Threads: 6
Beste Hobbyisten,
Hierbij een vraag.
Op de diodeplaat van de R65 1979 zitten 6 grote diode en 5 kleinere diode. De 6 grote zijn voor het AC (3 fase wisselstroom) om te zetten naar DC (gelijkstroom) indien hier iets mis gaat met een van hen heeft dit niet veel merkbare invloed op het functioneren van dit proces. Maar wat voor merkbare invloed heeft het indien er iets mis gaat met een van de 5 kleinere diode.
Gaat je motor dan bv sputteren, bokken, of slaat hij af of iets dergelijks?
Bedankt voor het meedenken, Groet Jos.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc SiebenrockĀ
Threads: 10
Jos, je woont in de buurt. Ik kan hem voor je doormeten. groeten Jacques
Beste Jacques, enorm hartelijk bedankt voor je aanbod om de diodeplaat door te meten, echter dit is niet waar ik naar zoek.
Wat is de invloed van het niet goed functioneren en een van de 5 kleine diode, hoe kan je dit voelen c.q. is dit te merken b.v. tijdens het rijden.
Groet Jos
PS. misschien heeft Jaap43 hier een mening over?
Threads: 10
07-11-2022, 10:52 AM
(This post was last modified: 07-11-2022, 10:56 AM by jaap43.)
Hier wordt mijn mening gevraagd,
Drie van de 5 kleine diodes vormen de spanning die nodig is om de ankerwikkeling van een gelijkspanning te voorzien. Die 2 diodes die het sterpunt van de wikkelingen met de min/massa verbinden zorgen ervoor dat bij een niet of slecht werkende wikkeling of een kapotte grote diode er geen vreemde waarde opgewekt wordt. (In draaistroomkringen heet dat een verschoven sterpunt).
Het moet wel heel erg gek zijn wil dat invloed hebben op het rijgedrag.
Sluit eens een (volt)meter aan en kijk wat die doet tijdens het rijden. Meer kan ik op dit moment niet zeggen.
Beste Jaap43 en BMWconversion, bedankt voor jullie feedback, een eindconclusie zou kunnen zijn dat er geen merkbaar invloed is op het rijgedrag, en alleen te bemerken is door het doormeten van de diode plaat.
Heren nogmaals bedankt.
Groet Jos.