIK telefoonboek nemen (of 2 dunne op elkaar) en dan steek je een voelermaat aan de onderkant er tussen (tussen kaft en voorlaatste blad).
Nu schuif je de voelermaat een paar keer heen en weer. Dit is ongeveer de goede weerstand.

OK, dat is nog vrij lastig, dus even stap voor stap:
* verwijder klepdeksel (of beiden) [denk om uitdruipende olie, dus lekbak o.i.d. eronder]
* verwijder inspectiedop voor distibutieafstelling (ca 1,5 cm groot) aan achterzijde van rechter cylinder, zodat je in het inspectiegat (IG) kunt kijken.
* verwijder (kunststof) motor voordeksel.
* met sleutel (of dop) 17 mm, draai je vervolgens (alleen RECHTSOM) de motor rond, tot je in het IG het OT teken (streepje OT) in het midden van het IG staat. LET OP:

Je voelt de compressie terwijl je de motor met de sleutel ronddraait. Als het OT teken (van beneden uit IG) verschijnt, VOORZICHTIG in het MIDDEN van het IG draaien. De zuiger van 1 van de cylinders staat dan in BDP (bovenste dode punt). Het goede punt om de klepspeling te kunnen meten.
Schiet jer er voorbij, dan NOOIT terugdraaien. Je moet dan weer helemaal rechtsom draien tot het OT teken weer verschijnt (nu voor de andere cylinder).
* met voelermaten controleren of de klepspeling van de inlaatkleppen op 0,15 mm en uitlaatklepspeling (aan kant van de uitlaat) op 0,30 mm staat.
* Vergelijk dus of de voelermaten, bij de juiste waarden er EVEN STROEF door heen gaan [DIT is de TRUC !!].
* Evt. de borgschroef (met voorgeschreven moment) vastzetten (dus zet niet te veel kracht). LET OP:

Belangrijk is bij het weer vastzetten van de borgschroeven, dat het niet weer verloopt, dus met inbus sleutel de klepstelschroef fixeren en dan vastzetten.
Dus controleren na het vastzetten.

Vergeet niet het IG dopje er weer terug op te drukken (kom je lastig bij).

Na dit afstellen, moet wel weer de synchronisatie weer worden uitgevoerd.

Dit werkt bij voor mij 100 %, zo goed als geen KFR meer en beter nog als met nieuwe Brisk en goede synchronisatie.
PS: En gewoon met de goedkoopste NGK bougies van nog geen 1,5 pleuro's!!!

Simpel, doeltreffend en goedkoop en nog leuk om te doen ook. Persoonlijk heb ik een Carbtune II aangeschaft. De kosten daarvan heb je binnen een seizoen terugverdiend.

Sterkte ermee. Ik ben trouwens benieuwd naar jullie resultaat. Lukt het direct, dan zul je verbluft zijn van het resultaat, als je tenminste last hebt van KFR (= schokken).

Laat me even weten of het inderdaad lukt, anders kan ik misschien nog advies geven.
PS; liefst met een direct mailtje, want ik heb per abuis het forum mail notificatie uitgeschakeld.

Groet,

Rob
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)