12-05-2021, 05:42 PM
(12-02-2021, 07:15 PM)Schuurvol Wrote:(12-02-2021, 06:47 PM)jaap43 Wrote: Als je iets minder origineel wil kan je ook eens bij automaterialen kijken. De maat van de BMW metertjes is 52 mm en dat is een standaardmaat. Mijn BMW voltmeter deed het niet meer en er zit nu een Equus voltmeter in, gekocht bij Conrad.
Leuk dat jullie meedenken! De klokjes van Equus ken ik, ik heb een stuk of 8 metertjes in een camper gehad (en moeten straks weer in een andere wagen). Het vervelende van dergelijke klokjes, ook van andere merken, is echter dat de verstel mogelijkheid aan de voorzijde zit, dat vraagt dus om problemen met inregenen en zo, de klok voor een motor heeft de instellingsknop aan de onder kant. Bovendien wil ik juist proberen het origineel te benaderen.
De Hobbyist kon inderdaad nog één klokje (gereviseerd) leveren, voor €250,- en dat zal het wel waard zijn ook. Maar ik heb iemand gevonden die een "groen" klokje om kan bouwen naar wit, hij heeft nog een "witte" donor liggen. Ik heb dan voor minder geld een beter klokje (want de oude zijn kwalitatief minder dan de nieuwe, naar verluidt) met het juiste uiterlijk. Het verschil tussen mét en zonder secondewijzer was me nog niet opgevallen (dank daarvoor!) en dus heb ik een klokje gepakt mét secondewijzer (ik heb er in totaal 3 op verschillende motoren). Tevens gaat de voltmeter ook naar hem, ik dacht dat die een witte wijzer had maar bij nadere inspectie is het gewoon een compleet vervaagde oranje wijzer. En de naald blijft regelmatig hangen, kan dus ook gelijk na gekeken worden. Straks dus 2 instrumenten nagekeken/aangepast voor minder dan een gereviseerde van de Hobbyist. En die is natuurlijk nog beschikbaar voor een andere liefhebber.
Wel kwam meteen de vraag op: wat doe ik met de naald van de snelheidsmeter. Die is nog wel oranje maar duidelijk fletser dan de naald van de toerenteller. Die doen we dan volgend jaar maar, gelijk met een onderhoudsbeurt. Daar is volgens mij sinds 08-1976 (toen de brommer van de band rolde) niets aan gedaan. En onderhoud is behoud immers!
Hier nog even een foto van de situatie vóór, foto's van ná volgen dan later nog.
Tegen mee-delen-in-kosten heb ik plakletters om de dashboard tekst op te knappen. zie https://www.marktplaats.nl/q/bmw+motor+r...kststrook/