Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2022
Reputation:
0
02-22-2023, 02:22 AM
(This post was last modified: 02-22-2023, 02:23 AM by wiebel1.)
Best
Toen ik mijn bwm r65 uit 1986 kocht had, had deze al een beetje problemen met het remmen. Op sommige plekken remde hij harder. Alsof een van de remschijven krom was. Dus heb besloten om de remblokken en remschijven te vervangen. Echter als ik nu aan het wiel draai (heb er nog niet mee gereden) draait deze prima behalve op een bepaald stukje. Dan loopt hij aan de rechter remschijf harder aan. Eigenlijk dus hetzelfde probleem. Nu kunnen de remschijven niet krom zijn en de remblokjes ook niet. Enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn?
Posts: 237
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Dan is toch de rechter remschijf krom of de bevestiging op de naaf is niet schoon genoeg geweest waardoor de remschijf schuin ten opzichte van de velg staat.
Beide zijn goed te controleren door iets van metaal (stift) vast te klemmen op de rechter vorkpoot ter hoogte van de bovenrand van de remschijf. houdt de opening tussen die stift en de remschijf op ongeveer een millimeter. Nu het wiel langzaam draaien. Elke afwijking is zo goed te zien.
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2022
Reputation:
0
Ik hem het met een potlood gecontroleerd. En zo ver ik het kan zien staat de schijf ten opzichte van het wiel recht...
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
Remschijven willen wel eens krom trekken wanneer je de gewoonte hebt om, na hard of lang remmen, voor een verkeerslicht blijft staan met ingetrokken remhendel. Op de plek waar de remblokken tegen de hete remschijven aandrukken, kunnen de schijven hun warmte niet kwijt en trekken krom.
Posts: 185
Threads: 24
Joined: Nov 2007
Reputation:
6
02-23-2023, 12:32 PM
(This post was last modified: 02-23-2023, 12:39 PM by Coen.)
Maar er wordt toch geschreven dat de schijven nieuw zijn?
Kun je zien aan welke kant de schijf aanloopt? En wat zie je als je meet met een micrometer op de plaats waar hij aanloopt?
Posts: 237
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
02-23-2023, 06:11 PM
(This post was last modified: 02-23-2023, 06:12 PM by jaap43.)
25 kW werd ook in Nederland geleverd. En ik geloof alleen in die kwaliteit. Ik heb een originele gebruikershandleiding in het Nederlands van de R65, R80 en R100, waarbij voor de R65 ook 25 kW als vermogen opgegeven wordt.
Als de datum van eerste toelating en datum eerste afgifte Nederland gelijk zijn dan is hij in Nederland voor het eerst op kenteken gezet.
Ik weet niet wat jij onder een volledige kuip verstaat maar dan zou het een exemplaar kunnen zijn die door de politie gebruikt is als lesmotor.
Mijn R65 is in februari 1986 in Amerika op kenteken gezet en is dan ook 37 kW (50 PK) en door de eerste eigenaar in 1999 meegenomen naar Nederland en hier toen gekeurd en op Nederlands kenteken gezet. Hij heeft dan ook de in Amerika verplichte aanpassing om onverbrande benzine in de uitlaat alsnog te verbranden.
Het gehele frame is gelijk aan de R80 die standaard wel 2 remschijven heeft.
Posts: 6
Threads: 1
Joined: Jul 2013
Reputation:
0
03-25-2023, 09:28 PM
(This post was last modified: 03-25-2023, 09:31 PM by Kuijpers.)
Een tweede remschijf was een optie bij aankoop. Heb zelf ook een R65 gehad met slechts een voorremschijf, snel een tweede erbij gezocht en gekocht in UK. Flink zoeken naar ATE rechts, incl aangepaste remcilinder. Als je geen twee schijven hebt dan kan je de remkracht verbeteren met rvs remleidingen, dan is het minder sponsig.
Remcilinders moeten soepel in de klauwen zitten, en niet te veel onbalans in de schijf vlgs boek 0,2 mm zijwaarts en 0,3 mm radiaal
succes,