Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gel Accu geploft
Beste Hobbyisten.

Voor mijn trip naar het eiland of MAN dit jaar, een nieuwe Gel Accu (advies van onze website Sponsor) aangeschaft. Mijn R65 uit 1979 heeft nog een mechanische spanning regulator. Nu is tijdens deze reis deze nieuwe accu (Intact 12V 21Ah Gel 5 1913 BMW mit ABS) geploft, als mede de condensator over de contactpunten had het begeven. Wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Tijdens de reis weer een normale lood Accu en condensator gemonteerd en weer thuis.
Heeft iemand een idee / advies om zoiets in de toekomst te voorkomen.

Groet en bedankt als jullie meedenken.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc Siebenrock Smile
Reply
Beste Jos,

Het valt me op dat er de laatste tijd veel problemen zijn met gel accu's en spanningsregelaars. Ik zou denken aan een defecte spanningsregelaar en een te hoge laadspanning. daardoor overbelasting van de accu, gasvorming die niet weg kan en een geplofte accu. De gewone lood accu kan normaliter toch ventileren? Ik zou beginnen de laadspanning op te meten. Ik kom 14,25V tegen als ik op gel accu's google.

Groet,

Paul
BMW R12 1940
Reply
Ik zou een elektronische instelbare spanningsregelaar nemen. Die kan je zelf afstellen op bv. 14,2V Deze: https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...1244409_I/
Ik gebruik hem zelf ook in combinatie met met een Odysey PC680
Reply
Heb geen oplossing voor je probleem, maar ik heb 2 jaar geleden een soortgelijke accu in mijn R1150 gezet.
Waar een Odysey maanden op spanning bleef beging deze Intact na een week stilstand al te piepen dat de spanning te laag is.
Ik denk dan ook dat de intact niet een van de beste accu's is die verkrijgbaar zijn.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)