Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadstroom lampje
#1
Het laadstroomlampje van de 79er 100 RT gaat niet uit, motor laadt ook niet bij.
We hebben : de rotor en stator doormeten, deze lijken goed, in elk geval geen massa-contact of kabelbreuk in de spoelen. Spanningsregelaar gemonteerd die het in een andere BMW goed deed, voor de zekerheid diodenplaat vervangen, aansluitingen gecontroleerd, lampje blijft branden.
Nu ter controle de spanningsregelaar uit zijn stekker gehaald en de D+ en DF op de stekker met een draadje verbonden. Dit werd in een BMW werkplaatshandboek geadviseerd.
Resultaat: contact aan, lampje brandt. Starten: lampje gaat bij verhogen toerental vanaf zo,n 1000 toeren zwakker branden , maar niet uit.
Dan zou volgens het wph de dynamo defect zijn.
Wat nu? Dynamo vervangen of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

Met vriendelijke groet,
Het klusteam F&PH
Smile
Reply
#2
Hebben jullie dit allemaal gecontroleerd ( zie ihb vanaf blz 56) https://www.autoklusthuis.nl/images/tech...stemen.pdf
Overigens, blijf bij voorkeur in het zelfde draadje posten.
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
#3
Oeps, hadden alles als omschreven gecontroleerd, maar weerstand over de rotorspoel was ongeveer de helft van opgegeven. Dachten dat dat geen probleem was ( lage weerstand is OK) maar hebben dus blijkbaar kopercontact in de rotor. We gaan de rotor ter controle uitwisselen. ( Mijn arme ouwe RS weet nog niet wat hem /haar boven de kleppendeksels hangt, want die is de donor)
In elk geval begrijpen we dankzij alle bijdrages op het forum wel steeds beter hoe het laadsysteem werkt!
Met vriendelijke groet,
Het klusteam F&PH
Smile
Reply
#4
Ter info: ook in de stator spoel kan een kopersluiting zitten!
Beide kopersluitingen rotor/ stator zijn met normale meetapparatuur moeilijk te meten.
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
#5
Geen probleem, dan gaan we de complete generator in delen omwisselen om de oorzaak te vinden, dus eerst de stators en daarna de rotors.
Bedankt, gaat goed komen!
Met vriendelijke groet,
F&PH
Smile
Reply
#6
Opgelost! Het bleek dus inderdaad een defecte stator te zijn. Lampje ging met de leenstator keurig uit en voltmeter liep met toenemend toerental door naar ca 14 volt. Rotor hoefde niet eens uitgewisseld te worden. Stator naderhand nog eens doorgemeten, maar geen afwijking gevonden. Dus blijkbaar zo,n moeilijk aantoonbaar defect. Stator gaat dus vervangen worden.
Iedereen bedankt voor het meedenken, deze storing was geen makkelijke !

PS: de donor RS loopt ook weer als een zonnetje.

Met vriendelijke groet,
Het klusteam F&PH
Smile
Reply
#7
Prettig dat je het resultaat ook laat weten.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)