Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GEEN laadspanning
#1
Exclamation 
Beste meedenkers,

Zoals misschien bekend, net voor 50 jaar problemen opgelost aan de R100RT uit 1979 met de enige echte PeterH.

HIJ WIL NOG MEER AANDACHT. jawel Big Grin

Case:

Na vervangen achterste krukaskeering----> geen laadspanning.
(Dynamo kan wat in beweging gekomen zijn door de werkzaamheden?)

Boeltje los: Voor op de dynamo van die drie bevestigingspunten waar de uiteinde van de wikkels op de voorkant gemonteerd zijn zaten er twee wat los.
1 was gesoldeerd omdat de schroefdraad op de koolborstelhouder kaduuk is. Opnieuw gesoldeerd en andere punt vastgemaakt. Ook even schoongemaakt.

Geen resultaat. Spanning tussen de 12/12,5 volt

Zie geen breuken. Tis wel was oud uiteraard. Koolborstels lijken goed(heb ik ooit vervangen)
Op de 'sleepringen' gemeten en de spoel erachter lijkt niet gebroken.

Wat vinden jullie van de foto's?
Wat kan ik het beste doen? Nieuwe koolborstelhouder? Alles opnieuw solderen? Andere tips?
Nieuwe dynamo?

Dank bij voorbaat groot.

Groet Klusteam F&PH


Attached Files Thumbnail(s)
                   
Reply
#2
Heel kort even 12V op DF+ van de borstel houder zetten en alles werkt weer. De rotor is zijn remanent magnetisme verloren.
Reply
#3
(09-13-2021, 10:34 AM)BMWconversion Wrote: Heel kort even 12V op DF+ van de borstel houder zetten en alles werkt weer. De rotor is zijn remanent magnetisme verloren.

Bedankt voor dit verrassende antwoord.
Dus je bedoeld na montage neem ik aan?
En zet ik dan de plus en de min van mijn druppellader tegelijk op het DF+ punt?
Een aantal seconden?

En het ene punt solderen is geen punt?

Dank, groet
Reply
#4
(09-13-2021, 01:11 PM)BMWconversion Wrote: Dus je bedoeld na montage neem ik aan? JA
En zet ik dan de plus en de min van mijn druppellader tegelijk op het DF+ punt? ACCU GEWOON AANGESLOTEN LATEN EN EVEN MET EEN DRAADJE VAN DE PLUS VAN DE ACCU HET DF+ CONTACT VAN DE BORSTEL AANRAKEN.
Een aantal seconden? HEEL KORT
LADER HEB JE NIET NODIG

Ik heb eerst de motor gestart. Rode laad lampje ging niet uit.

Toen de actie met het draadje op het DF punt (er staat bij DF- wel een min teken maar bij de andere zijde geen + teken)

Weer gestart, laad lampje ging niet uit.

Opnieuw de actie gedaan nu iets langer vast gehouden, wel spetterende actie maar geen resultaat.

Doe ik iets niet goed of is mijn borstelhouder het probleem?
Plaatje hier:
https://www.dropbox.com/s/fmnbo88qhvxdap...6.jpg?dl=0

Benieuwd naar de oplossing hier

Groet F&PH
Reply
#5
Remanent magnetisme is hier niet van toepassing. Bij het aanzetten van het contact gaat er vanuit de accu via het laadstroomlampje spanning gezet worden op een koolborstel van het anker/rotor. Daar wordt nu een magnetisch veld opgewekt en door de stroom gaat het laadstroomlampje branden.
Als de motor gestart wordt wordt er nu in de stator spanning opgewekt. De 6 grote diodes voeden de accu, de 3 kleine diodes voorzien het anker van spanning. Voor en achter het laadstroomlampje is de spanning nu ongeveer even hoog waardoor dat dooft.

De fout zal waarschijnlijk op de diodeplaat gezocht moeten worden. Op internet zwerven genoeg tekeningen van het laadschema van de Bosch generator. Ook auto's wekken op dezelfde manier spanning op.

