Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stroboscoop ( eenzijdige weigering ? )
#1
Dag Forum,

Als mijn R65 stationair draait dat flits de stroboscoop aangesloten op de linker bougiekabel ( kant versnellingspook ) zoals
het hoort. Voldoende lichtopbrengst om zelfs bij daglicht de ontsteking op het vliegwiel te kunnen controleren.

De motor start & draait probleemloos maar als ik de stroboscoop aansluit op de rechter bougiekabel ( kant rem ) van vonkt de
stroboscoop niet.

De stroboscoop is een type met klem, in de juiste richting geplaatst, de bougiekabels + bougiekoppen + bougies zijn identiek en
de bobijn is een dubbel type. Enig idee wat de oorzaak is ?

Ik kan niet vergelijken met een andere boxer, vandaar de vraag.

Theoretische antwoorden zijn zeer welkom maar een praktisch antwoord van iemand die de proef op de soms genomen
heeft met zijn eigen boxer nog iets meer ... De gekende wijsheid indachtig : ' The Proof of the Pudding is in the eating '.
Reply
#2
Keer de klem op de rechter bougiekabel eens om, misschien dat je dan wel de stroboscoop-flits te zien krijgt. Heb je een capacitieve of inductieve opnemer bij je stroboscoop ?

Aangezien het bougiegebeuren een gesloten stroomkring is is de puls rechts in richting tegengesteld met links.
Dat is hier te zien: https://mechanics.stackexchange.com/ques...der-engine
Reply
#3
J,

1) het is een inductieve opnemer ( HBM digitale stroboscoop )
2) "vermoedelijk" heb ik de klem ook wel omgekeerd aangesloten toen de strobo niet werkte
3) voorlopig kan ik het wel niet uitproberen maar ik ga het zeker doen; " baat het niet dan ... enz. "

MvG + alvast bedankt voor de reactie.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)