Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliepeil-kijkglas K100
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Het oliepeilglas van mijn k100 karter is helemaal zwart geworden tijdens de afgelopen winterstalling. Heeft iemand ervaring met het schoonmaken hiervan?? Kan ik het zo verwijderen en weer terugplaatsen of heb ik hier een speciale pakking voor nodig? Of kan het na verwijderen van het oliefilter??
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ouwe eruit, nieuwe erin, net als een keerring.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Martin,

Vervanging is zeker een optie:
http://www.ibmwr.org/ktech/sight-glass.shtml
Voordat je hier toe over gaat, maak eens eerst een
voldoende lange rit waarbij de motor goed op temperatuur komt.
De kans is groot dat het oliepeilglas weer helder(der) wordt.

Succes,
mvg
kees K100/2 JS
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Even op dit forum als zoekargument peilglas intypen.

Vorig jaar is hier al het een en ander over geschreven.

Groet,

Bert
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Martin
Wat bedoel je met peilglas is zwart.
Want als ik mijn K op zijn linker kant laat hangen.
Wordt het glaasje weer helder.
De motorolie is zwart, het wordt tijd dat je je olie gaat
vervangen.
Niet je glaasje.
Hoi Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de tips, ik zal een nieuwe bestellen.

Groeten,

Martin
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi
Wat ga je bestellen Olie ? of glaasje?

Doeg Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ik begin altijd met het makelijkste, in dit geval dus olie controleren. Dat was het niet dus dan maar het glaasje!!
Reply
Reactie van bezoeker 'stef delannoo', geïmporteerd van het oude forum:

M.b.t. het vuil oliepeilglas, wens ik mijn eigen ervaring hier mede te delen. Het is hoedanook zo dat het dient vervangen te worden. Maar wat ik zelf constateerde is het volgende: na 60 ‡ 70.000 km te hebben gereden met mijn k100RS 16V was mijn oliepeilglas ook vuil en diende dus vervangen te worden. In een frans motortijdschrift verscheen op dat ogenblik een test van diverse olieÎn die na allen eenzelfde aantal kilometers te zijn gebruikt, ontleed werden door 2 onafhankelijke labo's. Ook de diverse motorblokken (indien ik me niet vergis allen van hetzelfde merk) en hun respectieve waarden na gebruik van de diverse olieÎn werden aan een grondige studie onderworpen. Het resultaat was dat twee van de duurdere merken kwalitatief lager scoorden dan de goedkopere merken en het tevens ÈÈn van die duurdere merken was die zorgde voor veel, noem het maar "koolafzetting" wat ertoe leidde dat oliepeilglazen snel zwart werden. Op basis van de kwaliteit-prijs verhouding werd het pleit overigens gewonnen door een full-synthetic olie van het merk Carrefour, de grote franse winkelketen.

Het oliemerk dat ik tot dan gebruikte was Castrol RS Full Synthetic (10W - 60) die in 1996 meer dan 10 Euro kostte.

Van dan af ben ik beginnen rijden met een Full Synthetic olie (5W - 40) eerst van het merk Auto 5 (keten voor auto-accessoires in BelgiÎ) Heden ten dage noemt deze olie Norauto.

We zijn 8 jaar later en ik rijd dus nog steeds met deze olie die net geen 5 Euro kost en ik heb er probleemloos 280.000 km op zitten met mijn K. Dus vanaf de 60.000 km dat ik hiermee begon maakt dat 220.000 km en...het oliepeilglas van 1996 zit er nog steeds in.

Reply
Reactie van bezoeker 'Freek', geïmporteerd van het oude forum:

Je kunt het peilglas er ook makkelijk uitwippen en dan schoonmaken (spoelen in de wasbenzine of thinner.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)