Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Don', geïmporteerd van het oude forum:
Onlangs heb ik een K100RS gekocht met wat (ahum) achterstallig onderhoud. Ik wil beginnen met het onderhoud op peil te brengen, dus ook de koelvloeistof vervangen.
Volgens de manual dien ik eerst de gehele benzinetank te verwijderen, om bij de vulopening op de radiator te komen voor het vullen. Heeft iemand wellicht tips hoe ik het koelsysteem kan vullen, zonder de tank te verwijderen ?
Alavst bedankt.
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
de vuldop zit rechts voor onder de tank, je hoeft de tank niet helemaal te demonteren, loshalen en 'n stukje naar achter en naar boven trekken, blokje hout of zo eronder en je kunt redelijk goed bij de vuldop.
Jan
Reactie van bezoeker 'Don Verschuren', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi JAn bedankt voor de tip. Het kan dus een stuk eenvoudiger. Dit geeft vertrouwen om er aan te beginne.
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:
en gelukt? wat voor tuype is het? ben nl benieuwd naar de gebruikte lectuur. kan niets vinden voor de 16V
Reactie van bezoeker 'Don', geïmporteerd van het oude forum:
Het vervangen van de koelvloeistof is gelukt, enne...zonder de tank geheel te verwijderen. Zoals Jan al aangaf, je kunt de tank een stukje naar links manouvreren. Wel even uitkijken voor de bevestigingspunten van de kuip (kunnen lelijke krassen veroozaken). Een oude doek en een blokje hout doen wonderen.
De geraadpleegde lectuur was het motortechniekboek van Peters, de 16V (K1, K1100) staan hier ook in beschreven).
Inmiddels het onderhoud op peil gebracht. Loopt meteen een stuk lekkerder. Alleen nog de banden vervangen. Ik twijfel tussen Michelin (Macadam) en Bridgestone (BT45). De BT20 deden het enorm goed op mijn K1200RS. Wie heeft een goed advies