Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lek versnellingsbak R50/5
#1
Beste leden, 

Een tijd geleden ben ik begonnen aan de revisie van een bmw r50/5. 
Ook de versnellingsbak moest onder handen genomen worden aangezien deze lekte. 
Aangezien dit mijn eerste BMW is, heb ik zelf het gereedschap niet om het deksel te openen. Dus heb ik deze in de buurt binnengebracht bij een BMW hobbyist. 
Echter blijft de bak lekken en ben ik tot nu toe al 3x bij hem geweest, waarbij ik de laatste keer met hem samen de pakking heb vervangen voor het deksel. (Het is dus het deksel van de versnellingsbak waar het lekt  Wink )
iemand een idee waar dit aan kan liggen? de rand en aansluiting ziet er goed uit, geen krassen etc, ook de soort pakking hebben we veranderd zonder resultaat....
Reply
#2
Eigenaardig probleem. Ik begrijp dat het al vanaf aanschaf lekt?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#3
(04-05-2023, 10:17 PM)lesbob Wrote: Beste leden, 

Een tijd geleden ben ik begonnen aan de revisie van een bmw r50/5. 
Ook de versnellingsbak moest onder handen genomen worden aangezien deze lekte. 
Aangezien dit mijn eerste BMW is, heb ik zelf het gereedschap niet om het deksel te openen. Dus heb ik deze in de buurt binnengebracht bij een BMW hobbyist. 
Echter blijft de bak lekken en ben ik tot nu toe al 3x bij hem geweest, waarbij ik de laatste keer met hem samen de pakking heb vervangen voor het deksel. (Het is dus het deksel van de versnellingsbak waar het lekt  Wink )
iemand een idee waar dit aan kan liggen? de rand en aansluiting ziet er goed uit, geen krassen etc, ook de soort pakking hebben we veranderd zonder resultaat....

Het komt wel eens voor dat het huis kromgetrokken is, controleer dat eens door het deksel er losjes op te leggen
Reply
#4
Of bij een eerstvolgende demontage dat deksel op een glasplaat leggen. De glasplaat dun insmeren met een vloeibaar schuur- of polijstmiddel en dan een paar keer de deksel hierover heen hethalen. Je kan dan op het pasvlak van de deksel zien of alles de glasplaat geraakt heeft en dus vlak is.
Kromtrekken van zo'n deksel kan komen door het te snel op het eindmoment te zetten en daarbij een verkeerde volgorde van op moment zetten aanhoudt.. Beste manier is om rondom alles handvast aan te draaien. Dan vanuit het midden spiraalsgewijs naar buiten op half moment te zetten. Als je hiermee klaar bent opnieuw dezelfde volgorde aanhouden bij het op 3/4 moment zetten. Als laatste weer dezelfde volgorde bij het op uiteindelijke moment zetten.

Dit is dezelfde manier waarop je bij een 4 cilinder in lijn (Japanner) de cilinderkop en kleppendeksel vastzet.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)