Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW r50/2 elektrische installatie + nog wat andere dingen
#1
Goedenavond,

Ik zou graag wat hulp krijgen bij het volgende: ik heb mijn bmw r50/2 ('56) weer in elkaar gezet. De vorige eigenaar vertelde mij dat de motor niet meer met de kickstart aanging. Hij duwde de motor een meter of 5 en dan liep de motor. Toen hij hem ooit kocht werkte de kickstart nog wel overigens.

Nu heb ik de originele ontsteking ingebouwd. Vliegwiel op S, Magneet, grondplaat met v-tje, vervroeger op de juiste stand, contactpuntjes (nieuw) op 0.4 afstand max.

Wanneer ik het controle lampje op massa aansluit en met de naald de klem aanraak gebeurd er helemaal niks. Beetje heen en weer draaien rond de S zeg maar. Helemaal niks.

Vraag 1) de contactpuntjes staan ook nog op een kleine grondplaat. Die kan ik verstellen met 2 schroefjes maar wat is het uitgangspunt van deze rondplaat? Wanneer ik die beweeg blijft de afstand van de contactpuntjes gelijk.

Vraag 2) dat de vorige eigenaar al niet meer kon starten met kickstarten is best apart. Heeft iemand een idee wat dat kan betekenen?

Vraag 3) Hoe kan ik zeg maar zeker stellen dat ik echt een goede massa heb? De massa zit op de versnellingsbak en die heb ik goed schoongemaakt. Is er nog iets waardoor ik kan zorgen dat de massa goed is? De lampen branden goed. Maar de claxon geeft een piepgeluid wat ook door de schakelaar kan komen. Zet ik de claxon direct op de accu dan doet die het perfect. Dus ik vraag me toch af of dat met massa te maken kan hebben.

Vraag 3) Ik heb de carburateurs laten ultrasoonreinigen. Nu vind ik dat als ik heb geshoked dat ze best lang blijven doordruppen. Normaal ga je meteen rijden en zal het mogelijk wel meevallen. Maar is dat herkenbaar?

Zoals je ziet, geen doorgewinterde sleutelaar. Maar ik wil het wel graag leren met wat hulp.

Vrolijke groet!

Hen
Reply
#2
Vraag 1: ik meen dat als het vliegwiel op F staat, de magneet met het streepje en de 0 precies boven moet staan en de v-vormige opening in de grondplaat ook precies boven. (12 uur zeg maar). Dan geeft hij bij Früh maximale vonk. Vervolgens afstellen op S.
Vraag 2: hangt van de instelling bij vraag 1 af óf zwakke magneet.
Vraag 3: slechte massa of inderdaad slecht contact. Of te weinig spanning bij stilstand.
Vraag 4: vlotters te hoog?
Reply
#3
Beste Coen,

1) En die kleine grondplaat, die heeft een behoorlijke uitslag. Waar zet je die dan. In het midden? Of gewoon maar ergens proberen?
2) Hoe kun je checken of je een zwakke magneet hebt. En wat kun je daaraan doen? Is een magneet weer "op te laden"?
3) Stel dat de massa slecht is, hoe kan ik die verbeteren. Of, hoe kan ik de massa tijdelijk versterken om te testen of de motor dan wel start?
4) De vlotternaalden hebben maar 1 stand.

Groet, Hen
Reply
#4
1. Die zet je in het midden. En dan de hele grondplaat ook in het midden zodat je mooi ruimte hebt om te stellen. Stel je af met een lampje of een multimeter? Weerstand moet op oneindig springen op moment dat S voorbij komt. (Ik heb ooit een motor proberen af te stellen waar het spietje in het vliegwiel niet goed was en de merktekens dus niet goed stonden. Maar dit is zeldzaam). Wel de condensator losmaken bij meten.  
2. Zwakke magneet blijkt pas als de motor echt niet wil starten na alle bovenstaande aanwijzingen én de motor wil niet starten na montage van verse bougies. Eventueel kan het ook de spoel zijn en/of condensator. Slechte spoel openbaart zich bij warme motor. Zover ben je nog niet Wink
3. Slechte massa heeft geen invloed op de ontsteking.
4. Wat bedoel je met nadruppelen?

