Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bobines k1100rs voor de echte techneuten
Reactie van bezoeker 'dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn k1100rs heeft de volgende kwaal, hij rijdt onrustig tussen de 3 e 4000 tp/m (schokkerig in alle versnellingen)en wordt te snel te heet (ventilator vin gaat draaien) Koelvloeistof en thermostaat zijn vervangen en laatst viel het mij op dat de 2e en 3e bougie er niet uitzien zoals de 1e en 4de(koffiebruin) echter de 2 en 3 zijn voorzien van witte aangekoekte troep.Nu weet ik dat de beide paren worden aangestuurd door 1 bobine, maw mijn vraag. Zou 1 van de bobines zijn werk niet meer naar behoren doen en zou ik als test de bobines kunnen omdraaien, of is dit geen ontstekingsprobleem maar een brandstofprobleem.De motor heeft ondertussen 100.000 km gereden en verbruikt 1 op 19.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Zoals bij de meeste 4-cylindermotoren bedient 1 bobine cylinder 1 en 4, de andere 2 en 3.
Je zou dus de bobines kunnen omdraaien, simpel de bedrading omsteken.
Gaat nu het probleem mee, is de bobine verdachte nr 1.

De aansturing van de ontsteking komt uit 1 bron, dus daar ligt het probleem niet.

Je kan ook eens de compressie meten op alle cylinders, en de brandstofdruk op de injectoren.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

de compressie is bij alle vier de cilinders hetzelfde. Ik probeer wel om de bobines te verwisselen. Bedankt Paul
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Het probleem zou ook in de bougiekabels kunnen zitten.
Maar controleer ook eens het onstekingstijdstip.

grt Tom
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Het probleem zou ook in de bougiekabels kunnen zitten.
Maar controleer ook eens het onstekingstijdstip.

grt Tom
Reply
Reactie van bezoeker 'Theo Boonen', geïmporteerd van het oude forum:

Het vervuilen van de bougies 2 en 3 heeft te maken met het olieverbruik van de K1100 modellen .
Cilinder 3 met name gezien vanaf de voorzijde heeft hier het meeste last van.
De beste remedie is en goede olie gebruiken en de bougies max. iedere 10.000km vernieuwen.
succes Theo.
Reply

Bougie kabels zijn vernieuwd en ik gebruik de full-synthetische BMW-mobil olie

Dirk
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Theo; dat cylinder 2-3 eerder olie verbruiken is een oude bekende.

Maar dan zijn de bougies eerder zwart dan wit.

Andere oorzaak van de witte bougies kan zijn dat de kunststof aanzuigbuizen lekken op de cylinderkop, ze trekken nog wel eens krom, dit geeft valse lucht, dus een armer mengsel, dus witte bougies.

Laat de motor eens stationair draaien en spuit wat kruipolie op de aansluitingen, veranderd nu het tt moet je de buizen vervangen.

Groeten, Paul.
Reply

Paul, de buizen zijn reeds vervangen, hierin zaten enkele scheurtjes in het rubber. Zonet heb ik de bobines gewisseld om deze te kunnen uitsluiten. Eind deze week zal ik naar het bougiebeeld kijken van de 1 en 4 bougie, dan heb ik nl. weer wat kilometers gereden. Hopelijk is het probleem dan gelokaliseerd.
groeten dirk
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)