Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW r50/2 elektrische installatie + nog wat andere dingen
#11
(01-09-2022, 12:27 AM)BMWconversion Wrote: Ik ben bang dat je een magneetonsteking hebt. In dat geval gaat het niet lukken met een lampje, maar zal het met een ohm-meter (multimeter van de action 5 euro) wel lukken. Dan weet je precies het moment waarop je puntjes openen. Verder vermoed ik dat de Hoogspanningsspoel is overleden of de condensator. Onze sponsor verkoopt de hoogspanningsspoel voor 99 euro nieuw. https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...138004104/  Je kunt hem even secundair doormeten ca 10 tot 15 k Ohm. Dan zou die moeten werken, mits er geen lekkage is naar de massa. Heb je al een gradenboog, anders kan ik een jpg op A4 formaat aan je mailen.

Het is inderdaad een magneetonsteking. Ik ga het proberen met de ohmmeter! Dank.

Wanneer de hoogspanningspoel is overleden, kan er dan nog wel een vonk geproduceerd worden?

Ik ontvang graag dat jpg-je! Dankjewel.

(01-09-2022, 02:27 AM)TheoSr Wrote: Het openen van de puntjes van een magneet kun je het veiligst bepalen met een (sigaretten) vloeitje. Klem het tussen de puntjes en trek er zachtjes aan. Verdraai de magneet, als het vloeitje loskomt, heb je het punt van openen te pakken. Vooral oudere magneten kunnen er slecht tegen als  je stroom door de spoel laat lopen. Bij  het openen van de puntjes ontstaat een magnetisch veld dat de permanente magneet kan aantasten.

Succes,
Theo

Hoi Theo,

Met een vloeitje wil ik ook graag leren ja :-). Wat je zegt over stroom door de spoel laten lopen, hoe werkt dat dan dat de magneet permanent aangetast kan worden?
Reply
#12
Als de hoogspanningsspoel is overleden heb je geen vonk. Ik kan de gradenboog niet oploaden. File is te groot. Ik kan hem wel mailen, als je je mailadres laat zien.
Reply
#13
(01-09-2022, 12:52 PM)hen Wrote:
(01-09-2022, 12:27 AM)BMWconversion Wrote: Ik ben bang dat je een magneetonsteking hebt. In dat geval gaat het niet lukken met een lampje, maar zal het met een ohm-meter (multimeter van de action 5 euro) wel lukken. Dan weet je precies het moment waarop je puntjes openen. Verder vermoed ik dat de Hoogspanningsspoel is overleden of de condensator. Onze sponsor verkoopt de hoogspanningsspoel voor 99 euro nieuw. https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...138004104/  Je kunt hem even secundair doormeten ca 10 tot 15 k Ohm. Dan zou die moeten werken, mits er geen lekkage is naar de massa. Heb je al een gradenboog, anders kan ik een jpg op A4 formaat aan je mailen.

Het is inderdaad een magneetonsteking. Ik ga het proberen met de ohmmeter! Dank.

Wanneer de hoogspanningspoel is overleden, kan er dan nog wel een vonk geproduceerd worden?

Ik ontvang graag dat jpg-je! Dankjewel.

(01-09-2022, 02:27 AM)TheoSr Wrote: Het openen van de puntjes van een magneet kun je het veiligst bepalen met een (sigaretten) vloeitje. Klem het tussen de puntjes en trek er zachtjes aan. Verdraai de magneet, als het vloeitje loskomt, heb je het punt van openen te pakken. Vooral oudere magneten kunnen er slecht tegen als  je stroom door de spoel laat lopen. Bij  het openen van de puntjes ontstaat een magnetisch veld dat de permanente magneet kan aantasten.

Succes,
Theo

Hoi Theo,

Met een vloeitje wil ik ook graag leren ja :-). Wat je zegt over stroom door de spoel laten lopen, hoe werkt dat dan dat de magneet permanent aangetast kan worden?

