01-25-2021, 12:00 AM
Beste forummers,
ik ben momenteel bezig voor een kameraad zijn BMW R50/2 (1964) met Steib S350 (1951) zijspan rijklaar te maken. Hij heeft dit span een klein decennium geleden bij toeval verworven (maar rijdt zelf geen motor) en hem toen gestald. Doodzonde natuurlijk dus ik maak hem weer rijklaar en mag er zelf in eerste instantie op rijden (voor wat hoort wat, toch? ).
Tot nu toe geen onoverkomelijke zaken. Blok is mooi los, banden zijn nog rond. Nieuwe accu, klepjes gesteld, brandstoftank schoongemaakt (benzinekraan en filter ook), carburateurs gereinigd, bowdenkabels gesmeerd, fris luchtfiltertje.
Ben nu met de ontsteking bezig, vervroeger zat vast met vuil en oxide, puntjes, viltje (met klinknageltjes) en condensator worden vervangen (viltje was weggesleten, nokje dus iets versleten). Veel beschadigde schroeven die nu weer netjes zijn (leve een draaibankje!). Een draadje vanaf de spoel had een versleten ommanteling en kon heerlijk tegen de grondplaat vonken. Wordt dus ook opgelost.
De achterste diagonale schoor naar het span zat fout. Onderaan deze schoer moet een oog in rubbers gemonteerd worden. Dit was vervangen door een rammelende stalen bus. Gelukkig was de schoor en de klem niet beschadigd, alleen de bus en de bout zijn versleten. Het onderste schroefeind van de voorste schoor was gewoon verbogen (M18!!!) en stond een kleine cm uit het lood. Wss. een keer een paaltje tussen motor en span gepakt. Rubbers, bouten en schroefeind worden vervangen, waarna het span opnieuw kan worden afgesteld.
Fijn gevoel om dit allemaal in orde en veilig te maken.
Komende week nog even de remmen checken (op gevoel al goed gelukkig, maar toch even de hoeveelheid remvoering checken) en als de motor weer loopt de carburateurs synchroniseren en afstellen. Zo ook de ontsteking met de stroboscoop.
En dan kan er weer gereden worden.
Maar mijn gewetensvraag zit bij de motorolie. Origineel ging er SAE40 in (en SAE30 in de winter) en dan iedere 2 maanden verversen. Maar wat zouden jullie adviseren i.c.m. zijspangebruik? Een kwalitatief goede minerale 15W40? Of toch een 15W50?
Benieuwd naar jullie reacties!
Groet,
Bob
ik ben momenteel bezig voor een kameraad zijn BMW R50/2 (1964) met Steib S350 (1951) zijspan rijklaar te maken. Hij heeft dit span een klein decennium geleden bij toeval verworven (maar rijdt zelf geen motor) en hem toen gestald. Doodzonde natuurlijk dus ik maak hem weer rijklaar en mag er zelf in eerste instantie op rijden (voor wat hoort wat, toch? ).
Tot nu toe geen onoverkomelijke zaken. Blok is mooi los, banden zijn nog rond. Nieuwe accu, klepjes gesteld, brandstoftank schoongemaakt (benzinekraan en filter ook), carburateurs gereinigd, bowdenkabels gesmeerd, fris luchtfiltertje.
Ben nu met de ontsteking bezig, vervroeger zat vast met vuil en oxide, puntjes, viltje (met klinknageltjes) en condensator worden vervangen (viltje was weggesleten, nokje dus iets versleten). Veel beschadigde schroeven die nu weer netjes zijn (leve een draaibankje!). Een draadje vanaf de spoel had een versleten ommanteling en kon heerlijk tegen de grondplaat vonken. Wordt dus ook opgelost.
De achterste diagonale schoor naar het span zat fout. Onderaan deze schoer moet een oog in rubbers gemonteerd worden. Dit was vervangen door een rammelende stalen bus. Gelukkig was de schoor en de klem niet beschadigd, alleen de bus en de bout zijn versleten. Het onderste schroefeind van de voorste schoor was gewoon verbogen (M18!!!) en stond een kleine cm uit het lood. Wss. een keer een paaltje tussen motor en span gepakt. Rubbers, bouten en schroefeind worden vervangen, waarna het span opnieuw kan worden afgesteld.
Fijn gevoel om dit allemaal in orde en veilig te maken.
Komende week nog even de remmen checken (op gevoel al goed gelukkig, maar toch even de hoeveelheid remvoering checken) en als de motor weer loopt de carburateurs synchroniseren en afstellen. Zo ook de ontsteking met de stroboscoop.
En dan kan er weer gereden worden.
Maar mijn gewetensvraag zit bij de motorolie. Origineel ging er SAE40 in (en SAE30 in de winter) en dan iedere 2 maanden verversen. Maar wat zouden jullie adviseren i.c.m. zijspangebruik? Een kwalitatief goede minerale 15W40? Of toch een 15W50?
Benieuwd naar jullie reacties!
Groet,
Bob