Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Doorslaan aandrijving in eerste versnelling
Dag liefhebbers/kenners,

ik heb een R80rt gekocht van het bouwjaar 1990 met een raar probleem.
in de eerste versnelling lijkt de aandrijving door te slaan. Het is als het ware dat de aandrijfas continu aangedreven en losgelaten wordt tijdens het snel optrekken.
hoe harder er aan de gaskraan gedraaid wordt hoe heviger, als er voorzichtig opgetrokken wordt gebeurt dit niet.
nu het rare aan de situatie is dat dit enkel het verhaal is in de eerste versnelling. in de andere versnelling komt dit fenomeen niet voor (kan te maken hebben met overbrenging/koppel).
het maakt totaal geen lawaai zoals tandwielen die doordraaien, het gebeurd eigenlijk zo goed als geluidsloos.
de motor is perfect bruikbaar als de eerste versnelling niet/zacht gebruikt wordt.

De vorige eigenaar vertelde mij dat het probleem waarschijnlijk te vinden is op een aangedreven as die voorzien is van spiebanen waar spieën in de spiegleuf wordt geduwd met drukveren.
deze opstelling zou mogelijk versleten kunnen zijn.
is dit realistisch en waar is dit terug te vinden in de motor?
kunnen jullie mij raad of uitleg geven waar in dien te gaan zoeken?

alvast bedankt voor de moeite!
Reply
Het kan zijn dat de torsiedemper op de cardanas doorslaat. Die krijgt het in de eerste versnelling het zwaarst.
Het is niet waarschijnlijk dat er in de versnellingsbak iets defect is. Maar je zou de versnellingsbakolie kunnen checken op de aanwezigheid van metaalsplinters.
Koop een handboek, dan kun je precies zien wat en waar.
Ik zou in ieder geval uitzoeken wat er precies aan de hand is en niet meer rijden. Dit defect gaat niet vanzelf weg. Je wilt niet dat er iets vastloopt in de aandrijving. Een geblokkeerd achterwiel is beslist geen grapje.

succes,
Theo
Reply
Hoi ,
Kan ook een probleem met de koppeling zijn !
De belasting hierop is ook het grootst bij accelereren in 1e versnelling.
Als je niet al te technisch bent is het wel iets voor de werkplaats.
Reply
Michiel,
In deze lijkt mij ook verdacht de conus-verbinding op de uitgaande-as van de versnellingsbak.
Juist in de eerste versnelling krijgt deze het hoogste koppel te verwerken.
Kan slippen als ie niet goed vast zit.
Groet Jan
Reply
Beste Michiel,

Kan het dat de veer van de cardanas stuk is, zie hier in het Duits een film, zie link, succes

https://youtu.be/9sjCzUNdsC8

Groet Jos.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc Siebenrock Smile
Reply
(05-08-2021, 02:52 PM)JOS Wrote: Beste Michiel,

Kan het dat de veer van de cardanas stuk is, zie hier in het Duits een film, zie link, succes

https://youtu.be/9sjCzUNdsC8

Groet Jos.

Dank je wel voor de info Jos!

Dank u wel voor de info heren!
Ik ga de versnellingsbak/koppeling eens onder handen nemen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)