Als je een stroom(pje) door een spoel laat lopen en dat dan onderbreekt, als de puntjes openen, ontstaat er een magnetisch veld. Dat kan de permanente magneet verzwakken. Hoe erg hangt af van de magneet en van de sterkte van dat stroompje, moderne magneten hebben daar minder/geen last van. DIe R50 magneten zijn al wat ouder, dus ik zou daar liever geen risico mee lopen.
Groet, Theo
Reply
#14
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik meet al jaren met een multimeter. Maar een oude spoel is sowieso een probleem omdat deze bij opwarmen doorslag kan geven wat resulteert in een onregelmatige of ontbrekende vonk.
Reply
#15
Een bobine (of hoogspanningsspoel) heeft geen permanente magneten dus er kan niets verzwakken.
Verder over het magnetisch veld. De ene kant van de bobine is aangesloten op 12 V en aan de andere kant zitten de puntjes waarvan het vaste deel met massa verbonden is. Als de puntjes gesloten zijn kan er stroom lopen door de bobine. In de metalen kern van de bobine wordt een magnetisch veld opgewekt. Bij het openen van de puntjes wordt de stroom onderbroken waardoor er in de laag-ohmige wikkeling een inductiespanning wordt opgewekt van ca. 200 V. Deze inductiespanning wordt door de hoogspanningswikkeling opgekrikt tussen ca 16.000 en 20.000 V (16 kV en 20 kV). Dat zorgt voor vonk tussen de bougiepuntjes.
Door continue een stroom te laten lopen door de bobine met het contact aan terwijl de puntjes gesloten zijn warmt de bobine zo op dat deze kan openbreken (exploderen).
Verder nooit een bougie-aansluiting los nemen terwijl de motor loopt. Doordat er dan geen gesloten stroomkring in het bougiegedeelte is kan er zeker kortsluiting ontstaan in de hoogspanningswikkeling. Altijd zorgen dat de bougie tegen een metalen deel van het motorblok aan ligt.
Voor de elektriciens onder ons, de secundaire (hoogspannings-) wikkeling werkt als een stroombron. Deze stroombron probeert altijd de stroom constant te houden, ongeacht de hoogte van de weerstand. Bij een hoge weerstand stijgt de spanning over die weerstand. Bij een onderbreking (oneindig hoge weerstand) zal de spanning ook (oneindig) hoog worden en slaat de isolatie van de wikkeling door. Hierdoor kortsluiting tussen de verschillende windingen en wikkellagen.
Reply
#16
R50 heeft geen bobine. Verder wel interessant.
Reply
#17
Dan vraag mij af hoe een R50 dan een vonk bij de bougies opwekt ???? Ik lees iets over een magneet-ontsteking, klopt dat.
Reply
#18
Hallo, weer terug van weggeweest. Ik heb de motor afgelopen weekend voor het eerst aan de praat gekregen. En ook voorzichtig wat rondjes om de kerk gereden ermee.

Moest wel een heel aantal keren aankicken dus het was nog niet fraai. Daarna heb ik de boel proberen aan te passen en ik krijg 'm momenteel helemaal niet meer aan de praat. Toevalstreffer? Waarschijnlijk wel maar daar houd ik niet van.

Vanmiddag dus weer alles tig keer herhaald. Afstellen met de gradenschijf op 40 graden voor tdc. Ik heb de krukas laten nameten door een ervaren persoon die ook veel raced op motoren. Die had alleen niet zoveel tijd dus ik wist na zijn bezoek wel dat er een Race-krukas in zit. Hij heeft gemeten wanneer de kleppen op en dicht gaan en zit allemaal zo op 70 graden. De hele cyclus waar hij het over had is 360 graden. Hij was echt verbaasd. En omdat binnen 70 graden de inlaat, compressie en vonk moet plaatsvinden raadde hij aan om met 40 graden te beginnen.

