Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R50/2 met zijspan; welke olie?
#1
Beste forummers,

ik ben momenteel bezig voor een kameraad zijn BMW R50/2 (1964) met Steib S350 (1951) zijspan rijklaar te maken. Hij heeft dit span een klein decennium geleden bij toeval verworven (maar rijdt zelf geen motor) en hem toen gestald. Doodzonde natuurlijk dus ik maak hem weer rijklaar en mag er zelf in eerste instantie op rijden (voor wat hoort wat, toch? Tongue ).
Tot nu toe geen onoverkomelijke zaken. Blok is mooi los, banden zijn nog rond. Nieuwe accu, klepjes gesteld, brandstoftank schoongemaakt (benzinekraan en filter ook), carburateurs gereinigd, bowdenkabels gesmeerd, fris luchtfiltertje.
Ben nu met de ontsteking bezig, vervroeger zat vast met vuil en oxide, puntjes, viltje (met klinknageltjes) en condensator worden vervangen (viltje was weggesleten, nokje dus iets versleten). Veel beschadigde schroeven die nu weer netjes zijn (leve een draaibankje!). Een draadje vanaf de spoel had een versleten ommanteling en kon heerlijk tegen de grondplaat vonken. Wordt dus ook opgelost.

De achterste diagonale schoor naar het span zat fout. Onderaan deze schoer moet een oog in rubbers gemonteerd worden. Dit was vervangen door een rammelende stalen bus. Gelukkig was de schoor en de klem niet beschadigd, alleen de bus en de bout zijn versleten. Het onderste schroefeind van de voorste schoor was gewoon verbogen (M18!!!) en stond een kleine cm uit het lood. Wss. een keer een paaltje tussen motor en span gepakt. Rubbers, bouten en schroefeind worden vervangen, waarna het span opnieuw kan worden afgesteld.

Fijn gevoel om dit allemaal in orde en veilig te maken.

Komende week nog even de remmen checken (op gevoel al goed gelukkig, maar toch even de hoeveelheid remvoering checken) en als de motor weer loopt de carburateurs synchroniseren en afstellen. Zo ook de ontsteking met de stroboscoop.
En dan kan er weer gereden worden.

Maar mijn gewetensvraag zit bij de motorolie. Origineel ging er SAE40 in (en SAE30 in de winter) en dan iedere 2 maanden verversen. Maar wat zouden jullie adviseren i.c.m. zijspangebruik? Een kwalitatief goede minerale 15W40? Of toch een 15W50?

Benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
Bob
Reply
#2
15w40 en 15w50 zijn te dun; ik denk dat een minerale 20w50 de juiste keuze is. Overigens hebben de BMW's tot 1970 (komst van de /5 modellen) nog geen oliefilter, maar aan weerszijden van de krukas een olieslingerplaat. In die platen verzameld zich al het vuil dat in de olie zweeft. Deze moeten regelmatig (elke 30.000 km) gereinigd worden en dan moet moet het blok uit elkaar om erbij te komen.
Zeker bij een motor die jarenlang heeft stil gestaan zou ik zeker de slingerplaten reinigen of vervangen anders zou het rijplezier wel eens van korte duur kunnen zijn!
Reply
#3
Lekker klusje.  Cool

Ik probeer me de procedure voor het oog te halen en vraag me af of dit klusje doenbaar is door me te beperken alleen de ontsteking, distributie, distributiedeksel en voorste krukaslagerhuis te verwijderen. De cilinders/zuigers, achterste krukaslager, vliegwiel en versnellingsbak houden dan de krukas op zijn plaats en gecentreerd. De slingerschijf wordt dan bereikt en de borgschroeven kunnen losgemaakt worden.

Mocht dan ook blijken dat de krukwangen en de rest van de krukas smerig is, dan ontkom je idd niet aan een volledige demontage.
Vanzelfsprekend gaat ook de carterpan eraf en wordt de olie-aanzuigzeef en carterpan gereinigd.

Zou ik met deze 'shortcut' de impact van dit klusje beheersbaar houden?

Grt,

Bob
Reply
#4
Ik ben bang dat je op de door jou omschreven wijze niet bij de achterste slingerplaat kunt komen, maar misschien hebben andere forumleden daar meer ervaring mee?

Kijk ook even naar deze linkjes:
https://www.classicbikegarage.nl/bmw-r50...dan-nieuw/
https://www.youtube.com/watch?v=OSPP_iIbStw
Reply
#5
Punt voor jou! Balen. Ik had in eerste instantie op de exploded view van de onderdelencatalogus alleen de slingerschijf aan de voorzijde gezien. Er zit er idd ook een aan de koppelingszijde. Die vlieger gaat dus niet op, helaas!
Reply
#6
Wellicht met een camera op een steeltje. Maar ben bang dat de krukas eruit moet. En kijk goed want het vollopen van de slingerplaten is helaas geen indianenverhaal.
Het eruit halen van de krukas gebeurt met warmtebron en speciaal gereedschap.

Grappig in de bijlage van Omar is dat ze de doorgaans goed werkende benzinekraan vervangen door een ‘originele’. Deze werden nu juist vervangen in de loop van de tijd om dat ze vrijwel altijd lekken.
Reply
#7
Maar dat zijn dan wel heel originele lekkages!!!   Big Grin 

Volgens mij gaat dat met de camera niet lukken. Ik heb een endoscoop met een camerakopje van 7 à 8 mm en ik zie dat toch nog niet tussen het lager en de slingerplaat komen, helaas. Wel bedankt voor het meedenken! Smile
Reply
#8
De opbouw van het blok in een wat rustiger tempo. https://www.youtube.com/watch?v=D2L5-VG9YvM
Reply
#9
(01-27-2021, 02:55 PM)BMWconversion Wrote: De opbouw van het blok in een wat rustiger tempo. https://www.youtube.com/watch?v=D2L5-VG9YvM
Dank, nu is ondubbelzinnig duidelijk dat alles zo dicht op elkaar zit dat een endoscoop geen soelaas gaat bieden. Sad

Iemand nog iets toe te voegen aan de 20W50 mineraal?
Reply
#10
20W50 heeft in koude toestand een viscositeit van 20 en zal door de toch wat grotere toleranties van toen net wat te dun zijn voor een goede smering, maar dat is wel een veronderstelling van mij. Er wordt in de originele handleiding een SAE 50 voorgeschreven voor de zomer. Deze is nog steeds te koop, maar dan wel voor Harley's bedoeld volgens het etiket.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)