Posts: 185
Threads: 24
Joined: Nov 2007
Reputation:
6
02-18-2023, 05:48 PM
(This post was last modified: 02-19-2023, 02:49 PM by Coen.)
Zoals bij de meeste r100rt’s is de werking mijn achterrem ronduit ‘bagger’. Nu wordt ook hier op het forum geadviseerd om de remcilinder te vervangen door een later type met een grotere diameter. Enig speurwerk leert dat het onderdeel van goud gemaakt is. Wat een bedrag!
Nu is mijn vraag als volgt: het gaat om een redelijk standaard rempompje van Brembo. Zijn er alternatieven?
Posts: 232
Threads: 10
Joined: Apr 2012
Reputation:
3
Een grote revisie en schoonmaak van de hoofdremcilinder als de remklauw moet in ieder geval een goede remwerking kunnen verzorgen. verder zal een stukje kunststof remleiding ook kunnen helpen. Er zal door BMW echt niet een ondermaats systeem van fabriek af afgeleverd zijn.
Posts: 185
Threads: 24
Joined: Nov 2007
Reputation:
6
Helaas is dit een naïeve veronderstelling. Niet voor niets is er ná 1980 een aanpassing gekomen.
Maar ik begrijp niet waarom het specifieke onderdeel minstens 2 maal zo duur is als vergelijkbare rempompen voor andere merken.
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
Een revisiesetje voor de rempomp en een staalomvlochten remslang hebben best veel effect en die kosten echt niet de wereld.
Posts: 185
Threads: 24
Joined: Nov 2007
Reputation:
6
Klopt. Misschien dat eens proberen.
Was vergeten te melden dat mijn R100rt van juli 1980 is. Heeft dus de pomp met een doorsnede van ongeveer 16 mm. Deze is sowieso lastig te krijgen en er wordt aangeraden om de pomp met doorsnede 14,29 te monteren. Ik zie al speurend een pomp voor de Moto Guzzi V35 maar kan niet ontdekken of dat past en wat de doorsnede is.
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
02-21-2023, 09:18 AM
(This post was last modified: 02-23-2023, 07:22 AM by OmarB.)
Bedenk wel dat hoe groter de diameter van de rempomp, hoe korter de slag van het rempedaal en hoe harder je moet drukken op het pedaal en dus hoe slechter de doseerbaarheid. Ik adviseer om naast de andere aanbevelingen eerst het rempedaal te demonteren, te reinigen en opnieuw in te vetten (dat kan al veel schelen). Overigens verwacht ik niet dat een rempomp van een MG V35 gemakkelijk leverbaar is, dat type Guzzi is niet veel verkocht in Nederland.
Posts: 185
Threads: 24
Joined: Nov 2007
Reputation:
6
Ik heb vorig jaar alles gangbaar gemaakt. Maar ik ben er inmiddels achter dat de rempomp van een V35 net zo groot is. Dus daar ligt de oplossing niet.
Ik zal in ieder geval ook de remblokken nog een keer bekijken.
Ik wil gewoon meer kunnen vertragen als ik in een bocht of op een rotonde rij.