Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plakkende voorrem R80RT
#11
Heb moeten besluiten op de R60 op vakantie te gaan. Die heeft zich voorbeeldig gehouden, ondanks de extreem hoge temperaturen, ook in GB. Vanwege de vakantie van onze host pas net de spullen voor de 80RT gekregen en gisteren remblokjes vervangen, ringen en stofringen in de klauw vervangen en alle leidingen en klauw doorgeblazen en gecheckt.

De R80RT heeft een enkele voorrem. Alles is in perfecte staat, de zuigers lijken als nieuw en gereinigd en licht ingevet schoven ze keurig in de cilinders. Gaatjes in hoofdremcilinder waren open, toch naald er door heen gehaald en veelvuldig alles doorgeblazen. Alle stukjes remleiding los gehad en veelvuldig doorgeblazen. Met het doorblazen gelet op eventueel vuil etc. Was niets te vinden.

Net een rondje gereden, maar hij plakt nog steeds. Misschien iets minder, maar ik moet toch echt die halve seconde wachten, voordat ik weer gas kan geven. En bij hoge snelheid en stevig remmen de snelheid minstens extra 20 km/u laten zakken voordat de rem weer vrij is. Niet echt comfortabel.

Voor dat ik alle leidingen ga vervangen (toch een dure grap als alles ok lijkt), is er een andere manier om die van binnen te reinigen?
Reply
#12
Denk niet dat dit kan. Probleem is dat het rubber aan de binnenkant verandert en uitzet in de loop van de tijd. Daardoor wil de olie er wel onder druk van je rempomp door maar niet terug omdat de optredende krachten veel kleiner zijn. Met een enkele schijf is de leiding toch niet zó duur?
Reply
#13
Denk dat je wel gelijk kan hebben, Coen. De fiets is van '91 en lijkt in perfecte staat. Geen idee of de leidingen ooit zijn vervangen. De 2 stukken flexibele leiding kosten wel meer dan €100. Moet er maar aan geloven. Zal iig ook kijken hoeveel remolie er in de slang past. Heb ik een idee van de doorsnee. Dank.
Reply
#14
Wat nog een probleem kan zijn is een vuile hoofdremcilinder. De zuiger hierin wordt terug gedrukt door een veer in de hoofdremcilinder en de rubber ringen van de remcilinders in de klauw. Als de hoofdremcilinder aangeslagen is krijg je dat deze niet snel terug keert in de ruststand en dus ook het retourgaatje te laat vrijgeeft.
Hoofdremcilinder helemaal kaal en leeg maken en dan met een lap rond een boor oid. gewikkeld de voering van de hoofdremcilinder "polijsten".
Reply
#15
Dank Jaap, ook zeker goed om te weten. De hoofdremcilinder is, zoals het meeste aan dit masjientje, brandschoon en de zuiger beweegt soepel op en neer. Ik heb de twee rubberslangen besteld. Ik meld me weer als ze er op zitten en ik een ritje heb gemaakt.
Reply
#16
Gisteren eindelijk nieuwe remkabel gekregen. Het stuk stuur-tank kwam maar niet, dus uiteindelijk alleen kuip-voorwiel vervangen. En dat was het probleem, blijkbaar. Ik heb weer een voorrem die direct reageert. Bedankt allen voor het meedenken en de suggesties. En vooral Coen, die de juiste remedie aangaf.
Gr Marcel
Reply
#17
Schade en schande hebben mij wijs gemaakt…
Reply
#18
Heb twee jaar terug de toen 43 jarige remslangen van mijn gebakje vervangen door staalversterkte van sponsor. Niet omdat het rubber opgezwollen was, maar vanwege een gewenste directer reactie en hogere remdruk. Toen ze los waren testje gedaan en geen merkbare obstructie. Het waren de originele ATE slangen. Iemand een idee waarom die slangen soms wel en soms niet zwellen? Verschillende rubbermengsels oid?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#19
Het blijven onverklaarbare verschillen. Mijn R60/7 uit '77 is al meer dan 20 jaar in mijn bezit. De vorige eigenaar is een kennis van me en had in de 12 jaar dat hij hem had, nooit de remleidingen vervangen. Ik ga er vanuit dat dat daarvoor ook niet is gebeurt.

Deze R80RT is 14 jaar jonger, heeft minder kilometers op de klok, heeft altijd binnen gestaan en toch ........

Maar mooi dat we via dit forum onze ervaringen kunnen delen en onze "rossen" op de weg kunnen houden. Zonde om ze weg te doen, toch?

Gr Marcel
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)