Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
conventionele accu vervangen door ander type
(02-14-2021, 07:28 PM)janreb Wrote: Mij accu is stuk en moet worden vervangen. Nu een conventionele Yuasa 5215 maar wat zijn de opties?
onderhoudsvrij of agm of gel? Wie hebben ervaring? Ik verneem het graag.

Voor mijn R90s had ik een andere accu nodig. Ik heb een AGM accu gekocht en dat was een goede keuze. Hij heeft meer ampères, is kleiner van afmetingen en nu hoef ik het frame niet meer te laten scharnieren om de accu eruit te halen. Blij mee.
Reply
Bedankt voor de tips, ik heb er zo 1 gemonteerd en het werkt prima. Ook het kleine "kerncentrale" (lithium accu) is erg krachtig met het starten. Echt een aanrader (JMT- hjtx20ch-fp)
Reply
waarom zou je lithium willen? Vanwege de afmeting?
Als deze onder 8V duiken én je gaat ze willen opladen kunnen ze in brand vliegen. Tenzij een goede beveiliging zit ingebouwd bovenop én je gebruikt de juiste type lader. Ze zijn daarnaast erg prijzig.
Reply
(02-28-2021, 11:20 AM)jaap43 Wrote: LIthium-accu's voor motor- en autogebruik zouden moeten voldoen aan de normale spanningen bij die voertuigen, dus tot minstens 14,8 V. Daar moet de interne hardware in de accu voor zorgen. Waar ze van kunnen sneuvelen is de herstel/desulfatie pogingen van sommige (druppel)laders dia vaak ver boven de 15 V kunnen komen.

Vergeet niet dat als lithium onder de pakweg 8V komen en ze worden plots geladen of te sterk,  intern ïn brand kunnen vliegen met ernstige gevolgen. Thermal runaway noemen ze dat, zoek maar op
Blussen helpt niet, alleen afkoelen totdat de chemische reactie is gestopt. Denk maar aan elektrische auto's of scooters die door de brandweer bij ontbranding in een met water gevulde container worden gedropt.
Tenzij de producent van de accu een extra beveiliging intern heeft ingebouwd, let daarop. Dan lukt het laden domweg niet als beveiliging.
Overladen kan hetzelfde probleem oproepen.
De meerwaarde van lithium in een klassiek voertuig lijkt mij over de top. Wel goede opmerking trouwens Jaap.
Reply
Voor dat lager dan 8 V worden bij motor/auto gebruik ben ik niet bang. Die waarde zal in de praktijk nooit bereikt worden door de zeer geringe zelfontlading. Bij stationair gebruik waar het laden apart moet gebeuren zal die waarschuwing op zijn plaats zijn. Maar ook hier moet de interne hardware de belasting afschakelen als de spanning onder een bepaalde waarde (ik dacht iets van 10 V) komt.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)