Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 bak oud en nieuw
Reactie van bezoeker 'Willem van Oosterhout', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R100RT met een motorblok uit '78
Ik wil hier een bak onderzetten uit 87' maar het koppelingsmechanic is verschillend. Is er iemand die weet of hier oplossingen voor zijn? Het probleem zit in de verschillende lengte van de drukstiften.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Zelf maken, bus laten draaien o.i.d.

Wat is het verschil precies? Kan het nieuwe koppelingsmechanisme ook niet overgezet worden?
Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Het mechanisme is anders, ander lagertje en andere veer etc. Het belangrijkste verschil is de lengte van de drukstift, dit scheelt echt een paar centimeter. Waarschijnlijk ligt de drukplaat van de koppeling bij het nieuwe model dieper. Misschien is het een oplossing om die nieuwe stift in te korten maar ik hoop dat er knutselaars zijn die hier ervaring mee hebben.
Reply

Tevens zit in de oude bak de drukstift door een metalen bus, hier zit een viltring om de stift en de nieuwe is een gladde stift door een oliekeerringetje. Dus even de stiften wisselen is er niet bij.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Helaas is de koppeling met vliegwiel van het nieuwere model ook anders dan van de '78.(lichter)
Kan je ook al niet ombouwen.
Ook is de ingaande bak-as anders
Op zoek naar een andere bak, ben ik bang.

Groeten, Paul.
Reply

Was ik al bang voor maar toch bedankt Paul, Priseas is trouwens wel passend. Ik vraag me dus toch nog af of de achterdeksels van de bak te verwisselen zijn want daar zit het probleem op en in.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Willem,

De bak past wel, maar er is wel veel werk aan want je moet het achterdeksel vervangen, zoals je al schreef.
Dit moet voor de koppelingsbediening, maar je kan ook het vliegwiel vervangen. Het zware vliegwiel eruit en een lichte vliegwiel erin. Dit is de beste oplossing, want je hebt dan een betere koppeling.
Ik heb zelf een '82 blok met een 5 bak van de /6, dan heb je dezelfde problemen.

Sterkte met ombouwen, Richard
Reply

Inderdaad is de prise as verschillend, dir van de nieuwe bak is korter. Dit dus zoals Paul al beschreef. Richard, zou dat lichterre vliegwiel met koppelingsplaatplaat en drukgroep wel passen op mijn '78 blok met krukas?
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Willem,

Ja dat gaat passen, maar dat moet je wel goed gemonteerd worden want het vliegwiel sluit de krukas op.
Dit moet je wel in een garage laten doen. De drukgroep van een koppeling voor een licht vliegwiel is goedkoper en beter, nooit last meer van een slippende koppeling.
Reply

Richard, bedankt. Ik ga een en ander overwegen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)