Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1100 RS velgen onder een K100RS
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben niet tevreden met het stuurgedrag van mijn K100RS. De motor glijd aan de achterkant (Michelin M50) weg bij gas in de bocht. De voorkant krijg ik gemakkelijk aan het blokkeren bij hard remmen (een of andere Mezler). Bij 210 op de klok en gas los gaat de motor wiebelen. De voorvork heeft een sterke neiging tot pendelen. Ik overweeg om 3 spaaks RS velgen te monteren om zo naar een iets bredere, lagere Bridgestone te kunnen. Heeft iemand ervaring met deze ombouw ? Met welke bandenmaten kan ik dan rekening houden ?
Reply
Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum:

Jeroen
Het wordt tijd voor een Suzuki Hayabusha daar kan je
makkelijk 280 mee.
In een bocht hoor je je snelheid constant te houden.
Zo gauw je op het recht stuk zit kan je weer gas bij
geven.
Bij gas los laten moet de motor wel in de versnelling
blijven.
Zo gauw je ook de koppeling intrekt gaat de motor
wiebelen
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Maar dat je wel bij BMW blijft.
Groetjes Klaas
Reply

Whoeps !

Ik kom er net achter dat mijn bandenspanning onder de 1 bar overdruk gezakt is. Dit zal het zwikkende achterwiel en de bijna"highsiders" op de op- en afritten hebben veroorzaakt ! Vermoedelijk is de band lek, ik had ze pas nog bijgevuld ! En nou wil ik ECHT een bandenspanningmetertje ! Heb ik voor mijn werk eigenlijk ook nodig.

Het 3 spaaks verhaal ben ik nog steeds niet kwijt uit mijn hoofd. Ik denk dat een sportieve Bridgestone band monteren een feest zal geven. Een budged K100RS met een 1100 wegligging, maar dan toch net wat lichter.

Voor wat betreft de Hayabusa, of hoe dat ding ook heet, een onmogelijke fiets. Ik zag laatst een filmpje van een Blackbird XX en merkte dat de koppeling pas geheel opgekomen was bij 40 km/u en dat de 2 pas bij 110 ingeschakeld werd. Ik ben een echte korte bochtenliefhebber. Op lage snelheid induiken, de gehele bocht (bijna) wat aan de grond hebben en op vermogen de fiets er uit trekken. Dit gaat simpelweg niet op zo'n krijtstreep. Je zal op korte bochtjes met zo'n ding altijd de koppeling en de 1e versnelling moeten gebruiken. Ik heb al eens zoiets meegemaakt met een ZX9R. Ook een veel te lang gegierde fiets. Geen lol mee te beleven.

De BMW is stoer, lomp, kan tegen een stootje, goedkoop en een prima fiets. Als ie nou maar eens wat lekkerder zou zitten en sturen. Ik denk dat ik aan beide redelijk goedkoop wat kan doen en dan zie ik geen reden om duizenden euro's uit te geven aan een K/R1100RS, of een of andere Japanner. Ik rij voor mijn werk al 175.000 km per jaar. Als ik meer dan 10.000 km motor rijdt dan wordt ik maf denk ik. Al wil ik van de zomer wel naar Noorwegen.... Kaapje pakken...

Nou zit ik op t forum van de hobbyist. Maar eens langsrijden en kijken wat zij er van weten ? Wellicht hebben ze een RT stuur voor me. En van die velgen zullen ze ook wel weten ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Als je lekkerder wilt zitten kun je beter een goed zadel kopen. Misschien is de overstap naar een RT/LT nog wel een betere optie.
Reply

Update:

Volgens een bandenleverancier Sabra is het mogelijk. Alleen de velgen van de advertentie zijn 250 euro per stuk ! Voor zover redelijk " goedkoop".

Verder zoeken. Jammer dat ik een lekkende achterband heb Sad

Het niet lekker zitten op de motor heeft te maken met mijn redelijk zwakke polsen en mijn lichaamslengte (kort) Mijn rechterpols raakt overbelast bij lange ritten. Hetzelfde had ik op mijn CB-1, VFR-750 en Fireblade. Ik zou dus het stuur wat dichterbij moeten hebben. Een RT is een optie, een stuur is goedkoper. T proberen waard ?
Reply

Update:

Motor ingeruild voor een K1100RS, naar Saurland vertrokken en met de BT010's de onderkuip en stepjes aan flarden gereden. Geen klachten meer over grip. Ook rechtuit 220+ is niet eng meer. Wel grondspeling problemen. Onoplosbaar. Rustiger aan doen dan maar ?

Stepje aan de grond is de grens van de motor. Maar nog niet van mij en de banden.

R1100S ? Even sparen...
Reply
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:

In de bochten zit ik met mn spiegels aan de grond.
mijn vierkanten spigels worden drie hoekig.
Op het rechte stuk rij ik 360 doet me niks

Een rolstoel ? even sparen

Waar ben je nu helemaal mee bezig Jeroen

Klaas
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Laat Jeroen lekker sturen met z'n K.

BMW maakt al sinds jaren geen ouwelullenmotoren meer, maar motoren waar je goed mee kunt 'vegen'.

Een troost, Jeroen, de nieuwe K1300 met 170 pk komt eraan, wil ik ook wel eens proberen.

Groeten, Paul.
Reply

Het is echt niet zo dat ik als een malloot over het asfalt beweeg. Ik rij voor mijn werk een ruime ton per jaar en heb al vele malen geassisteerd bij een ongeval, ook dodelijke met kinderen. Autorijden is bewust een risico nemen. Motorrijden eveneens, statistisch factor 8 hoger zelfs. En je hoeft niet eens zelf veroorzaker te zijn.

Los daarvan, je kan met de K1100RS de honende menigte "BMW ! Ouwelullenfiets" nog altijd het groen en geel voor de ogen rijden door het hoge uitaccelereervermogen en het stabiele gevoel in de bochten dat de motor zich heeft gezet en niet meer van zijn koers gaat afwijken als jij dat niet wilt. Jammer is dat in met name korte snele bochten de K zijn grens heeft met de bodemvrijheid. En zo dramatisch hard ga je dan nog niet.

Duidelijk is dat je met een K met brede velgen veel beter kan sturen. Maar of ze onder mijn K100 zouden passen weet ik nog steeds niet.
Reply
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:

Gelukkig dat je toch je grenzen kent.
1 ding is me nog niet duidelijk, je vind dat de K toch
te gemakkelijk met zn stepjes aan de grond zit.
Maar je gaat nog even sparen voor een R 1100S
maar dat type is onder in veel breder, boxer principe
Daar schaaf je toch heel je cilinders mee af.

Paul nog even hoor je mij wat zeggen over ouwelullen
motoren .
Nee toch.
BMW heeft jaren lang slome fietsen gebouwd.
Maar ze gaan nu de goeie kant op.
Ik wacht zelf op de K1400 190 pk

Doeg Klaas
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)