Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GEEN laadspanning
#11
De gemeten spanningen zijn in alle gevallen te laag. Waardoor dat komt kan ik vanaf hier niet verklaren.

Even een logische volgorde aanhouden bij het meten, uitgaande van het eerder door mij gegeven schema. Alle hierna genoemde waarden met contact aan en de motor niet gestart.
Op de + van de accu (= draad 30) met contact aan: ca. 12,8 - 13,2 V. Kan op accu of op contactslot gemeten worden.
Op de geschakelde + van het contactslot (= 15) dezelfde waarde.
op de linkerkant van het laadcontrolelampje ook dezelfde waarde.
op de rechterkant van het laadcontrolelampje een lagere waarde (zal tussen 8 en 5 V liggen schat ik).
op de D+ weer deze exact de lagere waarde.
op de Df ook weer deze lagere waarde, misschien een fractie minder.
Op de koolborstel van het anker ook weer deze lagere waarde.
Op de andere koolborstel 0 V = massa.

Op deze manier zijn ook de tussenliggende draden en contacten gecontroleerd.

Op wat voor manier heb je de diodeplaat gecontroleerd. Als het goed is heb je op de universeelmeter een diodestand zitten.
Hiermee kan je de diodes doormeten. plus (rood) --|>|-- min (zwart). Het tekeningetje moet een diode voorstellen. De diodeplaat moet spanningsloos gemeten worden, liefst door het lostrekken van de aansluitdraden.
In de diodestand zal in de getekende situatie een waarde van 0,6 tot 0,7 aangegeven worden. Dat is de spanningsval over de diode als deze in orde is. Bij 0 of oneindig (OL) is de diode kapot.
De twee meetdraden omdraaien over dezelfde diode moet nu een oneindig (OL) op het display staan. bij 0 is de diode kapot. Op deze manier kan je alle diodes apart doormeten.
Reply
#12
Bedankt Jaap voor je reactie. Ik rij graag even naar je toe als ik het haal hoor Wink Wij zitten in Utrecht.

Met deze methode diode plaat doorgemeten https://youtu.be/WJHcuuv-OtA
Kreeg bij alle punten die lage waarde a 0,7. Maar kan het nog 1 keer doen - double check

Ik ga de metingen doen. Alleen snap ik niet waar ik de linker en rechter kant van het laadcontrolelampje kan meten bijv. want die zit in de console.
Bedoel je in de koplamp?
En bedoel je met 'Op de geschakelde + van het contactslot' dus wel in de koplamp?

Eerste meting kon ik wel doen: Op de + van de accu--- Hij gaf 13,5 aan en zakte naar beneden op het tempo dat mijn klokje tikt. Toen ik hem bij 13.0 V uitdeed en later weer aan ging hij vanaf daar weer verder met zakken. Lekstroom?

Goed, ik sta in de startblokken!

Groet F
Reply
#13
Hier de resultaten van de diodeplaat meting.
Ik heb de meetpunten van het filmpje gebruikt https://youtu.be/WJHcuuv-OtA
Dus op die punten gemeten op diode stand.

Even visueel gemaakt dan kun je alles makkelijk aflezen.
https://www.dropbox.com/s/33tdy99wlnrpkp...1.jpg?dl=0
(rode lijnen= achterkant,de 6 grote diodes. Tekening eronder is de voorkant en dan elk punt gemeten zoals op filmpje.(5 metingen, elk met nummer in paars aangegeven)
waardes meet ik 'maar 1 kant op' bij alle diodes.

Aan de voorkant 1 punt (die twee punten rechts waarvan er 1 dwars geplaatst is) vergeten. Daar meet ik 13,3 V
Hier de video daarvan https://www.dropbox.com/s/wok78qngydqa1z...1.mp4?dl=0

Lijkt te functioneren naar behoren zo?

Groet F&PH
Reply
#14
Ik weet het even niet meer, ik heb nog nooit naar mijn diodeplaat gekeken dus ik weet ook de aansluitingen niet.
Reply
#15
haha geen probleem ik ben na de klus klaar of chef-diode te worden hoop ik.

Heb je nog antwoorden op mijn post daarboven?(ja ik deed er twee achter elkaar, ik was op dreef)
Reply
#16
Ik kan op internet jouw diodeplaat terugvinden en die zou gelijk moeten zijn aan die van mijn motor, maar nog nooit bekeken. Ik weet dus de aansluitingen niet en ook niet van welk punt naar welk punt je moet doormeten. Op internet zo snel ook geen plaatje gevonden met de aansluitingen, wel het normale schema maar dat had ik al gegeven. Vandaar mijn opmerking van ik weet het niet meer.
Reply
#17
Als je hier rustig voor gaat zitten gaat deze meneer 1 voor 1 alle punten langs Smile
https://youtu.be/WJHcuuv-OtA
Reply
#18
Als je op YouTube als zoekterm ingeeft "diodeplaat BMW" vind je nog meer filmpjes over het testen.
Reply
#19
Tja, Ik meet alle diodes stuk voor stuk door met de universeelmeter in laagste ohm stand of diode stand of doorpiepstand (wat beschikbaar is). Eerst de ene kant op en dan de andere kant op. Een diode mag maar een kant op geleiden. De diodeplaat is dan losgekoppeld van de motorfiets, maar de componenten zitten gewoon op de diodeplaat. Je hoeft ook geen lak weg te krabben. Met een beetje goed kijken kan je iedere diode bereiken/testen. En zo doe ik het al zeker 30 jaar.

Nog een uitleg van Motolab http://download.motolab.nl/documents/Dio...0meten.pdf
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)