Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vastlopende voorrem R65
#1
Best

Toen ik mijn bwm r65 uit 1986 kocht had, had deze al een beetje problemen met het remmen. Op sommige plekken remde hij harder. Alsof een van de remschijven krom was. Dus heb besloten om de remblokken en remschijven te vervangen. Echter als ik nu aan het wiel draai (heb er nog niet mee gereden) draait deze prima behalve op een bepaald stukje. Dan loopt hij aan de rechter remschijf harder aan. Eigenlijk dus hetzelfde probleem. Nu kunnen de remschijven niet krom zijn en de remblokjes ook niet. Enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn?
Reply
#2
Dan is toch de rechter remschijf krom of de bevestiging op de naaf is niet schoon genoeg geweest waardoor de remschijf schuin ten opzichte van de velg staat.
Beide zijn goed te controleren door iets van metaal (stift) vast te klemmen op de rechter vorkpoot ter hoogte van de bovenrand van de remschijf. houdt de opening tussen die stift en de remschijf op ongeveer een millimeter. Nu het wiel langzaam draaien. Elke afwijking is zo goed te zien.
Reply
#3
(02-22-2023, 02:15 PM)jaap43 Wrote: Dan is toch de rechter remschijf krom of de bevestiging op de naaf is niet schoon genoeg geweest waardoor de remschijf schuin ten opzichte van de velg staat.
Beide zijn goed te controleren door iets van metaal (stift) vast te klemmen op de rechter vorkpoot ter hoogte van de bovenrand van de remschijf. houdt de opening tussen die stift en de remschijf op ongeveer een millimeter. Nu het wiel langzaam draaien. Elke afwijking is zo goed te zien.
Dan ga ik dat vanavond even proberen. Zou het ook een mogelijkheid zijn dat de naaf niet helemaal meer recht is?
Reply
#4
Ik hem het met een potlood gecontroleerd. En zo ver ik het kan zien staat de schijf ten opzichte van het wiel recht...
Reply
#5
Remschijven willen wel eens krom trekken wanneer je de gewoonte hebt om, na hard of lang remmen, voor een verkeerslicht blijft staan met ingetrokken remhendel. Op de plek waar de remblokken tegen de hete remschijven aandrukken, kunnen de schijven hun warmte niet kwijt en trekken krom.
Reply
#6
Maar er wordt toch geschreven dat de schijven nieuw zijn?
Kun je zien aan welke kant de schijf aanloopt? En wat zie je als je meet met een micrometer op de plaats waar hij aanloopt?
Reply
#7
(02-22-2023, 03:31 PM)wiebel1 Wrote: Dan ga ik dat vanavond even proberen. Zou het ook een mogelijkheid zijn dat de naaf niet helemaal meer recht is?

Ik heb ook een R65 van okt '85, dus hetzelfde model als dat jij hebt. Dat wiel moet wel een behoorlijke klapper gemaakt hebben om ervoor te zorgen dat je naaf scheef staat ten opzichte van de velg. Daar geloof ik niet in. De naaf zelf zal ook niet verkeerd zijn, dat is een behoorlijk stuk alu gietwerk. Ik gooi het toch op een afwijking in de remschijf.
Waarom heeft jouw motor 2 remschijven terwijl van fabriek af er maar 1 (links) gemonteerd is ? Rechts heb je op de vorkpoot wel de bevestiging voor een remklauw zitten en op de naaf is een aluminium schijf gemonteerd ter dikte van de remschijf.

De proef met de stift moet je wel heel zorgvuldig doen, een afwijking in de opening van 0,4 mm laat een remblokje al aanlopen
Reply
#8
(02-23-2023, 12:32 PM)Coen Wrote: Maar er wordt toch geschreven dat de schijven nieuw zijn?
Kun je zien aan welke kant de schijf aanloopt? En wat zie je als je meet met een micrometer op de plaats waar hij aanloopt?
 Hij loopt aan aan de rechterkant. Ook als de rechterremklauw los is dan is het probleem helemaal weg dus het zit ergens aan de rechter kant. Ik heb nog niet gemeten met een micrometer, ga vandaag langs mijn vader om er eentje te halen

(02-23-2023, 02:11 PM)jaap43 Wrote:
(02-22-2023, 03:31 PM)wiebel1 Wrote: Dan ga ik dat vanavond even proberen. Zou het ook een mogelijkheid zijn dat de naaf niet helemaal meer recht is?

Ik heb ook een R65 van okt '85, dus hetzelfde model als dat jij hebt. Dat wiel moet wel een behoorlijke klapper gemaakt hebben om ervoor te zorgen dat je naaf scheef staat ten opzichte van de velg. Daar geloof ik niet in. De naaf zelf zal ook niet verkeerd zijn, dat is een behoorlijk stuk alu gietwerk. Ik gooi het toch op een afwijking in de remschijf.
Waarom heeft jouw motor 2 remschijven terwijl van fabriek af er maar 1 (links) gemonteerd is ? Rechts heb je op de vorkpoot wel de bevestiging voor een remklauw zitten en op de naaf is een aluminium schijf gemonteerd ter dikte van de remschijf.

De proef met de stift moet je wel heel zorgvuldig doen, een afwijking in de opening van 0,4 mm laat een remblokje al aanlopen
Waarom mijn motor 2 remschrijven heeft weet ik ook niet. Ik heb het idee dat het een lelijk eendje is. Mn R65 heeft namelijk ook 25kw inplaats van 35kw dus hij komt ook uit duitsland zo ver ik kan vinden. Ik heb het idee dat deze door de politie is gebruikt, hij had ook een volledige kuip en een sport stuurtje.
Reply
#9
25 kW werd ook in Nederland geleverd. En ik geloof alleen in die kwaliteit. Ik heb een originele gebruikershandleiding in het Nederlands van de R65, R80 en R100, waarbij voor de R65 ook 25 kW als vermogen opgegeven wordt.
Als de datum van eerste toelating en datum eerste afgifte Nederland gelijk zijn dan is hij in Nederland voor het eerst op kenteken gezet.
Ik weet niet wat jij onder een volledige kuip verstaat maar dan zou het een exemplaar kunnen zijn die door de politie gebruikt is als lesmotor.
Mijn R65 is in februari 1986 in Amerika op kenteken gezet en is dan ook 37 kW (50 PK) en door de eerste eigenaar in 1999 meegenomen naar Nederland en hier toen gekeurd en op Nederlands kenteken gezet. Hij heeft dan ook de in Amerika verplichte aanpassing om onverbrande benzine in de uitlaat alsnog te verbranden.

Het gehele frame is gelijk aan de R80 die standaard wel 2 remschijven heeft.
Reply
#10
Een tweede remschijf was een optie bij aankoop. Heb zelf ook een R65 gehad met slechts een voorremschijf, snel een tweede erbij gezocht en gekocht in UK. Flink zoeken naar ATE rechts, incl aangepaste remcilinder. Als je geen twee schijven hebt dan kan je de remkracht verbeteren met rvs remleidingen, dan is het minder sponsig.
Remcilinders moeten soepel in de klauwen zitten, en niet te veel onbalans in de schijf vlgs boek 0,2 mm zijwaarts en 0,3 mm radiaal
succes,
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)