11-24-2022, 10:29 AM
Hallo Josje,
Heb je het al kunnen oplossen?
Zou het geen vocht in de ontsteking kunnen zijn? Vervuilde of plakkerige kabels (bv door residu nadat er spuitbus vochtverdrijver is gebruikt) kunnen vocht aantrekken wat weer verdampt zodra de motor warm wordt. Als je doorslag van de vonk in de kabels hebt kan dit bij stationair nog net goed gaan (weinig gas -> weinig vulling -> weinig weerstand aan vonk) zodra je gas geeft kan het fout gaan (meer mengsel -> meer vulling -> meer weerstand -> vonk zoekt weg van minste weerstand en slaat door via vervuilde/vochtige kabel) zodra de motor warm wordt verdampt het vocht van de kabel en hoepla: hij doet het weer goed! Oplossing is dus niet om vochtverdrijver te gebruiken (lapmiddel), beter om alle kabels (vooral bougiekabels) schoon te maken (misschien met remmenreiniger) en droog te föhnen, of bougiekabels te vervangen.
Succes
Heb je het al kunnen oplossen?
Zou het geen vocht in de ontsteking kunnen zijn? Vervuilde of plakkerige kabels (bv door residu nadat er spuitbus vochtverdrijver is gebruikt) kunnen vocht aantrekken wat weer verdampt zodra de motor warm wordt. Als je doorslag van de vonk in de kabels hebt kan dit bij stationair nog net goed gaan (weinig gas -> weinig vulling -> weinig weerstand aan vonk) zodra je gas geeft kan het fout gaan (meer mengsel -> meer vulling -> meer weerstand -> vonk zoekt weg van minste weerstand en slaat door via vervuilde/vochtige kabel) zodra de motor warm wordt verdampt het vocht van de kabel en hoepla: hij doet het weer goed! Oplossing is dus niet om vochtverdrijver te gebruiken (lapmiddel), beter om alle kabels (vooral bougiekabels) schoon te maken (misschien met remmenreiniger) en droog te föhnen, of bougiekabels te vervangen.
Succes