Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwabberende vork bij lage snelheid (60/90 kmh)
#1
Reactie van bezoeker 'Kees Nugter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R100Rs van 1978 die bij lage snelheid vaak onbestuurbaar is, vooral als er bijgeremd wordt. Stuur slaat bijna uit je hand. Wat kan de oorzaak zijn? Balhoofdlagers zijn nieuw en goed afgesteld, wiellagers zijn nieuw en afgesteld met shims. Banden zijn gebalanceerd, velg is recht, achterschokbrekers (Koni) zijn nieuw, achtervork is afgesteld met momentsleutel en spelingvrij. Wie , o, wie weet het?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Zit de beugel van de onderpoten goed vast?
Zijn je remschijven recht? (voor)
Wat is de conditie van je voorband?
Is hij niet V-vormig afgesleten? (lang met lage bandenspanning gereden)
Welk merk band?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'kees Nugter', geïmporteerd van het oude forum:

Jan,

De beugels zitten goed vast. Heb zelfs een telefix stabilisator gemonteerd. Voorband wordt minder maar het het probleem doet zich al gedurende meerdere banden voor. Spanning is goed. Merk is momenteel Michelin Macadam. Dit omdat de Metzeler ongelijke (schuine) blokjes gaf met remmen.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Lagers en alle andere zaken vernieuwd en gecontroleerd. vooral bij lage snelheid en remmen zeg je. Speling op de vorkpoten, veren, dempers en olie in orde ??
Frame krom, gebroken, ooit bij een ongeval of valpartij betrokken geweest ?? Vooral omdat het bij lage snelheden is lijkt het me een voorvork / balhoofd probleem. staan je wielen wel goed in lijn ??
Lopen je balhoofd legers niet te strak ??

Al bij meerdere banden hetzelfde probleem, hoe lang rij je er dan al mee ??

Als je het zo echt niet in het frame of de vork kunt vinden zou ik de gehele kuip demonteren en dan eens kijken wat er gebeurt.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Telefix stabilisator, wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Ik denk ook net als Dick dat je het of,
in de speling van de voorpoten moet zoeken of,
de uitlijning.
Veert hij voor soepel in en uit?
M.a.w. staan de voorpoten mooi parallel (met die telefix stabi)
Hoe ziet de verbinding van het balhoofd met het frame eruit? Is de onderste alu. schertsplaat nog recht (aanrijding?)
Heb je dit probleem ook met een nieuwe band?
Of wordt het erger naarmate de band verslijt?
Vragen, vragen, vragen
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Kees,

controleer de achterbrug lagers. Deze zijn zeer belangrijk in het rijwiel gedeelte. Dit zijn dezelde lagers als van de wielen.

Richard.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'harry looijen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik had het zelfde probleem
speling op de naaldlagers van het cardan kan ook de oorzaak zijn.
Volgens het werkplaats handboek niet te vervangen
Onzin je kunt er nieuwe in laten persen.



Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het zelfde probleem gehad, ook met een R100RS uit 1978. Het probleem zat in de vorkpoten. Na twee keer zo¥n slinger en de keerringen van de vorken begonnen spontaan te lekken. Verholpen heb ik het nooit. heb de motor kort daarna ingeruild.

Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi
Je binnenpoten zijn versleten .
De diameter is verkleint.
Je buitenpoten die zijn uitgelubberd.
Tijd dat je de voorvork reviseerd.
Als je op de motor zit moet je de voorrem in knijpen
en flink de voorvering in duwen
Dan hoor je klapperend geluid
Suc 6 Rob
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

L.S.

Enige tijd geleden heb ik een uitleg gevgeven over wat is hoogteslag, hier op het forum.
Zoek dit eens op en misschien kom je tot een bepaald inzicht.
Let wel het is nooit alleen dat ene, het werkt cumulatief.
Groetjes,

Marco
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)