Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling K75
#1
Ha allen,

Er is best het één en ander te vinden over de koppeling van een K75. Toch mis ik wat info. Vandaar dit draadje...

Mijn K75 is van '85 en heeft er nu volgens de teller 223.000km op zitten. Het euvel is dat de koppeling niet meer goed vrij komt. Als ik deze afstel volgens het boekje met 4mm vrije slag op de handel dan is schakelen niet echt fijn. Ik zet hem dus bij warm blok op ongeveer 1mm en dan gaat het net maar is terug van 4 naar 3 een uitdaging. Ik wil dus de koppeling aan gaan pakken.

Ik heb een uitdaging wat betreft een sleutel plek. Ik wil dus proberen alles op voorraad te hebben voor ik begin aan de klus omdat ik maar beperkte tijd ruimte heb om binnen te sleutelen.

De twijfels die ik heb zijn de volgende:
  • Koppelingsplaat, origineel of imitatie?
  • Is het verstandig meteen de diafragma veer, drukplaat en drukring te vervangen? De huidige koppeling voelt prima aan maar zal te dun zijn geworden. Verder zal dit de de 2e set zijn die er in gaat vermoed gezien de kilometer stand. Wat is wijsheid?
  • Ik lees in geen van de verhalen iets over het druklager. Bij een auto zou ik deze altijd vervangen, is dat bij mijn K niet ook nodig?
  • Ik heb geen gereedschap om het vliegwiel te blokkeren voor verwijderen, toch is het vervangen van de krukas-kering wellicht een slimme keus? Dan ook de O-ring van die as vervangen neem ik aan? Nodig of niet nodig als deze niet lekt?
  • Is het verstandig de stift voor bediening van de koppeling te vervangen en is dan de versie van de hobbyist beter dan origineel? Bij de originele staat in het Haynes boek een lagerbus genoemd. Moet die vervangen en zo ja dan kan ik deze niet vinden nog??
  • De bedienings-arm van de koppeling loopt soepel toch vraag ik me af of het naaldlager niet toch beter te vervangen?
  • Zijn er nog meer keringen (versnellingsbak) die beter ook gedaan kunnen worden?

Gezien al het werk en de beperkte tijd zoek ik naar het meest voor de hand liggende compromis. Ik wil niet te veel geld uitgeven maar ook niet twee keer alles open maken. Ik vermoed dat een aantal zaken retour kunnen mits ongeopend. Verder zie ik misschien nog dingen over het hoofd die handig zijn meteen ook aan te pakken, nu we er toch zijn zeg maar.

Wie heeft hier nog tips en truuks voor, ook qua gereedschap?

Vast bedankt!
Ernst-Jan die best wel een beetje op ziet tegen deze klus... Huh
Reply
#2
Ik zou de diafragma veer zeker vervangen. Dat is de reden dat oude koppelingen zo zwaar gaan en bijna niet vrij komen. Als je weinig tijd hebt is en ook zeker gezien het aantal kilometers, zou ik ook de drukplaat vervangen. Deze is bijna altijd aan de buitenkant dunner dan aan de binnenkant t.g.v. het verschil aan snelheid bij de kleine en grote diameter.
Reply
#3
Dank,

Wat ik ook wel had verwacht eigenlijk...

De stift die door de as heen de diafragma veer bedient. Heb je daar ervaring mee? De eigenaar van dit forum heeft een eigen variant van RVS. Is dat een verstaqndige keus? En indien wel origineel dan zit ik nog met de lagerbus die over het dunne deel zit volgen Haynes. Hoe zit dat dan?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)