01-30-2021, 04:00 PM
Ha forumleden,
in een ander draadje (hier klikken) gaf ik al aan met een R50/2 van een kameraad bezig te zijn. Daarbij viel me ook op dat op de ontstekingsvervroeger een bladveertje op de voorkant van de vervroeger-plaat zit. Dat leek loos want er was niets dat daar tegenaan kon komen.
Totdat ik beter keek en mij opviel dat het pennetje waaraan één van de twee centrifugaalveertjes vast zit, afgevijld leek te zijn. Zou dat eerder zodanig lang zijn geweest dat dit bij maximaal toegelaten vervroeging tegen het eerder beschreven bladveertje aan zou lopen waardoor verdere vervroeging niet meer mogelijk is.
Zoeken op internet leverde mij plaatjes op waar dit pennetje idd langer uitsteekt en tegen het bewuste bladveertje aan kan lopen.
I.v.m. het schoonmaken ging de vervroeger toch uit elkaar en daar kwam het pennetje in het volle daglicht. Het blijkt niet alleen afgevijld maar ook een compleet ander pennetje te zijn. Zie onderstaande foto.
Mijn vragen zijn nu de volgende:
in een ander draadje (hier klikken) gaf ik al aan met een R50/2 van een kameraad bezig te zijn. Daarbij viel me ook op dat op de ontstekingsvervroeger een bladveertje op de voorkant van de vervroeger-plaat zit. Dat leek loos want er was niets dat daar tegenaan kon komen.
Totdat ik beter keek en mij opviel dat het pennetje waaraan één van de twee centrifugaalveertjes vast zit, afgevijld leek te zijn. Zou dat eerder zodanig lang zijn geweest dat dit bij maximaal toegelaten vervroeging tegen het eerder beschreven bladveertje aan zou lopen waardoor verdere vervroeging niet meer mogelijk is.
Zoeken op internet leverde mij plaatjes op waar dit pennetje idd langer uitsteekt en tegen het bewuste bladveertje aan kan lopen.
I.v.m. het schoonmaken ging de vervroeger toch uit elkaar en daar kwam het pennetje in het volle daglicht. Het blijkt niet alleen afgevijld maar ook een compleet ander pennetje te zijn. Zie onderstaande foto.
Mijn vragen zijn nu de volgende:
- Was het bij zijspanrijden gebruikelijk/gewenst om hogere toerentallen te kunnen rijden waardoor je in een gunstiger deel van de koppelkromme (?) kunt blijven. Werd de praktijk van het afvijlen/aanpassen van dit pennetje vaker toegepast?
- Kan het kwaad dit zo te laten (vermits je enige mate van beheersing van je rechterhand hebt)? Naar mijn mening is het vooral een kwestie van te hoge toerentallen vermijden.