Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
conventionele accu vervangen door ander type
#1
Mij accu is stuk en moet worden vervangen. Nu een conventionele Yuasa 5215 maar wat zijn de opties?
onderhoudsvrij of agm of gel? Wie hebben ervaring? Ik verneem het graag.
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#2
Doe gewoon lekker goedkoop weer een conventionele. De spanningsregelaar is ook niet van het meest verfijnde soort.
Reply
#3
agm=gel. Een gewone accu voldoet jaaaren goed mits je hem gewoon op spanning houd met een druppellader. Zelfs met handvatverwarming.

(02-15-2021, 01:32 AM)marcel5858 Wrote: agm=gel. Een gewone accu voldoet jaaaren goed mits je hem gewoon op spanning houd met een druppellader. Zelfs met handvatverwarming. Dan zijn ze tevens onderhoudsvrij
Reply
#4
(02-14-2021, 07:28 PM)janreb Wrote: Mij accu is stuk en moet worden vervangen. Nu een conventionele Yuasa 5215 maar wat zijn de opties?
onderhoudsvrij of agm of gel? Wie hebben ervaring? Ik verneem het graag.
Beste Janreb
De accu (Yuasa) heeft nummer 52515, en is een zeer goede conventionele accu, let wel op dat door de aangescherpte Europese Wetgeving "Precursoren voor Explosieven" mogen er per 1 februari 2021 geen losse flessen accuzuur meer aan consumenten worden geleverd.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc Siebenrock Smile
Reply
#5
Inderdaad, er ontbreekt een 5 in mijn nummer. Een "zuur" verhaal dat zuur niet meer geleverd kan worden aan consumenten.
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#6
Ik neem aan als je bij een accu leverancier langs gaat voor een accu, dat ze hem wel vullen voor ze hem mee geven.
Reply
#7
Dank voor de reacties. Het is geworden een VARTA Y60-N24L-A Freshpack 30 Ah tegen de zeer schappelijk prijs van €77,50. Was inclusief tankje accuzuur om zelf te vullen, alles compleet in een keurige verpakking. Was goed te doen.
Vullen, monteren en starten..........morgen even touren............
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#8
Goedemiddag Beste BMW-ers,

Het lukt mij niet om een nieuw onderwerp te starten. Ze hebben het over ¨new thread¨ maar dat zie ik nergens. 

Ik wilde een Lithium accu gaan toepassen op mijn BMW R60/6 (1975). Alleen mag de laadspanning bij zulke accu´s niet boven de 14 volt komen. In Haynes staat dat het kan oplopen tot 14,8 volt dus teveel. 

Ik heb al gekeken op de site van de hobbyist maar ik kan niet goed ontdekken welke spanningsregelaar geschikt is hiervoor. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast enorm bedankt. 

Groeten Thijs
Reply
#9
Deze is regelbaar. Ik gebruik hem zelf ook, maar ik weet niet wat de laagst instelbare regelspanning is. https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...1244409_I/

Bij Motolab zeggen ze instelbaar van 13,4 tot 15.2V https://www.motolab.nl/a-45083001/regela...escription
Reply
#10
LIthium-accu's voor motor- en autogebruik zouden moeten voldoen aan de normale spanningen bij die voertuigen, dus tot minstens 14,8 V. Daar moet de interne hardware in de accu voor zorgen. Waar ze van kunnen sneuvelen is de herstel/desulfatie pogingen van sommige (druppel)laders dia vaak ver boven de 15 V kunnen komen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)