30 = + accu
31 = - accu/massa
15 = geschakelde + accu
de regelaar heeft ook nog een verbinding met massa


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#6
(09-17-2021, 10:51 AM)jaap43 Wrote: Remanent magnetisme is hier niet van toepassing. Bij het aanzetten van het contact gaat er vanuit de accu via het laadstroomlampje spanning gezet worden op een koolborstel van het anker/rotor. Daar wordt nu een magnetisch veld opgewekt en door de stroom gaat het laadstroomlampje branden.
Als de motor gestart wordt wordt er nu in de stator spanning opgewekt. De 6 grote diodes voeden de accu, de 3 kleine diodes voorzien het anker van spanning. Voor en achter het laadstroomlampje is de spanning nu ongeveer even hoog waardoor dat dooft.

De fout zal waarschijnlijk op de diodeplaat gezocht moeten worden. Op internet zwerven genoeg tekeningen van het laadschema van de Bosch generator. Ook auto's wekken op dezelfde manier spanning op.

30 = + accu
31 = - accu/massa
15 = geschakelde + accu
de regelaar heeft ook nog een verbinding met massa

Dank Jaap voor je tips.

Inmiddels is de rotor helemaal goed: nieuwe koolborstelhouder, alle punten schoon en goed aangesloten.
Ook nog de '3 fase draad' die naar diode plaat gaat, op de rotor doorgemoeten, was goed.
Toen diode plaat doorgemeten a.d.h.v een filmpje. Alle diode deden hun werk goed. En er zat niks los ofzo.

Nu de Wehrle spanningmeter onder de loep.
Probeer hem door te meten. Net gebeld met hobbyist.

Nu heb ik de multimeter op Ohm 20K - Als ik het draadje uit de COM ingang op de multimeter( is dit -?)
op DF zet van de Wehrle, dan meet ik op de DF- en DF+ pool geen spanning.
Meten tussen D- en D+ levert alle beide de kanten op 4.18 op op de multimeter (Ohm's?)

Meet ik hem zo goed door? De man van Hobbyist vertelde volgens mij dat hij vanaf DF de DF- en DF+ pool meette en kreeg op elke meting rond de 6.8.
Bij mij gebeurt duidelijk iets anders.

Iemand tips?
Waar in het systeem kan ik anders nog kijken? Kabels doormeten? 

Groet F
Reply
#7
Wat versta jij onder de Wehrle spanningsmeter. Is dat de spanningsregelaar (SR)?

Verder moet je de universeelmeter (UM) voor het meten van spanningen op het het 20 V DC (=) bereik zetten.
De zwarte draad die in de COM-bus van de UM zit op een metalen deel van het frame of het motorblok vast maken en daar laten zitten.
De rode draad kan je nu overal gebruiken om spanningen te meten. Begin met het contact aan en de motor nog niet gestart.
Het laadstroomlampje (rood) moet branden. Op de D+ aansluiting van de SR moet je nu spanning meten en wel minder dan 12 V, waarschijnlijk de 4.18 V die jij meet. ook op de DF (bij jou waarschijnlijk de D-) moet je dezelfde spanning meten. Dat is de de spanning die je ook op één van de twee koolborstels moet meten. De andere ligt aan massa en moet 0 V aangeven.

Als je motor start en voldoende gas geeft (> 2000 t/min) moet het rode lampje uitgaan en zal je op D+ ca. 13.5 V meten. Deze spanning komt van de kleine diodes.
Reply
#8
We hebben de weerstand over de sleepringen gemeten met de koolborstelhouder er af. Gemeten weerstand 0. Ik ga er van uit dat de spoel in de rotor dan intact is - is dat een correcte aanname?

Met vriendelijke groet,
het klusteam F&PH
Smile
Reply
#9
Op welk bereik had je de universeelmeter staan. Die moet op het laagste bereik staan, meestal 200 ohm. Je zal dan met kortgesloten meetsnoeren een kleine waarde, tussen 0,3 en 0,7 Ohm aflezen. Dat is de inwendige weerstand + de weerstand van de meetsnoeren. Die mag je van de afgelezen waarde aftrekken bij weerstandsmeting. De ankerweerstand zal in de buurt of lager dan 1 Ohm zijn.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)