Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu laadt niet goed op
#11
En toch blijf ik een deel van mijn eerder genoemd lijstje volhouden, aangezien 7 volt tussen de fasen te laag is. De spanningsregelaar zou nog evt. roet in het eten kunnen gooien doordat deze niet de laadstroom voor het anker doorlaat.
Evt. te controleren door bij stilstaande motor en contact aan op de koolborstels te meten. Hier moet dan de accuspanning staan.
Reply
#12
Ga ik doen vandaag Jaap43, nieuwe spanningsregelaar is ook binnen. Volledig opgeladen accu geeft 12.8V na 24u laden, en gemeten nadat hij 2 uur van de lader af is. Geef vandaag even een update later op de dag.

Dank voor het aanbod, heb de nieuwe inmiddels binnen, ga hem vandaag proberen.
Reply
#13
(05-08-2023, 10:43 PM)Frysteen Wrote: Hallo Rupke
IK heb van een R80/7 nog een spanningsregelaar liggen. Is een halfjaar gebruikt bij mij.
Tegen verzendkosten of ophalen kun je deze van mij krijgen.

Dank Frysteen, had gisteren net mijn nieuwe al binnen, die gaat er vandaag op!
Reply
#14
Die rustspanning van 12,8 V is prima. Meldt even hoe hoog de spanning op de koolborstels is. Er mag iets minder dan de accuspanning gemeten worden omdat er over het laadstroomlampje ook spanning komt te staan. Je zal waarschijnlijk de helft meten. Als de regelaar echt stuk is zal je niets meten.
Reply
#15
(05-10-2023, 10:07 AM)jaap43 Wrote: Die rustspanning van 12,8 V is prima. Meldt even hoe hoog de spanning op de koolborstels is. Er mag iets minder dan de accuspanning gemeten worden omdat er over het laadstroomlampje ook spanning komt te staan. Je zal waarschijnlijk de helft meten. Als de regelaar echt stuk is zal je niets meten.

Ik heb gisteren 1.73V gemeten bij 'contact aan', op de koperen vlakken waar de koolborstels op drukken.
Ondertussen was mijn spanningsregelaar binnen.
Heb de tank gedraint omdat hij te vol zat en de spanningsregelaar vervangen.
Na starten meette ik direct 14.2-14.4V op de accu.
Dit is de eerste keer dat ik zulke hoge waardes zie, ga er dus vanuit dat de regelaar het issue was.
De oude regelaar was nog een grote stalen regelaar met een geel plakbandje er om, nu een klein plastic exemplaar.
Ga vandaag een stuk rijden en nog wat metingen doen, dank voor alle recaties zover!
Reply
#16
Zo te lezen is het lek boven water.
Reply
#17
Yes, inmiddels aan het touren in Luxemburg, en alles in orde. Accu is in rust continue 12.8-12.9V, en ruim 14V met draaiende motor. Had de spanningsregelaar niet meteen verdacht, omdat het laadstroomlampje direct uitging. Meet alleen met motor uit en contact 'aan' geen 12V op de koolborstels, meet daar nog geen 2V. Hmmm.....
Reply
#18
Mijn bewering van het meten van de accuspanning op de koolborstels bij niet draaiende motor en contact aan moet ik terughalen.
Het laatstroomlampje is 12 V 5 W. Die heeft in brandende toestand een weerstand van 30 Ohm. Jouw meting van het anker was 7 Ohm. De spanningsregelaar zal inwendig nog wat spanning opeisen dus jouw 2 volt zal aardig kloppen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)