Posts: 8
Threads: 2
Joined: May 2023
Reputation:
0
Graag advies, issue is dat de accu niet goed bij laadt op mijn R60/5 van 1973.
Feiten:
laadstroomlampje brand vol bij contact aan, gaat meteen uit bij starten, licht alleen op bij zeer laag toerental
rotor heeft 6.9 ohm weerstand
Stator heeft 3x 0.9 ohm weerstand, en geen sluiting naar het huis
Stator produceert ~7V bij 3000rpm op alle fases, direct gemeten op stator
Op accu meet ik spanningen tussen 12.4 en 13.2V tijdens het rijden, maar de waarde 'danst' continue
Welke component is hier verdacht? Hoor het graag!
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Wat heb je al gecontroleerd.
Oorzaak kan zijn:
- slecht anker of kortsluiting er in
- te korte koolborstels
- slechte contacten (massa, min- of pluspool op de accu
- kapotte diodes op de diodeplaat.
Zo zonder tekst is het moeilijk raad geven.
Posts: 8
Threads: 2
Joined: May 2023
Reputation:
0
Het anker heb ik doorgemeten, 6.9 Ohm weerstand, is volgens boekje, en geen sluiting met massa.
Koolborstels zijn nieuw, met oogjes.
Accupolen en aansluitingen zijn schoon.
Diodeplaat doormeten heb ik nog niet gedaan, dat staat te bondig omschreven in de handleiding.
De stator heb ik doorgemeten, met motor uit is de weerstand (0.9 Ohm 3x). Ik heb hiervoor nog geen specs gevonden.
Stator idem doorgemeten met draaiende motor met de 3 polige stekker er af, ik meet tussen alle 3 de aansluitingen 7V bij 3000rpm, maar ook daarvoor heb ik nog geen spec gevonden.
Omdat het laadstroomlampje bij starten direct uit gaat, verdenk ik anker, gelijkrichter en spanningsregelaar(nog) niet.
Dit is het voor nu even, zit nog even vast....
Posts: 293
Threads: 10
Joined: Jul 2016
Reputation:
5
Bij mij ging het lampje met draaiende motor uit, maar de spanning kwam niet boven de 13,5 volt. Er werd amper geladen. Uiteindelijk bleek de regelaar defect. Nu zit er een iets modernere elektronische instelbare regelaar in en werkt alles oke.
Posts: 293
Threads: 10
Joined: Jul 2016
Reputation:
5
Heb je de stator van de motor af gehad? Vaak is de rotor dan zijn remanent magnetisme kwijt en doet de dynamo niets meer. Zet je heel kort even +12V op D+ van de rotor dan werkt de dynamo weer naar behoren. Mocht je in de buurt van Leiden wonen, dan wil ik de diodeplaat wel voor je doormeten.
Posts: 8
Threads: 2
Joined: May 2023
Reputation:
0
Dank voor jullie reacties, BMWconversion --> een kapotte regelaar zou een mooie oplossing zijn, deze is niet te duur om die optie te laten liggen.
Jaap43, ja, de 7V meet ik steeds tussen 2 van de 3 contactpunten, alledrie de keren exact 7V dus.
Ik vind die waarde van 7V ook laag, alhoewel, als je die superponeert met 120 graden faseverschil zou het nog iets kunnen worden, maar ik weet niet of het zo werkt in deze toepassing.
En BMWconversion weer ja, de stator is er af geweest, vanuit de documentatie wordt iig niets aangevoerd om er bv snel er een dummy op te zetten om het remanent magnetisme vast te houden. Ik ga hier even mee in Jaap43's verklaring, maar herken wat je schrijft wel van oude fietsdynamo's, daar moest je de loop gesloten houden.
Ik ga een nieuwe spanningsregelaar bestellen, en de accu een nachtje aan de lader hangen. Als die morgen 'stand alone' niet boven de 12.4/12.5V uitkomt dan is de accu zelf nog een kandidaat (gel accu).
Dank voor de input zover!
Posts: 16
Threads: 0
Joined: Feb 2010
Reputation:
0
Hallo Rupke
IK heb van een R80/7 nog een spanningsregelaar liggen. Is een halfjaar gebruikt bij mij.
Tegen verzendkosten of ophalen kun je deze van mij krijgen.