Threads: 40
Heeft een led lampje als dynamo lampje invloed op de dynamo/laadstroom?
Dit omdat een led lampje volgens mij een andere weerstand heeft dan een normaal gloeilampje.
Led lampjes als richting aanwijzers knipperen sneller, daar moet iets tussen geloof ik.
Gaat om een BMW R100 RS, met ander cocpitje
Threads: 10
06-18-2022, 11:40 AM
Je moet het ledlampje met zijn voorschakelweerstand overbruggen met een weerstand van 47 Ohm 5 W.
Ok, deze moet tussen een draad?
Ik neem aan de blauwe draad?
Threads: 0
Een LED lampje als controlelampje zal de laadstroom niet wijzigen. Het zal bij deze motor toch ook uit gaan wanneer het toerental wat omhoog loopt?
De laadstroom gaat gelukkig niet door de LED of het lampje heen.
De reden dat er bij een knipperlicht LED een weerstand geplaatst moet worden, is om te simuleren dat er een gloeidraad gebruikt wordt. Het is zo, dat een knipperrelais sneller gaat knipperen wanneer er een lamp defect is. Dit is verplicht.
Wanneer je een LED plaatst in plaats van een gloeilamp, dan 'ziet' het knipperrelais een te hoge weerstand, alsof er een lamp defect is, en zal dus sneller gaan knipperen.
Door de weerstand parallel aan de LED te plaatsen, 'ziet' het knipperrelais weer een lage weerstand en knippert normaal.
Groet, Dick
Dank voor de uitleg.
Ik heb wel eens gehoord dat het lampje er ook voor is om iets te bekrachtigen in de dynamo.
De laadstroom blijft 13.8 bij toerental.
Het enige wat er gebeurt, is dat het lampje lang blijft branden, totdat je gas geeft boven de 2500 toeren.
Dan gaat hij (schijnbaar) uit.
Rij je door een donkere tunnel knippert hij licht.
Kan daar best mee leven, zolang het geen schade aan de spannings regelaar of dynamo toe brengt
Threads: 0
13,8V als laadspanning (het is niet de stroom) is wel wat aan de lage kant. Doordat een LED veel minder stroom vraagt dan een gloeilampje, zal de LED ook bij een kleine (lek)stroom eerder licht geven. Wat dat betreft is de opmerking van Jaap correct: wanneer je de LED met voorschakelweerstand, dan gedraagt deze zich meer als een gloeilampje. Dan zal deze in de tunnel of zo niet meer oplichten.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600
Nu: BMW R1150RT, BMW R1150R
Vond ik ook....meestal boven de 14 volt 14.5 zou mooi zijn.
Misschien koolborstels?????
Kun je de dynamo ook meten zonder de koolborstels te demonteren?
Je moet volgens mij een oneindige meting hebben voor de dynamo, gemeten op de 2 sleep ringen.
Ok, dan is het dynamo lampje niet het probleem.
Is de diode plaat te repareren?
Of is het handiger om een andere aan te schaffen?