Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliefilter
Reactie van bezoeker 'JanvdS', geïmporteerd van het oude forum:

Beteft BMW K100; 'k Heb inmiddels een seizoen gereden. Tot op heden ruim 6000 km. Volgens 'het boekje' zou de oliefilter vervangen moeten worden. Heb inmiddels al wel eens olie bijgevuld. Is vervanging echt noodzakelijk bij alleen gebruik in de zomermaanden? Wie heeft hier ervaring mee?
Reply
Reactie van bezoeker 'johan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Jan,
vanwege de lage prijs van een oliefilter zou ik deze zeker jaarlijks vervangen. Bij weinig gebruik ontstaat er door condens "sludge"in de olie (witte drap) dat niet echt bevordelijk is. De olie jaarlijks vervangen is tevens aanbevolen!
Reply
Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Jan,

Het doel van het oliefilter is om de zeer kleine partikeltjes uit de olie te filteren, die onstaan door de vervuiling met microscopische slijtage deeltjes, van kettingen, kogellagers, tandwielen en andere langs elkaar bewegende metalen delen, maar ook bijvorbeeld een kunststof kettingspanner//geleider. Ook kooldeeltjes, die op zgn. "hotspots"onstaan, denk aan de zuigerbodem etc. spelen een vervuilende rol, vandaar de zwarte kleur van gebruikte olie, zijn erg schadelijk.
Deze "zwevende"deeltjes gaan in poriÎn van vitale langs elkaar bewegende delen zitten, zoals krukaslagerschalen, zuigerveren/zuiger enz.

Nu komt het tijdens een lange winterstalling, gaat er door o.a. veroudering en vocht uit de lucht (oxidatie) in de olie sludgevorming, dikkere deeltjes, plaats vinden.
Hierdoor kunnen de microporiÎn van het oliefilter verstopt raken, of althans een vernauwing gaan geven voor de oliecirculatie.
In een oliefiltersysteem is altijd een veiligheid aanwezig, zodanig dat als er een restrictie in welke vorm dan ook ontstaat, dat de olie via een bypass wordt doorgeleid. Dit ter voorkoming van een blokkade van de olie transporten naar de vitale delen, waardoor er veel schade zal ontstaan.
Dit is het aller laatste wat wij willen. Onze motoren zijn een hoogstaand staaltje van perfecte techniek, onverwoestbaar, maar dan moet je voor een ideale smering zorgen.
Conclusie:
Altijd nar een langere periode van stilstand, de olie en tevens het oliefilter vernieuwen!
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Nu bezuinigen op onderhoud.
spaart geld uit wat je straks nodig hebt voor grote reparaties.
Voer vooral geen onderhoud uit is niet nodig.
Die 10 euro voor dat filter kan je beter in je zak houden.
Suc6 Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Zoals al gezegd, op onderhoud moet je niet bezuinigen.

Als je alleen de zomermaanden rijdt, en de motor in de winter op stal zet, moet je na de laatste rit de olie en filter verwisselen, zodat je motor overwinterd met schone olie.

Beetje laat met je vraag, nu net na de winter??

Groeten, Paul.
Reply

Quote:Hoi Jan,
vanwege de lage prijs van een oliefilter zou ik deze zeker jaarlijks vervangen. Bij weinig gebruik ontstaat er door condens "sludge"in de olie (witte drap) dat niet echt bevordelijk is. De olie jaarlijks vervangen is tevens aanbevolen!

Hoi Johan,
Ik heb inmiddels een nieuwe oliefilter gekocht. Ik zag in het boek (Haynes) dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de oude filter te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Om de hele carterpan te verwijderen lijkt me wel erg omslachtig. Heb jij (of iemand anders een goede tip?
Groet
JanvdS

Reply
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Bij de Hobbyist kan je een oliefilter sleutel kopen voor k serie, kost 10,50.

Lion
Reply

Quote:Bij de Hobbyist kan je een oliefilter sleutel kopen voor k serie, kost 10,50.

Lion

Hoi Lion,

Bedoel je een sleutel of een soort bus met aan de achterkant een sleuteldop. Zoiets is nodig voor mijn K100RT.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het is een soort dopsleutel met 14 kanten erin, aan de buitenkant zit een 6-kant met een 4-kant gat erin, daar kan je een stuk gereedschap op zetten.
De Hobbyist heeft ze, de gereedschaptoko ook, Hazet-2169 bv.

De hele carterpan hoeft er niet af, er zit een rond deksel in de pan met 3 imbusboutjes.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)