Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/5 carburatie
#1
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier.  Mijn BMW heb ik al 50 jaar, maar ben nooit toegekomen aan me verdiepen in de techniek. Ondertussen heeft het blok een grote beurt gehad, maar bij aflevering was ik niet tevreden over de conditie van de Bing-carburateurs. Demonteren dus, en schoon laten maken in een ultrasoon bad, door mijn garagehouder. Prachtig en prima. Nieuwe kabels gekocht bij de Hobbyist, en nu dan weer monteren.
Maar helaas, nergens kan ik vinden wat de goede stand/hoogte is voor de naalden. Ik heb wel het onderhoudsboek van Peters, maar daar staat niets in over de  montage van de carburateurs. Weet iemand van jullie waar ik uitgebreide informatie kan vinden om de carburateurs zo optimaal mogelijk af te monteren en vervolgens af te stellen? Ik ben een rustige rijder, en ga voor een zo laag mogelijk verbruik.

Alvast dank voor het meedenken, en geniet van het rijden!!
Justus.
Reply
#2
Hallo Justus,
Ik heb ook zo'n R60/5 1971(van m'n vader gekregen) en rijd er al meer dat 10 jaar op met veel plezier. De carbs afstellen is mij ook nog steeds niet geheel duidelijk en "onder de knie". Mijn dichtstbijzijnde BMW dealer zegt het niet duidelijk uit te kunnen leggen, het is een "gevoel" (en enigsinds begrijpelijk om hun kennis te behouden voor hun business). Maar ik wil het ook leren. Internet biedt hulp,
https://forums.bmwmoa.org/showthread.php...uestion(s)

ps. ik ben wel van plan een gunson colortune te kopen om mezelf het makkelijker te maken...

succes

josje22
Reply
#3
Ik doe het altijd (al 40 jaar) met behulp van 2 vacuummeters, zowel op de Moto Guzzi Le Mans als op de BMW R90S en dat gaat altijd prima. Ik heb een vacuum-aansluiting tussen de carburateur en de cilinderkop. Je ziet dan prima dat ze stationaire synchroon lopen en bij het openen van het gas gaan ze gelijktijdig op en neer.
Reply
#4
Bij de r60/5 is er toch geen vacuum aansluiting? de r69s toch ook niet? Dit zijn de SLIDE bing carbs. Ben heel benieuwd hoe je dat doet. foto's?

gr,
josje22
Reply
#5
Op het filmpje zie je op 11:00 uur de schroef in de cilinderkop. dat is de vaccuum aansluiting https://www.youtube.com/watch?v=HShbaC9O...g&index=11
Reply
#6
Ja, ik dat filmpje van harris is me zeer bekend. Volgens mij bedoel je een ander filmpje. Hier legt hij een manieer uit om te synchroniseren door 1 cylinder kort te sluiten door een schroevendraaier tussen de cylinder ribben en de bougie verlenger te houden. Dit heeft toch niks met de vacuum aansluitingen te maken?

gr,
josje22
Reply
#7
Als je geen vacuüm aansluiting hebt heb je een van de onderstaande tools nodig.
google op carb synchroniser o.i.d
Heb je wel een vacuum aansluiting bezoek dan eens mijn website
https://sites.google.com/site/bepbmw/Home

Met deze synchroniseer apparaten kan je de beide gasschuiven synchroniseren  (stationair afstellen), en het oppakken door gaskabels synchroon afstellen.
Voor het afstellen van het (stationair) mengsel kan je eventueel een colortune bougie gebruiken.

   
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
#8
Hallo Bep,
Wat zijn dat voor tools op de plaatjes? naam/type?
Deze tools zijn ervoor als je GEEN vacuüm aansluiting hebt?

gr,
josje22
Reply
#9
Dank allemaal voor jullie reacties. Voor mij begint het al met het probleem dat ik niet weet in welke groef ik de naald moet hangen, laat staan de carbs afstellen. Weet iemand of er ergens op het WWW een tekening of instructie te vinden is daarover? En Josje, je boft maar met zo'n cadeau van je vader.....;-)

Ik begrijp uit de andere lijntjes op dit forum dat groef 2 de standaard zou moeten zijn, maar dat dat afhangt van je persoonlijke voorkeur? Gezien de overlap van de waarden begrijp ik niet zo goed waarom die mogelijkheid geboden wordt.... Maar okee, ik zet de naalden dus maar in de tweede groef..... Veel rijplezier allemaal!!
Reply
#10
Ik heb m ook op standje 2.
In dit artikel staat precies hoe je de carbs moet afstellen bij jou r60/5
https://forums.bmwmoa.org/showthread.php...uestion(s)

ps. Mijn vader mocht niet meer motorrijden (alzheimer) hetgeen hij heel erg vond. Moest beloven dat ik er heel goed voor zou zorgen, hetgeen ik dus ook doe. Inmiddels is hij er (helaas) niet meer. Ik doe 1 a 2 maal per jaar de kleppen stellen, ontsteking controleren en de carbs (zo goed mogelijk) schoonhouden en afregelen. En natuurlijk roestvrij houden en POETSEN! Met een clymer manual en het Peters handboek hou ik de boel onder controle, that's it. En het rijdt nog steeds heerlijk!

gr,
josje22
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)