Dus vliegwiel op ot. TDC op de schijf 0 graden bij de naald. terugdraaien 40 graden. Magneet en v-groefje exact overeen laten komen. Contactpuntjes op 0.4 mm op maximale stand. Terug naar de 40 graden, daar moeten de contactpuntjes gaan openen. Vloeitje ertussen en de krukas draaien om te zien of dat daadwerkelijk op 40 graden plaatsvindt. Was schuiven met de grondplaat van de contactpuntjes zodat het goed staat.

Dan starten. Er gebeurd dus maar weinig. Benzine genoeg. Wanneer hij iets doet is het een terugslag van de kickstart.

Daarna de hele ontstekingsunit in stapjes naar links bewegen om te verlaten. Er veranderd niks. Nog een keer de andere kant op, ook niks anders dan terugslag.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik nu verder moet.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Even kijken of ik nog een foto kan uploaden hier.

Even een foto van de gradenschijf.


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#19
(01-09-2022, 12:52 PM)hen Wrote:
(01-09-2022, 12:27 AM)BMWconversion Wrote: Ik ben bang dat je een magneetonsteking hebt. In dat geval gaat het niet lukken met een lampje, maar zal het met een ohm-meter (multimeter van de action 5 euro) wel lukken. Dan weet je precies het moment waarop je puntjes openen. Verder vermoed ik dat de Hoogspanningsspoel is overleden of de condensator. Onze sponsor verkoopt de hoogspanningsspoel voor 99 euro nieuw. https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...138004104/  Je kunt hem even secundair doormeten ca 10 tot 15 k Ohm. Dan zou die moeten werken, mits er geen lekkage is naar de massa. Heb je al een gradenboog, anders kan ik een jpg op A4 formaat aan je mailen.

Het is inderdaad een magneetonsteking. Ik ga het proberen met de ohmmeter! Dank.

Wanneer de hoogspanningspoel is overleden, kan er dan nog wel een vonk geproduceerd worden?

Ik ontvang graag dat jpg-je! Dankjewel.

(01-09-2022, 02:27 AM)TheoSr Wrote: Het openen van de puntjes van een magneet kun je het veiligst bepalen met een (sigaretten) vloeitje. Klem het tussen de puntjes en trek er zachtjes aan. Verdraai de magneet, als het vloeitje loskomt, heb je het punt van openen te pakken. Vooral oudere magneten kunnen er slecht tegen als  je stroom door de spoel laat lopen. Bij  het openen van de puntjes ontstaat een magnetisch veld dat de permanente magneet kan aantasten.

Succes,
Theo

Hoi Theo,

Met een vloeitje wil ik ook graag leren ja :-). Wat je zegt over stroom door de spoel laten lopen, hoe werkt dat dan dat de magneet permanent aangetast kan worden?


Hoi BMWConversion, ik loop dus nog steeds vast met het afstellen. Ik heb nog een vraag over de magneetontsteking, die zit hier op de motor. Als ik in het juiste werkplaatshandboek van de r50 kijk staat er toch echt dat het met een lampje kan.

Ik krijg nergens een testlampje aan! Ik vraag me dan af hoe ik dat moet doen. Dat staat in het boekje zo slecht uitgelegd!

Ook heb ik het met de Ohmmeter geprobeert maar ook daar weet ik dus niet zeker waar ik moet meten. En welke waarde moet ik dan zien?

Groet!


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#20
Na een bepaald jaar zijn ze over gegaan op accu/bobine ontsteking. Jij hebt een magneetontsteking. Ik zou de twee draadjes van de condensator en de ontsteekspoel even loshalen en dan een Ohm-meter aansluiten. Kies gewoon de laagste stand van de Ohm schalen. Als het puntje opent zal je OL op het scherm krijgen (open line). Dit is ook het moment dat de vonk plaats vind als alles weer is aangesloten. Bij gesloten puntje meet je een paar Ohm (de weerstand van de meetdraden)
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)