06-22-2023, 04:44 PM
(09-13-2022, 09:41 PM)luwa Wrote: Dag Forum,
Ik heb nog niet zo lang een R65 die met moeite tijdens het rijden 3,8 à 3,9 volt aangeeft ( voltmeter rechtstreeks aangesloten
op de batterij en geijkt met een Fluke universeel meter ). Het controlelampje is dan wel gedoofd.
Wat heb ik gedaan ?
1) de spanningsregelaar vervangen
2) de statorwikkelingen U,V en W getest ---> OK
3) de diodeplaat getest op U,V,W,D+,B+ en Y ---> OK
4) koolbostels gecontroleerd ---> OK
5) de rotor getest ---> OK
Volgens de gegevens van BMW zou de alternator type Bosch G1 14V 20A 21/280 W (0 120 340 005 ) moeten zijn maar de gemonteerde alternator is van het type Bosch G1 14V 10 17A (0 120 340 008 ).
Ik heb geen grote 'consumenten' zoals handvat- of kledijverwarming; enkel een paar Hella Ochsenaugen dus ik ga ervan uit dat
de beperkte spanningafgifte van 3,8 à 3,9 Volt hier niets mee te maken heeft.
Wat denkt het Forum ?
A) Indien het er wél iets mee te maken heeft ---> alternator vervangen door het juiste type
B) Indien het er niets mee te maken heeft ---> wat is dan de oorzaak van die beperkte spanningafgifte ?
Alvast bedankt
Luwa
Hoi Luwa,
Op mijn R65 TIC (ex-politiemotor) heb ik ook een Bosch G1 14V 10 17A (0 120 340 008 dynamo. Ik probeer te achterhalen hoeveel Watt hij id, maar kan het nergens vinden. Weet jij het misschien?
Groet,
Ollie