Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 Cardan beveiliging
#1
Allereerst, Iedereen beste wensen en veilige kilometers voor het komende jaar! 
Ik ben inmiddels een tijdje bezig met het opknappen en ombouwen van mijn r80/7 naar een bobber model, heb inmiddels de schokdempers onder het zadel laten lassen (onder een hoek), maar daar krijg ik bij nader inzien een aantal vragen over.

Zit er een beveiliging in de achterbrug/cardan die voorkomt dat de cardan as te ver onder een hoek komt te staan?

Een voorbeeldje mocht het niet duidelijk zijn wat ik bedoel, stel ik weeg 100Kg+ en ga met een rot-snelheid een drempel over waardoor ik de schokdempers volledig inveer en daardoor dus aan het einde kom van de hoek die de achterbrug/cardan kan maken. Waar komt dan de klap op? Is het enkel de cardan as die dan de klap opvangt of zit er een maximale hoek in de achterbrug die voorkomt dat dit kan gebeuren?
Reply
#2
Normaal gesproken zijn het de schokbrekers die de begrenzing vormen, in de achterbrug en cardantunnel is daar niet voor ingebouwd. Maar het komt redelijk precies, zo heb ik een keer de vergissing begaan om een motor op te bouwen terwijl deze met het blok op een steun stond, daardoor was de speling in de bouten waarmee het blok in het frame hangt de andere kant op weggedrukt. Het gevolg was dat de kruiskoppeling bij flink inveren aanliep. Kortom: als jouw nieuwe opstelling maakt dat de Veerweg veel langer is geworden dan kan dat problemen geven. Maar de GS uitvoering heeft ook een langere Veerweg, dus wellicht zit er wat ruimte in. Mijn advies: zoek eens uit of de eerste GS een andere achterbrug heeft, en wat daarvan de minimale en maximale uitslag is, en vergelijk dat met jouw opstelling, meet hoelang jouw schokbrekers zijn, maximaal en volledig ingeveerd, maakt 2 mock-ups (pijpjes met ogen van die min en max lengte) monteer die om de beurt en kijk wat dat als resultaat op de uitslag van het wiel heeft (en luister en voel of er iets aanloopt) maak eventueel de mock-ups nog wat korter/langer om te kijken waar de grens ligt. Als je niet gaat crossen of met extreem veel gewicht (2 flinke mensen en bepakking) met het ding zal de kruiskoppeling een wat grotere uitslag wel aankunnen. Hangt allemaal natuurlijk ook af van de zwaarte van de gemonteerde veren. Succes!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)