Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsvervroeger R50/2
#1
Photo 
Ha forumleden,

in een ander draadje (hier klikken) gaf ik al aan met een R50/2 van een kameraad bezig te zijn. Daarbij viel me ook op dat op de ontstekingsvervroeger een bladveertje op de voorkant van de vervroeger-plaat zit. Dat leek loos want er was niets dat daar tegenaan kon komen.
Totdat ik beter keek en mij opviel dat het pennetje waaraan één van de twee centrifugaalveertjes vast zit, afgevijld leek te zijn. Zou dat eerder zodanig lang zijn geweest dat dit bij maximaal toegelaten vervroeging tegen het eerder beschreven bladveertje aan zou lopen waardoor verdere vervroeging niet meer mogelijk is.
Zoeken op internet leverde mij plaatjes op waar dit pennetje idd langer uitsteekt en tegen het bewuste bladveertje aan kan lopen.

I.v.m. het schoonmaken ging de vervroeger toch uit elkaar en daar kwam het pennetje in het volle daglicht. Het blijkt niet alleen afgevijld maar ook een compleet ander pennetje te zijn. Zie onderstaande foto.

Mijn vragen zijn nu de volgende:
  • Was het bij zijspanrijden gebruikelijk/gewenst om hogere toerentallen te kunnen rijden waardoor je in een gunstiger deel van de koppelkromme (?) kunt blijven. Werd de praktijk van het afvijlen/aanpassen van dit pennetje vaker toegepast?
  • Kan het kwaad dit zo te laten (vermits je enige mate van beheersing van je rechterhand hebt)? Naar mijn mening is het vooral een kwestie van te hoge toerentallen vermijden.
[Image: R50_2%20advance.jpg?dl=0]
Reply
#2
Goede vragen!! Vaak (lees: altijd) is die veer afgebroken, tenzij het latere type is gemonteerd zoals bij jou met een dwarsliggende veer. Je kunt jaren ermee rijden maar of dat goed is? 
Ik had eerder in plaats van een veer een stripje gemonteerd om te zorgen dat er niet verder vervroegd kon worden. Je zou dan een pingelende motor kunnen krijgen (was mijn hypothese).
Of er standaard gevijld werd is mij onbekend. Het veertje lijkt mij een soort veiligheid voor het geval de andere veertjes lam zijn geworden in het gebruik. Je zou eens op w6rec.com kunnen kijken. Dat is de site van Duane Aushermann, een legendarische motordealer uit de jaren 60. Daar staan talloze weetjes over de /2 motoren.
De zoekterm ‘advance unit R50’ in Google levert een artikel van genoemde site op.


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#3
(01-30-2021, 09:09 PM)Coen Wrote: ........
Je zou eens op w6rec.com kunnen kijken. Dat is de site van Duane Aushermann, een legendarische motordealer uit de jaren 60. Daar staan talloze weetjes over de /2 motoren.
De zoekterm ‘advance unit R50’ in Google levert een artikel van genoemde site op.
Goede verwijzing Coen.
Duane rept niet over aanpassen van het begrenzerveertje/mechanisme van de vervroeger; wel over het lichter of zwaarder maken van de gewichtjes. Daarnaast beschrijft Duane het effect van het gebroken begrenzingsveertje: oververhitte en gesmolten zuigers door te hoge toerentallen.

Indirect is zijn advies dus: zorg voor een goed functionerend begrenzingsmechanisme op je ontstekingsvervroeger. Ik zal mijn draaibankje maar weer eens aanzwengelen en een nieuw pennetje voor het vervroegingsveertje maken dat wel tegen de begrenzingsveer aanloopt.

Dank voor het meedenken!!

Groet,

Bob
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)