Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alternator
#1
Dag Forum,

Ik heb nog niet zo lang een R65 die met moeite tijdens het rijden 3,8 à 3,9 volt aangeeft ( voltmeter rechtstreeks aangesloten
op de batterij en geijkt met een Fluke universeel meter ). Het controlelampje is dan wel gedoofd.

Wat heb ik gedaan ?

1) de spanningsregelaar vervangen
2) de statorwikkelingen U,V en W getest ---> OK
3) de diodeplaat getest op U,V,W,D+,B+ en Y ---> OK
4) koolbostels gecontroleerd ---> OK
5) de rotor getest ---> OK

Volgens de gegevens van BMW zou de alternator type Bosch G1 14V 20A 21/280 W (0 120 340 005 ) moeten zijn maar de gemonteerde alternator is van het type Bosch G1 14V 10 17A (0 120 340 008 ).

Ik heb geen grote 'consumenten' zoals handvat- of kledijverwarming; enkel een paar Hella Ochsenaugen dus ik ga ervan uit dat
de beperkte spanningafgifte van 3,8 à 3,9 Volt hier niets mee te maken heeft.

Wat denkt het Forum ? 

A) Indien het er wél iets mee te maken heeft ---> alternator vervangen door het juiste type
B) Indien het er niets mee te maken heeft ---> wat is dan de oorzaak van die beperkte spanningafgifte ?

Alvast bedankt

Luwa
Reply
#2
Hoi ,
Het controlelampje dynamo mag niet doven bij 3,8 Volt. Het dooft als de boordspanning hoger is dan de accuspanning en er dus geladen wordt.
Ongeveer 13,5 Volt , hier lijkt dus ook iets mis te gaan.
Een idee over de lage spanning bij jouw motor heb ik nog niet , veel zaken heb je zelf al getest.
Reply
#3
Hoi Luwa,

Bij maar 3,8 Volt wordt de 12 Volt accu toch helemaal ontladen? Ik vraag me af of de motor dan nog wil lopen. volgens mij ligt dan alles plat, geen startmotor, geen ontsteking. Wat is de spanning op de accu wanneer die volledig is losgekoppeld?

Groet,

Paul
BMW R12 1940
Reply
#4
Op welke stand meet jij de spanning, gelijk of wissel. Er zijn Fluke-meters waarbij je met de functiedrukker dat omzetten van AC naar DC zelf moet doen. Dat zal hij niet vanzelf doen.
Reply
#5
Ik neem aan dat je 13,8V bedoeld. Het kan best zijn dat de regelaar stuk is. Ik had dat. Ik had 13,5V. Dan wordt er niet geladen. Ik heb een (instelbare) elektronische regelaar gemonteerd en voila 14,3V
Reply
#6
Alvast iedereen bedankt voor de reacties.




1 Ik neem aan dat je 13,8V bedoeld. ---> Het had inderdaad 13,8 à 13,9 Volt moeten zijn.




2)  Wat is de spanning op de accu wanneer die volledig is losgekoppeld? ---> 13,3 volt ; zie ook 4) hieronder




3)  Het kan best zijn dat de regelaar stuk is ---> zowel de oude als de nieuwe regelaar geven bij het rijden 13,8 à 13,9 Volt, bij zéér hoge toerentallen af en toe 14 Volt




4) Op welke stand meet jij de spanning, gelijk of wissel ---> ik heb op het stuur een voltmeter van KOSO gemonteerd die rechtstreeks op de batterij is aangesloten




Omdat laadcontrolelampjes niet erg betrouwbaar zijn ga ik een van de dagen een amperemater ( Fluke ) aansluiten tussen de massakabel en het chassis ( eenvoudiger dan in de + leiding ) en controleren bij welke spanning (Koso) de batterij laadt.
Reply
#7
(09-13-2022, 09:41 PM)luwa Wrote: Dag Forum,
Ik heb nog niet zo lang een R65 die met moeite tijdens het rijden 3,8 à 3,9 volt aangeeft ( voltmeter rechtstreeks aangesloten
op de batterij en geijkt met een Fluke universeel meter ). Het controlelampje is dan wel gedoofd.
Wat heb ik gedaan ?
1) de spanningsregelaar vervangen
2) de statorwikkelingen U,V en W getest ---> OK
3) de diodeplaat getest op U,V,W,D+,B+ en Y ---> OK
4) koolbostels gecontroleerd ---> OK
5) de rotor getest ---> OK
Volgens de gegevens van BMW zou de alternator type Bosch G1 14V 20A 21/280 W (0 120 340 005 ) moeten zijn maar de gemonteerde alternator is van het type Bosch G1 14V 10 17A (0 120 340 008 ).
Ik heb geen grote 'consumenten' zoals handvat- of kledijverwarming; enkel een paar Hella Ochsenaugen dus ik ga ervan uit dat
de beperkte spanningafgifte van 3,8 à 3,9 Volt hier niets mee te maken heeft.
Wat denkt het Forum ? 
A) Indien het er wél iets mee te maken heeft ---> alternator vervangen door het juiste type
B) Indien het er niets mee te maken heeft ---> wat is dan de oorzaak van die beperkte spanningafgifte ?
Alvast bedankt
Luwa

Hoi Luwa,
Op mijn R65 TIC (ex-politiemotor) heb ik ook een   Bosch G1 14V 10 17A (0 120 340 008 dynamo. Ik probeer te achterhalen hoeveel Watt hij id, maar kan het nergens vinden. Weet jij het misschien?
Groet,

Ollie
Reply
#8
Ga er maar van uit dat dat ruim voldoende zal zijn, gezien het een politiemotor is geweest.
Deze hadden een zwaardere dynamo om al de extra elektronica te voeden.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)