Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvork-keerringen vervangen
#1
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Heb een andere voorvork voor mijn motor -echter de keerringen zijn lek, zodat ik die wil vervangen. Het betreft een zgn. Showa-vork met geintegreerde brug. Al heb ik de onderste inbus (die van de demper zelf) losgedraaid, de vorkbuizen schuiven er niet af, zodat ik de keerringen niet kan vervangen. Met de vorige vork (merk Bmw, Sachs?) kon ik dan wel de vorkbuizen eraf schuiven. Help! Wat moet ik doen, voordat ik mogelijk iets forceer?? Of is er ook nog een alternatief zonder de buizen te hoeven lossen?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Dat ken ik van wel meer japanse vorken, de binnen en buitenpoot glijden hier in glijbussen, eentje om de binnenpoot, onderaan, en eentje in de buitenpoot, net onder de keerring.

Indien aanwezig, verwijder stofkap en borgring boven de keerring, gebruik nu de binnenpoot als slagtrekker om de bovenste glijbus samen met keerring uit de onderpoot te tikken.

Als je niet de hele poot wilt/hoeft te demonteren, sla dan met een priem 2 kleine gaatjes in de keerring, draai daar 2 parkers, of houtschroeven in, en trek zo de oude keerring eruit.

Nieuwe keerring kan je nu over de binnenpoot in de buitenpoot monteren met een stuk pijp.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi.

Dat ken ik van wel meer japanse vorken, de binnen en buitenpoot glijden hier in glijbussen, eentje om de binnenpoot, onderaan, en eentje in de buitenpoot, net onder de keerring.

Indien aanwezig, verwijder stofkap en borgring boven de keerring, gebruik nu de binnenpoot als slagtrekker om de bovenste glijbus samen met keerring uit de onderpoot te tikken.

Als je niet de hele poot wilt/hoeft te demonteren, sla dan met een priem 2 kleine gaatjes in de keerring, draai daar 2 parkers, of houtschroeven in, en trek zo de oude keerring eruit.

Nieuwe keerring kan je nu over de binnenpoot in de buitenpoot monteren met een stuk pijp.

Groeten, Paul.

Bedankt Paul voor de nuttige info.

Heb inmiddels de Showa-vorkpoten los van de buizen - de binnenpoot als een slagtrekker gebruikt (zit behoorlijk stevig vast in de buis) en keerringen eruit "geslagen". Meteen de gelegenheid om de oliedrab onderin de buis ook goed te laten uitlekken en schoon te maken. Na inspectie ziet het er goed uit.
Volgende vraag: welke dikte (vicositeit) en in welke hoeveelheid te gebruiken - is voor een K100LT ('92) - of is het handiger om de ene buis te vullen met de gewenste hoeveelheid en de andere te vullen met de luchtkamermethode - dus afstemmen op de eerste vorkbuis??
Groeten Sam
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Omdat de Showa geen originele BMW vork is, kan je er niet van uitgaan dat de voorgeschreven waarden kloppen.
Misschien dat ook de veren te slap/hard zijn.

Wel kan je deze waarden als uitgangspunt gebruiken, met een gemiddelde olie (5-10w), en dan kijken wat er gebeurd.
Of als je de herkomst van de vork kan je die waarden aanhouden.

Vanuit dit punt kan je experimenteren met hoeveel en hoe dik.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Hio,
Het is wel een vork die gebruikt is door BMW, er staat ook een logootje en nummer ingedrukt en wordt gebruikt volgens de ETK voor K75 (diverse modellen). Dus qua uitgangspunt kan ik wel de voorgeschreven dikte en hoeveelheid gebruiken - is meen ik 400 cc per buis, maar qua dikte twijfel ik, er zijn zoveel meningen V5, 7,5 en 10 en zelfs multigrade 0-15 lees ik. Ik wil geen vork, die bij het aanspreken van de minste rem al strak in de veren duikt, zalikmaarzeggen. Ben benieuwd naar de ervaringen!? Groeten, Sam
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Nooit geweten dat BMW ook Showa vorken gebruikte in de K-serie, wel dempers op de 4v-modellen.
Dacht dat daar meest Marzocchi werd gebruikt.
Zo zie je, je leert elke dag.

Nu heeft de dikte van de olie niet zoveel invloed op het duiken bij het remmen, het is de uitgaande slag die gedempt wordt, de ingaande minder.

Dit wordt meer bepaald door de veer, en de luchtkamer boven de olie.
Ik zou beginnen met een 10, en de voorgeschreven hoeveelheid.

Als je vindt dat je nog te veel duikt, dan of een zwaardere veer, of meer olie, kwestie van experimenteren.

Als je vind dat de voorkant deint, dan dikkere olie.

Groeten, Paul.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)