Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100GS rauwe lage toerenloop / BING set 40mm niet symmetrisch gebouwd?
#1
Beste forumleden,
(topic ingekort)

graag leg ik als weder-opstapper aan Bing specialisten het volgende voor.

Betreft R100GS/PD '91 met lage kmstand en 40mm Bings, 94/40/123A + 94/40/124A.
Motor loopt niet vloeiend door de lagere toeren 1100-2200. Vanaf 2200-2300 pikt hij dan nogal abrupt op en loopt dan verder vloeiend.
Dit zowel al rijdende (hortend, schokkelend) als bij stilstand.

De motor werd door professionele dealer net nagekeken en afgesteld. Kleppen, timing, carb.synchronisatie.
De Bing's werden intussen 3x met carbu cleaner gereinigd en doorgeblazen, zijn nu denkelijk perfect schoon.

Bij nadere inspectie zijn de carburatoren links en rechts blijkbaar niet identiek.
De linker carburator vlotterkamer heeft geen rechtopstaand ontluchtings/overloop pijpje. 
Ook bij de linker carb zitten de gaatjes waar de stationair sproeier in uitmondt ong. 1 mm meer naar achter in het carburatorhuis.
Zie foto's.

Omdat bij lagere toerentallen de stationair sproeier nog grotendeels de brandstof aanvoert, lijkt me dat - als deze niet in beide carbs op hetzelfde punt in het huis uitkomt - de venturi werking anders is, en er niet evenveel brandstof in beide carbs wordt gezogen (met alle instellingen correct op het gehoor - mengschroef + aanslagschroef).
Vanaf ong. 2200 tpm neemt de hoofdsproeier met naald het over en trekt hij wel door en wordt de motorloop stabiel.
Houdt mijn redenering steek ?
Is dit een productiefout, of is het design van deze Bings in de loop der jaren eventueel veranderd, en zit ik hier met een gemengd setje carbs (evt. door een vorige eigenaar) ?

Opmerking: op choke, met dus het rijkere mengsel wat langs een eigen apart kanaal de venturi inkomt, gaat hij wel vloeiend doorheen de lagere toeren.

   
   

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten hierover...

Patrick
Reply
#2
De gaskleppen schijnen een afschuining te hebben die bij dichte stand vlak aansluiten tegen de wand van de venturi. Dat is te controleren door de gasklep open te houden, dan kan je controleren of dat klopt. Verkeerd om monteren lukt volgens mij niet doordat er platkopschroeven voor het vast zetten worden gebruikt.
Reply
#3
Klopt, de zijden van de gaskleppen zijn licht afgeschuind.
De kleppen zijn aan beide zijden correct gemonteerd, laten bijna geen licht door rondomrond als ik met een lamp achter in het carburatorhuis schijn.
Maar in volledig dichte stand van de kleppen, komen de uitlaatopeningen van de stationairsproeier in de linker carb +/- 1 mm verder achter de klep te liggen dan bij de rechter carb.
Ik vraag me dus af of dat altijd zo is, of dat ik op deze motor met een gemengde set carburatoren zit, bv. van verschillende batches of productiejaren ?
Reply
#4
Misschien een tip. Ultrasoon reinigen, dan komt ook het vuil in de allerkleinste kanalen los. Ik heb er zelf heel goede ervaring mee. Verder kunnen rubbertjes van de CO aanslagschroeven, de stationaire loop ook aardig beïnvloeden. En niet te vergeten de membranen van de gasschuiven.
Reply
#5
Ultrasoon werd al door vorige eigenaar gedaan... de allerkleinste kanaaltjes heb ik met een fijne gitaarsnaar uitgepulkt, gecleaned en uitgeblazen.
De rubbertjes zien er allemaal nog nieuw uit, ook geen evidente lekken in de membranen.
Maar voor de goede vorm zou ik die idd. allemaal kunnen vervangen.
Toch maar eerst wachten op een set tweedehands BING's gekocht op eBay.de, ben benieuwd hoe het daar zit met de gaatjes.

Hier een interessante uitleg (1978!) over werking Bing CV. http://www.omnilex.com/public/bmw78/cvcarb.pdf
Hieruit blijkt m.i. ook dat de positie van de stationair uitlaatgaatjes cruciaal is om de juiste mix te bekomen bij lage toerentallen.
Reply
#6
Om te beginnen zijn dit qua typenummers een bij elkaar horend stel Bings (dus dat is goed). 

