Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbak
#1
Hallo
R50/2 schoot eerder uit zijn 4e versnelling.
Dat bleek verholpen.
Nu schiet het uit zijn 3e versnelling.
Men zegt. 
Dat het waarschijnlijk is dat achterste schakelvork verkeerd zit.
Wat bedoelt men daar mee.
Of schijf op de uitgaande as. Wat bedoelt men daar mee.
Groet Henk
V
 
Reply
#2
(10-07-2022, 03:08 PM)Doenja Wrote: Hallo
R50/2 schoot eerder uit zijn 4e versnelling.
Dat bleek verholpen.
Nu schiet het uit zijn 3e versnelling.
Men zegt. 
Dat het waarschijnlijk is dat achterste schakelvork verkeerd zit.
Wat bedoelt men daar mee.
Of schijf op de uitgaande as. Wat bedoelt men daar mee.
Groet Henk
V
 

De 3e en 4e versnelling worden bij de /2 door één glijdende meenemer en de achterste schakelvork ingeschakeld. Met genoemde "schijf" wordt waarschijnlijk de meenemer bedoeld. Mogelijk komt de meenemer niet ver genoeg in de nokken op de tandwielen door bvb een kromme of versleten achterste schakelvork of ingesleten meenemer. Dit is overigens de vork aan de vliegwielkant. Dat het probleem na het "verhelpen" naar het andere tandwiel verhuisde wijst daar wel op. Kan ook een combinatie met afgesleten nokken oid zijn. Bak laten nakijken door een specialist lijkt mij de handigste optie. Hoe is het in eerste instantie verholpen?

Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#3
Dank peter
Het zou verholpen dat door dat de circlip niet goed zat bevestigd.
Met de schijf op de uitgaande as wordt volgens mij de shim genoemd.? Aan de tandwiel was geen afronding te zien
Als de schakelvork krom is hoe kun je die het beste weer recht richten Wat moet je dan doen
Groet Henk
Reply
#4
Met een shim wordt de axiale speling van de as tussen de lagers afgesteld. Dat is weliswaar ook een schijf, maar wel een heel dunne. Volgens mij kan een verkeerde of ontbrekende shim weinig verschil met schakelen uitmaken, omdat de mate van axiale verschuiving niet zo groot is. Welke circlip zat niet goed? Bij het lager of bij een tandwiel? Om de schakelvork te richten is een speciaal schetsplaatje nodig om de schakel as in positie te fixeren. Dan met een spiegeltje kijken of de afstand Li/Re van de vork in de gleuf van de meenemer gelijk is. Als dat niet zo is, vork demonteren en voorzichtig bijbuigen. Wederom, overlaten aan een specialist lijkt de handigste optie. Ik begrijp dat de bak al open is geweest?

Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#5
Hoi Peter
Cirklip bij tandwiel.
En bak is uit elkaar geweest
Groet Henk
Reply
#6
Ps wat bedoel je met een schetsplaatje
Reply
#7
Schetsplaatje: steunplaat om in dit geval de uitgaande as in zijn normale positie te fixeren. Zit een gat in met de diameter van het lager aan de kruiskoppeling zijde. Tevens 2 kleinere gaten voor de boutopeningen links en rechts daarvan. In plaats van het deksel wordt het schetsplaatje gemonteerd. Dit geeft de mogelijkheid de afstelling van de schakelvorken te controleren. Ik denk dat als de maten van het deksel één op één overgenomen kunnen worden zo'n schetsplaatje ook wel uit stevig karton of kunststof gefabriekt kan worden. Is per slot hopelijk voor eenmalig gebruik.
NB: het is in metaal niet veel breder dan de lager-diameter.

Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)