Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100GS rauwe lage toerenloop / BING set 40mm niet symmetrisch gebouwd?
#11
Thanks allen, maar standplaats is Antwerpen...
ik zoek in de buurt even wat verder, heb alvast bobijn+ICU nieuw besteld bij Hobbyist, maar door vakantie kan dit toch weer een week of 2 duren.

Intussen setje 2e hands identieke Bings ontvangen uit Duitsland, 94/40/123A + 94/40/124A.
Verschil met mijn set:
- de 2 fijne uitlaatopeningen van de stationair sproeier bij zowel linkse als rechtse carb zitten even diep in de venturi (bij mijn set: links 1 mm dieper)
- de linker carb vlotterbak heeft wel een verticaal ontluchtingsstandpijpje (bij mijn set: linker vlotterbak geen standpijpje)
Reply
#12
Tweedehands bobine kunnen vinden in de buurt, start en rijdt weer.
De eigen bobine en de andere proberen uitmeten, Ohm waarden primaire en secundaire spoel.
Ik raakte er niet wijs uit. waarschijnlijk niet genoeg ervaring met gebruik van een multimeter. Ze maten iig. wel verschillend.

De andere bobine is ook weer de grijze, ook gescheurd, maar werkt nog (de motor trekt zelfs krachtiger op, rijdt gewoon vlotter, betere vonk dus).
Ik heb wel een nieuwe in bestelling, maar is er een "verantwoorde improvisatorische fix" om zulke haarscheur preventief dicht te maken zodat de bobine mogelijk wat langer meegaat ?

Ik las eens op advrider als noodoplossing de bobine met een plastic zak omwikkelen en met "een" kit dichtkitten... ?
De scheurtjes ontstaan na jaren door uitzetten en krimpen van verschillende materialen onder invloed van hitte van de motor en afkoeling enz. Lijkt me dat de bobine toch wel haar hitte moet kwijtkunnen, dus in een niet-ademend plastic inpakken lijkt me dan niet OK ?
Reply
#13
Meten gaat als volgt. Zet je multimeter op een laag bereik, bijvoorbeeld 0-200 Ohm. Meetklemmen op de twee aansluitingen van de bobine. Je moet iets meten tussen ca 1,5 en 3 ohm. Dit was dan het laagspanningsgedeelte.
Zet je multimeter op een hoog bereik, bijvoorbeeld 0-20 000 Ohm. Een meetpen in het gat van de hoogspanningskabel en
de andere meetklem aan de massa of een van de 6V aansluitingen (moet je even proberen). Je moet iets meten tussen ca 5000 en 10 000 ohm. Dit was dan het hoogspanningsgedeelte. Nu weet je of de spoelen OK zijn. Het zegt nog niets over eventueel lekken van hoogspanning naar de massa
Reply
#14
Als zo'n grijze bobine eenmaal gescheurd is, dan is daar niet veel meer aan te doen. Ik zou er het er niet op wagen om er mee te gaan rijden, want de kans dat hij er onderweg plotseling mee stopt is erg groot. Als je een goede en goedkope oplossing zoekt, zou ik een dubbele bobine van Silent Hektik kopen (heb ik zelf ook); prima ding en kost net geen €80,- (1/3 van een dubbele BMW-bobine!).
Reply
#15
Dat inpakken van de bobine heb ik tijdens een toertocht in 2010 bij een mederijder meegemaakt. Hij kwam in Duitsland tijdens een regenbui met uitgevallen motor langs de kant van de weg te staan. De monteur van de ADAC (Duitse wegenwacht) herkende het probleem. Een gescheurde bobine en regen. Na 15 minuut wachten startte de motor weer. Advies van de monteur. In laag toerenbereik blijven rijden, dan warmt de bobine minder op.
Bobine ingepakt in plastic zak en die volgespoten met siliconenkit. Daarna tot in lengte van dagen feilloos blijven werken.
Je kan proberen bij je eigen bobine de scheur goed schoon te maken en dan dicht kitten of lijmen.
Reply
#16
Hoi ,

Bij pech een goed idee , maar uiteindelijk wil je zo toch niet rondrijden.
Bobines zijn volop te koop voor betaalbare prijzen.

gr. Eric
Reply
#17
Ja, het was dat verhaal wat ik gelezen had denk ik !

Inmiddels al 2x enkele kilometer naar huis kunnen stappen, vermoedelijk door vochtig worden van de gescheurde bobine.
Gisteren in de car wash per ongeluk de hogedruk lans richting benzinetank gericht.... daarna geen vonk meer.
Na een nacht drogen op de radiator weer probleemloos starten.

Vandaag na een regenbui op natte wegen, denkelijk door opspattend water of verneveld vocht door voorrijdende auto's kapte ze er na een kwartier weer mee ...
Dus zo snel mogelijk een nieuwe bobine erin. (Edit: na enkele uren stilstand thuis - buiten - weer kunnen starten...)

Ik heb ook proberen doormeten zoals BMWconversion aangaf.
Primair: van + naar - meet ik op een goede en slechte bobine: 1.7 (met meterstand op 20)
Secundair: is me nog niet helemaal duidelijk.
Blijkbaar moet je van een output voor de bougiekabel naar + of - meten, en dan doorlopend een Ohm getal zien (stand meter op 20K) ?
Bij beide zie ik enkel kort iets verschijnen als ik de knop omdraai van 200 naar 20K... 15.76. Dan springt de meter weer op 1.
Opmerkelijk: als ik bij de goeie bobine meet van secundaire output naar secundaire output geeft dat niets (1.)
Maar bij de defecte bobine meet ik van secundaire output naar secundaire output 8.85 met knop op 20K.
Daar lijkt dus een kortsluiting in te zitten ?

Tenslotte de linker carburator, die de stationair gaatjes 1 mm dieper liggend heeft, vervangen door een linker carb met gaatjes op dezelfde positie als de rechter carb, en het hortend en rauwe stationair gedrag is nu bijna zo goed als weg !! Bijna hemel en aarde verschil.

Dus ik denk dat ik de oorspronkelijke vraagstelling ivm. het rauwe lopen op lage toeren nu heb verklaard en opgelost, drievoudige oorzaak:
- niet meer optimaal presterende bobines (grijs model met scheurtjes)
- halgever gewichtjes konden na 30jr wat smering gebruiken
- de verschillende stationair uitmondingen in de carbs -> moeten gelijk gepositioneerd zijn in linker en rechter carburator
Reply
#18
Goed om te lezen dat de problemen zijn opgelost. Gauw een goede bobine erin en rijden!
Reply
#19
(01-05-2022, 09:00 AM)OmarB Wrote: Goed om te lezen dat de problemen zijn opgelost. Gauw een goede bobine erin en rijden!

Doe ik nu al dagelijks hoor, maar enkel als het droog is Smile.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)