Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW r50/2 elektrische installatie + nog wat andere dingen
#21
In mijn oude BMW boek vind ik:
Kleptiming R50 + R60 
Inlaat opent 6 graden na BDP
Inlaat sluit 34 graden na ODP
Uitlaat opent 34 graden voor ODP
Uitlaat sluit 6 graden voor BDP
Alles te meten met een klepspeling van 2 mm. (Dan heb je geen effect van de aanloop curve van de nok.)
Moet goed zijn als je de tandwielmerktekens goed hebt gezet.
Klepspeling inlaat 0.15mm, uitlaat 0.20mm.

Ontsteking:
Kontaktpuntjes opening 0.4 mm
Montage:
Er staan merktekens op de rotor en op het huis van de magneet aan de bovenkant. Huis vastzetten midden in de aftelmogelijkheid.
Afstellen:
Op  9 graden voor BDP, met de centrifugaal gewichtjes in rust. ("S")

Verstelbereik van de vervroeging 30 graden
Maximale voorontsteking 39  +/- 2 graden voor BDP

Misschien helpt dit?
Reply
#22
Hoi Theo,

Dank voor je antwoord.

Mijn krukas is dus een aangepaste krukas. Alle inlaat en uitlaat graden komen niet meer overeen met het boekje.

Ik ga door en zal nog updaten hier.

(12-31-2021, 12:13 AM)Coen Wrote: Vraag 1: ik meen dat als het vliegwiel op F staat, de magneet met het streepje en de 0 precies boven moet staan en de v-vormige opening in de grondplaat ook precies boven. (12 uur zeg maar). Dan geeft hij bij Früh maximale vonk. Vervolgens afstellen op S.
Vraag 2: hangt van de instelling bij vraag 1 af óf zwakke magneet.
Vraag 3: slechte massa of inderdaad slecht contact. Of te weinig spanning bij stilstand.
Vraag 4: vlotters te hoog?

Hoi Coen,

Nog een vraag aan jou op vraag 1. Ik snap wat je zegt over F. Maar wat bedoel je daarna met vervolgens "vervolgens afstellen op S"?

Ik hoor het graag.

Groet
Reply
#23
Dat je een aangepaste krukas hebt verandert niets aan de nokken van de nokkenas, dus de opgegeven open en dicht tijden moeten nog steeds kloppen.
Reply
#24
Ik bedoel dat je zo zorgt dat de maximale vonk op Früh komt in de basisinstelling.
De start stel je echter af op Spät om hem aan de gang te krijgen.
Reply
#25
Iets wat ik nog niet in de discussie ben tegengekomen is een mogelijk probleem met de bedrading in de koplamp. Als je de sleutel indrukt dan moet een messing strip kontakt maken om te kunnen starten. Ook de aardaansluiting op de accu moet goed zijn.
BMW R12 1940
Reply
#26
(04-05-2022, 03:05 PM)hen Wrote: Hoi Theo,

Dank voor je antwoord.

Mijn krukas is dus een aangepaste krukas. Alle inlaat en uitlaat graden komen niet meer overeen met het boekje.

Ik ga door en zal nog updaten hier.


Als je nokkenas ook een "race" versie is, kunnen de openingstijden van de kleppen veranderd zijn, waarschijnlijk is echter alleen de lichthoogte vergroot. De instelling van het ontstekingstijdstip blijft gelijk. Ik lees dat je probeert de vonk op 40 graden voorontsteking af te stellen. Dat is absurd vroeg. Normaal is 39 graden de volle voorontsteking. Als er al een ontsteking bij 40 graden plaatsvindt, slaat je motor waarschijnlijk terug.  Niet prettig voor je enkel.
Probeer eerst maar eens of hij wil starten met de standaard BMW afstelling. Dus op S , 9 graden voor BDP.

Let wel op, er loopt een draad van de magneet naar de koplampschakelaar, als je de sleutel er uit trekt, wordt deze draad aan de massa gelegd. Geen vonk meer, motor stopt. Controleer maar eens of die draad niet ergens sluiting naar massa maakt, dan vonkt er nooit  iets.
(04-05-2022, 03:05 PM)hen Wrote: Hoi Theo,

Dank voor je antwoord.

Mijn krukas is dus een aangepaste krukas. Alle inlaat en uitlaat graden komen niet meer overeen met het boekje.

Ik ga door en zal nog updaten hier.

(04-05-2022, 03:05 PM)hen Wrote: Hoi Theo,

Dank voor je antwoord.

Mijn krukas is dus een aangepaste krukas. Alle inlaat en uitlaat graden komen niet meer overeen met het boekje.

Ik ga door en zal nog updaten hier.

Reply
#27
Ik snap je verhaal niet. Staan er geen merktekens op je koppeling? Heb je een speciale nokkenas?
Reply
#28
Ik begrijp het ook niet. Type krukas maakt voor de timing toch niet uit? BDP is BDP. Nokkenas- tandwiel en vliegwiel zitten met een spie gemonteerd, dus daar kan ook niets verzet zijn. Blijft over inderdaad speciale nokkenas of positie nokkenas- tandwiel / krukas-tandwiel niet goed. Voor de zekerheid checken of merkteken OT op vliegwiel ook inderdaad bij BDP is.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#29
Even een update.

Ik heb de motor aan de praat. De magneet staat op 34 graden voor bdp overeen met de v van de grondplaat. De ontsteking op 9 graden voor het bdp.

Maar ... het aankicken gaat zeer moeizaam en moet de carbs flink vol vlotteren. En dan misschien wel 10x kicken. Of ik duw 'm aan.

Het begin is er zeg maar en dat is fijn.

Nu eerst aan de slag met de carburateurs. Die staan nu in basisinstelling.

(04-07-2022, 08:05 PM)PeterH Wrote: Ik begrijp het ook niet. Type krukas maakt voor de timing toch niet uit? BDP is BDP. Nokkenas- tandwiel en vliegwiel zitten met een spie gemonteerd, dus daar kan ook niets verzet zijn. Blijft over inderdaad speciale nokkenas of positie nokkenas- tandwiel / krukas-tandwiel niet goed. Voor de zekerheid checken of merkteken OT op vliegwiel ook inderdaad bij BDP is.
Met vriendelijke groet,
PeterH

Hoi Peter,

Dit heb ik gecheckt en OT vliegwiel is inderdaad BDP.

Groet
Reply
#30
Ik heb een R69 met een power dynamo elektronische ontsteking. Volgens loopt hij niet op tijd. Hoe kan ik dat controleren en hoe zet ik hem op tijd. Moet ik S nemen of OT  om het teken op de rotor te plaatsen tegenover de pulsgever. Wie kan mij helpen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)