En gebruik je de ‘choke’?
Reply
#5
Hoi Coen,

1) Onderbrekerplaat in het midden:check. Ik stel af met een lampje en inderdaad de condensator los. Hoe heb je dat opgelost met dat vliegwiel, de gradenschijf neem ik aan?
2) Dank. Wordt vervolgt.
3) Dank.
4) op de carburateurs zitten die zwarte knopjes om de vlotterkamer voller te laten lopen. Wanneer die vol is loopt die iets over. Bij mij blijven ze daarna gewoon verder overlopen (grote) druppelgewijs. Ik heb alles gecontroleerd en wanneer de vlotter hoog komt sluit bij het testen ook alles goed af. Maar op een of andere manier blijft er toch benzine verspilt worden.
Reply
#6
1) Controleer met een stroboscoop na het statisch afstellen of alles correct staat bij stationaire loop van de motor, en of de centrifugaal vervroeging goed functioneert.
4) https://www.bmwclassicmotorcycles.com/pa...crew-caps/
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
#7
Nog een vraag: je schrijft R50/2 van 56. Dat klopt niet. De 50/2 kwam pas na 1960. Op een gegeven moment is men andere carburateurs gaan monteren met een ander type vlotter dat je dus wél op hoogte moet stellen. Welk nummer staat er op jouw carburateur!
Toen ik ontdekte dat het spietje ontbrak is er uiteraard een nieuwe gemonteerd. Je kan kijken of het punt BDP op je vliegwiel overeen komt met de hoogste stand van de zuigers. Verder schrijf je:
Reply
#8
(01-01-2022, 03:51 PM)Coen Wrote: Nog een vraag: je schrijft R50/2 van 56. Dat klopt niet. De 50/2 kwam pas na 1960. Op een gegeven moment is men andere carburateurs gaan monteren met een ander type vlotter dat je dus wél op hoogte moet stellen. Welk nummer staat er op jouw carburateur!
Toen ik ontdekte dat het spietje ontbrak is er uiteraard een nieuwe gemonteerd. Je kan kijken of het punt BDP op je vliegwiel overeen komt met de hoogste stand van de zuigers. Verder schrijf je:

Hoi Coen,

Ik heb inderdaad een R50 en geen R50/2. Ik zoek op internet op r50/2 voor sommige onderdelen maar dat is er nu even te vaak ingeschoten. Op mijn carburateur staat 1/24/146.

Vliegwiel (OT) komt overeen met de BDP stand van de zuigers.

Voor dit moment is het belangrijk voor mij dat mijn testlampje gaat branden. Dat gebeurt dus niet. Überhaupt niet, en het lampje is niet kapot.
Wel nieuwe condensator op de motor gezet. Daarna bekeken of ik een vonk heb, en die heb ik op beide bougies.

Mijn logica zegt dan dat er bij een vonk wel degelijk een punt is waarop het testlampje moet gaan branden toch?

Vervolgens een leen-magneet gemonteerd om dat uit te sluiten. Het veranderde echter helemaal niets. Wanneer ik kickstart gebeurd er gewoon helemaal niks. Ook geen bijna start of iets wat er op lijkt.

Nu ga ik eerst een nieuwe gradenschijf maken om alles nog eens goed te controleren. Verder heb ik geen ideeën meer voor wat ik verder kan doen, lastig.
Reply
#9
Ik ben bang dat je een magneetonsteking hebt. In dat geval gaat het niet lukken met een lampje, maar zal het met een ohm-meter (multimeter van de action 5 euro) wel lukken. Dan weet je precies het moment waarop je puntjes openen. Verder vermoed ik dat de Hoogspanningsspoel is overleden of de condensator. Onze sponsor verkoopt de hoogspanningsspoel voor 99 euro nieuw. https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...138004104/ Je kunt hem even secundair doormeten ca 10 tot 15 k Ohm. Dan zou die moeten werken, mits er geen lekkage is naar de massa. Heb je al een gradenboog, anders kan ik een jpg op A4 formaat aan je mailen.
Reply
#10
Het openen van de puntjes van een magneet kun je het veiligst bepalen met een (sigaretten) vloeitje. Klem het tussen de puntjes en trek er zachtjes aan. Verdraai de magneet, als het vloeitje loskomt, heb je het punt van openen te pakken. Vooral oudere magneten kunnen er slecht tegen als  je stroom door de spoel laat lopen. Bij  het openen van de puntjes ontstaat een magnetisch veld dat de permanente magneet kan aantasten.

Succes,
Theo
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)