Threads: 40
Ik wil mijn kleppen gaan stellen en kom hier 2 methodes tegen.
Mijn vraag hierover is, de ene uitleg is de kopbouten met momentsleutel op moment zetten, en de andere methode niet.
Wat is de juiste manier?
Threads: 13
Ik ken iemand die de bouten vóór het stellen altijd even op moment controleert, is om evt. zetting van de kop- en voetpakking op te vangen.
Daarna pas kleppen stellen. Is formeel de beste methode. Denk aan de correcte aanhaal volgorde. Vraag me wel af of het na een eerste check wel elke volgende keer nodig is, maar dat is persoonlijk.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Threads: 40
Dat idee had ik ook, boor het stellen, maar dan zkken de pakkingen iets in en heb nu een paar keer gedaan en iedere keer kan ik de koppen opnieuw op moment zetten.dus uitendelijk gaan ze toch weer losser zitten en zo ook de afstelling van de kleppen beinvloed.
De vraag is of het noodzakelijk is.
Threads: 10
03-27-2023, 11:39 AM
(This post was last modified: 03-27-2023, 11:40 AM by jaap43.)
Een pakking is van redelijk zacht materiaal gemaakt om oneffenheden in het dichtingsoppervlak op te vangen.
En dan volgt hier mijn redenering:
De koppakking krijgt door het opwarmen en weer afkoelen flink op zijn donder en wordt daarbij iets ingedrukt, maar niet genoeg om te gaan lekken. Bij een volgende rit zal de ruimte van die indrukking weer verminderen door uitzetten van kop en cilinder.
Bij tussentijds weer op moment zetten (bijv. voor het stellen van de kleppen) hef je die minieme indrukking op. Bij de eerstvolgende rit zal dat uitzetten van kop en cilinder weer plaats vinden en zal de pakking weer iets verder in elkaar gedrukt worden. Dat kan na een paar keer stellen zorgen dat de pakking wel erg hard wordt. Een tweede wat kan zijn is dat bij het opwarmen van kop en cilinder na een paar keer op moment zetten er wel erg hard aan de cilinderkopbouten getrokken gaat worden. De pakking vangt dat uitzetten niet meer op, is te hard geworden.
Threads: 0
Hallo,
Ik weet zo niet hoe ik een nieuwe topic maak, vandaar dat ik mijn vraag hier even stel. Ik ben op zoek naar iemand die mijn BMW R80 RT kan afstellen in de omgeving Twente.