Je geeft in jouw verhaal niet aan wanneer en hoe de problemen zijn ontstaan (ik neem aan dat de motor eerst wel goed liep). 

Als ik de foto's bekijk dan lijkt het of iemand de gaskleppen heeft los geschroefd en weer opnieuw bevestigd heeft (iets wat m.i. normaal niet nodig is). Misschien zijn de kleppen onderling verwisseld of is een asje van een gasklep licht verbogen en veroorzaakt dat de gemeten verschillen.

Bij problemen bij de afstelling is het zaak om methodisch te werk te gaan. En eerst de simpele oorzaken uit te sluiten (voordat je complete carburateurs uit elkaar schroeft). Dus als eerste: is de kleur van beide bougies gelijk? (roestbruin is goed, lichtgrijs is te arm, zwart is te rijk).

De door jou beschreven problemen met de motorloop worden vaak toegeschreven aan de carburateurs, maar dat hoeft niet, want een slechte bougievonk kan dezelfde problemen veroorzaken. Check dus eerst de bougies en de bougiekabels (scheurtjes).  Even testen dus (bougies losdraaien en in de doppen op de cilinders leggen en de motor starten. Kijk of ze een even sterke vonk geven). Niet gelijk? Dan onderling uitwisselen (links/rechts).

Als dat in orde is dan zou ik de vacuüm membranen van de carburateurs controleren op scheurtjes. Als die ook goed zijn, zou ik de hoogte van de sproeiernaalden controleren; is de hoogte van beide gelijk, dan zou ik de naalden één positie hoger hangen om de motor minder arm te laten lopen.
Reply
#7
Dankje voor je info Omar8.
De motor liep al zo slecht in lage toeren toen ik hem van vorige eigenaar kreeg (blinde koop op afstand, en was verzwegen)
Daarna werden bij dealer o.m. bougiekabels en bougies vervangen, heel de ontsteking nagelopen, uitgemeten en goed bevonden.
Ook bij hoge toeren was er een vaag pendelen in het toerental.
Dit is verbeterd nadat ik de asjes van de gewichtjes in de vervroeger met een drupje Teflon olie heb gesmeerd (via het inspectieklepje).

De carbs zijn idd. op een paar weken al 3 maal gedemonteerd en gereinigd geweest, zowel door mij als door dealer.
De gaskleppen heb ik beide daarbij 1x verwijderd en weer geplaatst.
Ik heb ze zelfs even verwisseld ter controle, maar ze zijn exact even groot en zelfde vorm, passen identiek in elk huis, de kleppen sluiten identiek aan de binnenwand van beide carbs aan.
De doormeter van de venturi openingen is volgens mij bij beide carbs dus even groot.

Het gaat echt om de afstand van de 2 stationair gaatjes tot aan de voorrand van de venturi.
Bij de linker carb idd. ong. 1 mm dieper liggend (achter de klep, richting luchtfilter).
Ik heb dit niet enkel vastgesteld via de stand van de kleppen, maar ook nagemeten met een haaks ijzerdraadje tot aan de rand, markeren, en dan in de rechter carb gestoken : 1 à 1,5mm verschil.

De bougies zijn grijs tot koffiekleurig, links iets meer koffie dan rechts.

(momenteel is er helaas een andere complicatie : er is geen vonk meer.
Eergisteren na smeren van de vervroeger en een 50km ritje rijdend weggezet, 2 dagen later geen vonk meer.
Toeval of niet ?
Ik probeer nu met Clymer en diverse fora in de aanslag de nodige metingen te doen om te bepalen of het ICU, vervroeger of bobine is.
De bobine is alvast het grijze type en heeft een vrijwel horizontale haarscheur van voor tot achter aan de rechterzijde.
De ICU is de Telefunken met paarsblauwe opdruk.)
Reply
#8
De grijze bobines zijn berucht vanwege de scheuren en zouden wel eens onderdeel van het het probleem kunnen zijn. De latere oranje/zwarte bobines waren beter.
Reply
#9
Woon je in de buurt van Leiden? Dan heb ik nog wel 2 6volts bobines om te proberen.
Reply
#10
Als je in de omgeving van Utrecht woont kan ik je ook eventueel helpen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)