Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie bij tuimelaars
#1
Shocked 
Hallo allemaal, ik was klaar!! Motor liep/loopt als ‘n speer, echter bij klepcontrole na eerste 5000km  ontdekte ik dat de inlaatkleptuimelaar rechts minder olie krijgt dan de rest van de vrienden….Ik heb de tuimelaars eraf gehad en laten slijpen (hadden pitting) en vervolgens het tapeind eruit gehad en proberen door te blazen. Nadat alles weer in elkaar zat: zelfde verhaal. Zie filmpje.
Kan ik hiermee met een gerust hart verder rijden? Bedankt alvast voor jullie hulp!!!

Nieuwe poging!
https://youtu.be/Uehd6uAH-dQ
BMW R60/6 ‘75
Reply
#2
Ik zou hier niet mee verder rijden, da's toch wel een erg groot verschil! Heb je ook het achterste tapeind meegenomen in de schoonmaakactie? Ik ga ervan uit dat je nergens vloeibare pakking hebt gebruikt, da's namelijk uit den boze. Ik vond een informatief plaatje over de routing van de olie door het blok:    
Reply
#3
Lijkt op een verstopt oliekanaal door de cilinder. Bij het monteren van de cilinders moet de cilindervoet dun (!) worden ingesmeerd met vloeibare pakking, Hierbij moet je goed opletten dat de oliekanalen vrij blijven. 
Ik adviseer om de cilinder te verwijderen en oliekanalen in de cilinder schoon te maken.
Reply
#4
[attachment=253 Wrote:Hugo_Kramer pid='64756' dateline='1630727213']Ik zou hier niet mee verder rijden, da's toch wel een erg groot verschil! Heb je ook het achterste tapeind meegenomen in de schoonmaakactie? Ik ga ervan uit dat je nergens vloeibare pakking hebt gebruikt, da's namelijk uit den boze. Ik vond een informatief plaatje over de routing van de olie door het blok:

Inderdaad geen vloeibare pakking gebruikt. Sinds montage ook geen lekkage gehad. Het achterste tapeind is eruit geweest waarna er geprobeerd is om met perslucht het kanaal door te blazen. De cilinderdoorgang is iig schoon, dus dan blijft alleen nog het oliekanaal vanuit het blok over. Toch maar uit elkaar dan. Hoe kan ik het oliekanaal in het blok het beste schoonmaken? Is natuurlijk super klein?


Attached Files Thumbnail(s)
   
BMW R60/6 ‘75
Reply
#5
Je zult echt de de cilinderkop en de cilinder moeten demonteren om het kanaal goed schoon te blazen.
Reply
#6
(09-04-2021, 11:38 AM)OmarB Wrote: Je zult echt de de cilinderkop en de cilinder moeten demonteren om het kanaal goed schoon te blazen.

Lijkt inderdaad de enige oplossing! Ik ga ermee aan de slag en post de voortgang!
Bedankt voor de reacties!!!
BMW R60/6 ‘75
Reply
#7
Je kunt ook proberen om eerst eens beide tapeinden rechts te demonteren en dan met perslucht op de voorste de doorgang in het blok naar de achterste door te blazen. Altijd kans dat het lukt. Doe dat wel in die richting, als er in dat stukje een verstopping zit dan blaas je het niet tegen de olie stroom terug het blok in (en verstopping in dat kanaal is het meest logische omdat de voorste tuimelaar wel ruim voldoende olie krijgt) Nee heb je, ja kun je krijgen
Nu is het al enige tijd geleden dat ik een cilinderkop van een boxer eraf heb gehad, maar ik vroeg mij af: zit er een boring voor de olie door de tuimelaar-as? Asje per abuis op z'n kop gemonteerd? Boring-gaatjes in de juiste richting gezet? Zit hier misschien de verstopping?
Eerst deze dingen even checken voordat je aan een mega klus begint (blok open doe je niet even op zaterdagmiddag) ?
Reply
#8
Thx! Dat kan ik eerst nog proberen!! De assen hebben een boring. Deze zit aan de bovenkant bij alle tuimelaars, dus dat is het helaas niet.
BMW R60/6 ‘75
Reply
#9
Maar hoe weet je nu of de een niet teveel of de ander te weinig krijgt?
Reply
#10
Even vergelijken met de andere kant?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)