Beste forumleden,
(topic ingekort)
graag leg ik als weder-opstapper aan Bing specialisten het volgende voor.
Betreft R100GS/PD '91 met lage kmstand en 40mm Bings, 94/40/123A + 94/40/124A.
Motor loopt niet vloeiend door de lagere toeren 1100-2200. Vanaf 2200-2300 pikt hij dan nogal abrupt op en loopt dan verder vloeiend.
Dit zowel al rijdende (hortend, schokkelend) als bij stilstand.
De motor werd door professionele dealer net nagekeken en afgesteld. Kleppen, timing, carb.synchronisatie.
De Bing's werden intussen 3x met carbu cleaner gereinigd en doorgeblazen, zijn nu denkelijk perfect schoon.
Bij nadere inspectie zijn de carburatoren links en rechts blijkbaar niet identiek.
De linker carburator vlotterkamer heeft geen rechtopstaand ontluchtings/overloop pijpje.
Ook bij de linker carb zitten de gaatjes waar de stationair sproeier in uitmondt ong. 1 mm meer naar achter in het carburatorhuis.
Zie foto's.
Omdat bij lagere toerentallen de stationair sproeier nog grotendeels de brandstof aanvoert, lijkt me dat - als deze niet in beide carbs op hetzelfde punt in het huis uitkomt - de venturi werking anders is, en er niet evenveel brandstof in beide carbs wordt gezogen (met alle instellingen correct op het gehoor - mengschroef + aanslagschroef).
Vanaf ong. 2200 tpm neemt de hoofdsproeier met naald het over en trekt hij wel door en wordt de motorloop stabiel.
Houdt mijn redenering steek ?
Is dit een productiefout, of is het design van deze Bings in de loop der jaren eventueel veranderd, en zit ik hier met een gemengd setje carbs (evt. door een vorige eigenaar) ?
Opmerking: op choke, met dus het rijkere mengsel wat langs een eigen apart kanaal de venturi inkomt, gaat hij wel vloeiend doorheen de lagere toeren.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten hierover...
Patrick
(topic ingekort)
graag leg ik als weder-opstapper aan Bing specialisten het volgende voor.
Betreft R100GS/PD '91 met lage kmstand en 40mm Bings, 94/40/123A + 94/40/124A.
Motor loopt niet vloeiend door de lagere toeren 1100-2200. Vanaf 2200-2300 pikt hij dan nogal abrupt op en loopt dan verder vloeiend.
Dit zowel al rijdende (hortend, schokkelend) als bij stilstand.
De motor werd door professionele dealer net nagekeken en afgesteld. Kleppen, timing, carb.synchronisatie.
De Bing's werden intussen 3x met carbu cleaner gereinigd en doorgeblazen, zijn nu denkelijk perfect schoon.
Bij nadere inspectie zijn de carburatoren links en rechts blijkbaar niet identiek.
De linker carburator vlotterkamer heeft geen rechtopstaand ontluchtings/overloop pijpje.
Ook bij de linker carb zitten de gaatjes waar de stationair sproeier in uitmondt ong. 1 mm meer naar achter in het carburatorhuis.
Zie foto's.
Omdat bij lagere toerentallen de stationair sproeier nog grotendeels de brandstof aanvoert, lijkt me dat - als deze niet in beide carbs op hetzelfde punt in het huis uitkomt - de venturi werking anders is, en er niet evenveel brandstof in beide carbs wordt gezogen (met alle instellingen correct op het gehoor - mengschroef + aanslagschroef).
Vanaf ong. 2200 tpm neemt de hoofdsproeier met naald het over en trekt hij wel door en wordt de motorloop stabiel.
Houdt mijn redenering steek ?
Is dit een productiefout, of is het design van deze Bings in de loop der jaren eventueel veranderd, en zit ik hier met een gemengd setje carbs (evt. door een vorige eigenaar) ?
Opmerking: op choke, met dus het rijkere mengsel wat langs een eigen apart kanaal de venturi inkomt, gaat hij wel vloeiend doorheen de lagere toeren.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten hierover...
Patrick