Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R 51/3 koppeling
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de koppeling van de R 51/3.
Moet bij de montage van deze koppeling de tandkransen nog ingevet worden of worden deze "droog" gemonteerd?
Ik vermoed het laatste, maar weet dit dus niet zeker. 
Zo ja, welk vet moet er toegepast worden?

Frits

Attached Files Thumbnail(s)

Reply
Ik kan in een werkplaatshandboek en in "technik für schnelle BMW's" niets over vet vinden, de enige aanwijzing was dat "een nieuwe plaat soepel gangbaar moest zijn op de ingaande as", en zoniet " pas gemaakt moest worden". Bij de /2 die ik ooit uit elkaar had waren de spiebanen kurkdroog. Ik denk dus ook droog monteren.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
Ik denk dat vraag en antwoord niet over hetzelfde gaan. Wat ik uit de vraag opmaak is of er vet op de tandkrans waar de startmotor op ingrijpt moet worden ingevet en het antwoord over de splines op de as. Zeker is dat op de splines dat harde STABURAG vet moet. Door speling en temperatuur zullen as en de huls iets kunnen bewegen en dat moet gesmeerd worden. Voor de tandkrans is volgens mij niets gegeven maar ik zou dat ook licht invetten met hetzelfde vet. Bij een ideale tandvorm van beide tandwielen vindt er alleen afwikkeling over de tandvorm plaats en geen verschuiven maar er is hier een zo groot verschil in grootte dat dat afwikkelen alleen maar theoretisch is.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)